Iran Newspaper

افزایش حقوق نظامیان و کارمندان عربستان

-

گروه جهان/ شــوک افزایش 60 درصدی نرخ ســوخت، ســه برابر شدن قیمت برق خانگــی و افزایــش مالیاتها کــه از ابتدای ســال ۸۱02 میادی در عربستان سعودی اجرایی شــده، آنقدر گســترده و شــوکآور بوده که بــه نارضایتیها­ی داخلی نه فقط در میان قشــر متوسط و کم درآمد جامعه عربســتان بلکه در میان شاهزادگان دامن زده اســت. نارضایتیها­یــی کــه میتوانــد به یکــی از اصلیترین چالشهای داخلی پادشــاه کهنســال ســعودی و ولیعهــد قــدرت طلــب او در ســالجاری میــادی تبدیــل شــود، زیرا در مــوج تازه بازداشــت شــاهزادگا­ن کــه از پنجشــنبه گذشــته و بــه خاطر همیــن اصاحــات اقتصادی آغاز شــد، ۱۱ شــاهزاده معترض بازداشت شــدند. به گــزارش ایرنا به نقــل از پایگاه خبــری هاف پســت عربــی، عربســتان از اول ژانویه ۸۱02 نرخ ســوخت را به دلیل کاهــش مصــرف داخلــی فرآوردههــ­ای ســوختی و تضمیــن اســتفاده بهتــر از منابــع طبیعی ملــی، 60 درصد افزایش داده اســت. وزارت انــرژی ایــن کشــور نیز اعام کرده اســت، در راستای برنامههای اصاحــات اقتصــادی قیمت بــرق برای مصــارف خانگــی ســه برابر میشــود اما نرخ برق برای مصارف صنعتی و دولتی افزایــش نمییابــد. نظــام مالیاتــی ایــن کشــور عربی حاشــیه خلیج فــارس نیز از افزایــش مالیاتهــا و اعمــال مالیــات بر ارزش افــزوده بــه میــزان 5 درصــد خبــر داده است. براساس این گزارش؛ در ازای تمــام این اصاحــات اقتصــادی، دولت ریاض از ۱۱ دســامبر 20۱7 در قالب طرح «حساب شــهروندان» به مردم کشورش یارانــه میدهــد اما این یارانــه که به گفته بسیاری از شهروندان سعودی مبلغ قابل توجهینیست،نتوانستهاز­نارضایتیها­ی عمومیناشیا­زافزایشقیم­تهابکاهد.

یارانــهای کــه عربســتان بــه مردمش میدهد بین 300 تا ۱300 ریال ســعودی 70( تــا 300 دالر) اســت کــه بســیاری از عربســتانی­ها معتقدنــد ایــن مبلــغ بــا افزایــش قیمتهــا تناســبی نــدارد و بود و نبــود آن بــرای طبقــه متوســط جامعه عربستانیفر­قیندارد.

فعاالن سعودی شبکههای اجتماعی نیز با اشــاره به اوضاع ســخت معیشــتی مردم عربســتان و مســخرهآمی­ز خواندن میــزان یارانههــا­ی دولتــی و پاییــن بودن میــزان حقوق افــراد، آن را در مقایســه با افزایــش قیمتهــا در عربســتان ناچیــز میدانند.

طــی چنــد روز گذشــته فیلمــی در فضــای مجــازی منتشــر شــد کــه در آن یــک شــهروند ســعودی در اعتــراض به گــران شــدن بنزین اقــدام به آتــش زدن یــک پمپبنزیــن میکند. برخی کســبه سعودی نیز با نصب تابلوهایی، افزایش قیمتهــا را بهدلیــل تصمیمــات دولت دانســته و تلویحاً به آنچه روی داده است انتقاد میکنند. همچنین مردم به برخی ریخــتو پاشهــای ولیعهــد جــوان این کشــور از جمله خرید هنــری یک تابلوی گرانقیمــت و ویــای مجلــل در یکــی از کشورهای اروپایی اعتراض دارند.

ایمــن رمضــان، جــوان عربســتانی که سرپرســت یــک خانــواده 5 نفــری اســت، میگویــد حقــوق ماهانــهاش بــه 4 هــزار ریــال ســعودی (0۸0۱ دالر) میرســد و یارانهای که میگیــرد نیز کمتر از هزار ریال 270( دالر) اســت. ایــن مبلــغ بــه زحمت میتواند کفاف مخارج زندگــی او را بدهد. ولید المیمنی شهروند دیگری که نگهبان یکــی از مراکــز تجــاری شــهر جــده اســت نیــز افزایــش قیمت بنزیــن در عربســتان همراه بــا اجرای مالیــات ارزش افــزوده از ابتــدای ســال ۸۱02 را صدمــه بزرگــی بــه شهروندانعر­بستانیمیخو­اندومیگوید، حقــوق ماهانه 2 هزار ریالــی 570( دالر) او کفاف خــرج و مخارج زندگــی را نمیدهد و بــا افزایــش قیمــت بنزین بایــد نیمی از حقوقخودرام­اهانهبهسوخ­تاختصاص دهد. بــا یارانه دولتی هم حتی نمیشــود قبض تلفن و برق را پرداخت کرد. ■ 11شاهزادهم­عترضزندانی­شدند

عــاوه بــر مــردم عــادی، برخــی از شــاهزادگا­ن نیــز از زاویــه متفاوتــی بــه اصاحــات اقتصــادی در کشورشــان معتــرض هســتند، زیــرا پیــش از ایــن اصاحــات شــاهزادهه­ا از پرداخــت قبضهــای آب و بــرق معــاف بودند اما اکنــون این معافیت لغو شــده اســت. در این راستا، ۱۱ شاهزاده سعودی معترض کــه در قصر الحکــم ریاض تجمــع کرده بودند، توســط نیروهــای گارد پادشــاهی عربســتان بازداشــت و در زنــدان حائــر ریــاض، زندانی شــدند. البته رســانههای نزدیــک بــه حاکمیــت عربســتان درباره علت بازداشــت این شاهزادهها نوشتند، آنهــا خواســتار پرداخــت غرامــت بابت صــدور حکــم قصــاص بــرای یکــی از عموزاده هایشان شده بودند.

محمــد بــن ســلمان از زمانــی کــه قدرت را به دســت گرفته اســت بهدنبال کاهش امتیازات شــاهزادگا­ن ســعودی و عموزادههای­ــش بوده تا بــه این ترتیب با کاســتن از نفوذ آنها تمام رقبای خود را از میان بردارد. برخی رســانههای سعودی نیــز بــا توجه بــه دســتگیری شــاهزادگا­ن عربســتانی بهبهانه فســاد مالی، گزارش میدهنــد، محمــد بن ســلمان بنــا دارد لقــب ســلطنتی برخــی شــاهزادهه­ای ســعودی را از آنهــا ســلب کنــد و بــه این ترتیب خاندان آل سعود را کوچکتر کند. ■ 5 تا 10 سال حبس برای شعرای مخالف ریاض

شــاعران عربســتانی هــم از خشــم ولیعهد عربســتان در امــان نبودهاند. به گــزارش ایرنا، پایگاه خبــری عربی ۱2 نیز دیروز شــنبه از زندانی شــدن چند شــاعر عربســتانی به اتهام ســرودن شــعر علیه اعضــای خانــدان آل ســعود از جملــه محمد بن سلمان خبر داد و نوشت، این شــاعرها بــه 5 تا 0۱ ســال زنــدان محکوم شــدند. بنا بر این گزارش، عبداهلل عتقان الســلمی ومحمــد عیــد الحویطــی بــه 0۱سالومنیف­المنقرهوسل­طانالشیبان­ی العتیبی به5 سال زندان محکوم شدهاند. اتهــام ایــن افــراد تحریــک مــردم علیــه ولیعهد ســعودی اعام شــده است. این در حالی است که یک نویسنده امریکایی

بــه نام مایــکل وولف بــه تازگــی کتابی با عنوان «آتش و خشــم: درون کاخ ســفید ترامپ» منتشــر کرده و در آن فاش کرده است که دونالد ترامپ، رئیسجمهوری امریــکا بــا همراهــی دامــادش، کودتایی را در عربســتان مهندســی کــرده و بــا این کودتا محمد بن ســلمان را که یک مهره امریکایی اســت، به ولیعهدی عربستان رساندهاست. ■ راهکارهایم­قطعیملکسلم­ان برایکنترلخ­شمعمومی

پادشــاه عربســتان ســعودی کــه از افزایش نارضایتیها­ی عمومی احساس

خطــر کــرده اســت، میکوشــد بــا صدور دســتوراتی مبنــی بــر پرداخــت پــول بــه نظامیــان، کارمنــدان و بازنشســته­ها از نارضایتیهـ­ـا بکاهــد امــا بســیاری از تحلیلگــرا­ن بینالمللــ­ی نســبت بــه نتیجهبخش بــودن راهکارهای مقطعی اینچنینی ابراز تردید میکنند. بویژه اینکه شــهروندان ســعودی بــه ریاضتهــای اقتصــادی اینچنینــی عــادت ندارنــد و درآمــد خود را با درآمد شــهروندان دیگر کشــورهای عربی ثروتمند حاشیه خلیج فارسمقایسه­میکنند.

بنا بر دســتور پادشــاه ســعودی، مقرر

شــده اســت برای نظامیان ماهانه مبلغ هزار ریال و برای نظامیانی که در مرزهای جنوبی (یمن) خدمت میکنند عاوه بر این مبلغ هر ماه 5 هزار ریال ســعودی به مدت یک ســال پاداش پراخت شــود. به کارمنــدان دولت هم ماهانه هــزار ریال و به بازنشستهها مبلغ 500 ریال ماهانه به مدت یک سال پرداخت خواهد شد.

کاهش قیمت نفت در سالهای اخیر از یک سو و دخالتهای نظامی و سیاسی عربســتان در کشــورهای منطقه از جمله تجــاوز هوایــی و زمینــی به یمــن، باعث کسری بودجه شدید این کشور شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran