Iran Newspaper

مکرون: ترکیه با عضویت در اتحادیه اروپا وداع کند

رئیسجمهوری فرانسه به اردوغان پیشنهاد مشارکت با اروپا داد

-

گروه جهان/ رؤیای 54 ســاله ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در ســفر اردوغان به فرانسه به بنبست خورد. رئیس جمهوری ترکیه در سفری مهم به یک کشــور اروپایی پس از کودتای ژانویه 20۱6 به فرانســه ســفر کرد تا شــاید در اثنــای دیدار با ماکــرون تکلیف پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا را برای همیشه روشن کنــد امــا رئیس جمهــوری فرانســه نــه تنهــا امیدی بــه وی نــداد بلکــه قاطعانــه بــا انتقــاد از وضعیــت حقوق بشــر در ترکیه، به رئیس جمهوری این کشــور پیشــنهاد داد بــه جای فرآینــد عضویــت در اتحادیه اروپــا به همکاری در زمینه مشــارکت بــا این اتحادیه بیندیشد. به گزارش ایســنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز جمعه «رجب طیــب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیــه به فرانســه ســفر کــرد و مورد اســتقبال رســمی «امانوئل مکــرون»، رئیس جمهوری فرانســه در کاخ الیــزه قــرار گرفت. آنهــا در ضیافــت ناهار بــا یکدیگر گفتوگو کرده و ســپس در کنفرانســی خبری شــرکت کردنــد. اردوغان در دیــدار با مکرون از طوالنی شــدن رونــد عضویت کشــورش در اتحادیه اروپــا گله و تأکید کرد، آنکارا از روند پیوستن به اتحادیه اروپا خسته شده و نمیتوانــد بــه طور نامحــدود درخواســت عضویت در ایــن اتحادیه را بدهد. امانوئل مکرون در پاســخ به گلههــای رئیس جمهوری ترکیه از اروپاییان، قاطعانه پاســخ داد، روند کنونــی اجازه نمیدهد در ســالهای آتــی نتیجــهای به دســت آوریم و ترکیه نبایــد بیش از ایــن منتظــر بماند. بــر این اســاس رئیــس جمهوری فرانســه از همتای ترکیــهای خود دعوت کــرد به جای فرآیند عضویت در اتحادیه اروپا به همکاری در زمینه مشارکت با اتحادیه اروپا بیندیشد.

یکــی دیگــر از مباحــث مطــرح میــان اردوغــان و مکــرون، بحران ســوریه و تحــوالت مربوط بــه آن بود. هــر دو رئیــس جمهوری پــس از دیدار مشــترک خود در پاریس تصمیم گرفتند نشســتی در ســطح وزیران خارجــه کشــورهای غربــی و کشــورهای خاورمیانه در ترکیــه (مــاه فوریه آتــی) برگزار کننــد. مکــرون در این خصــوص اعام کــرد: دیدگاههــا­ی ترکیه و فرانســه و منافع اســتراتژی­ک دو کشــور به یکدیگر نزدیک شــده و امیدواریــ­م بتوانیم با همکاری یکدیگــر به راهکاری مفید و دائم درباره بحران سوریه دست یابیم. ■ تالش برای شکستن یخ رابطه برلین - آنکارا

در ادامــه تاشهــای آنــکارا با هدف شکســتن یخ رابطه میان اروپا - آنکارا، روز گذشــته «مولود چاووش اوغلو» به آلمان ســفر کرد تا ضمن دیــدار با «زیگمار گابریــل» همتای آلمانی خود، راهــی را برای خاصی از خصومتی که در طول ســال 20۱7 بر روابط دو کشور ســایه انداختــه بــود، بیابد. به گــزارش مهر بــه نقل از فرانس پرس، ســفر چاووش اوغلو به آلمان در حالی صــورت میگیرد که روابط دو کشــور از بعــد از کودتای نافرجام ۶۱02 ترکیه رو به وخامت نهاد که اصلیترین دلیل آن اتهامات حقوق بشری در نتیجه موج گسترده بازداشــت مخالفان دولت آنکارا عنوان میشود حال آنکــه در ایــن میان چند تبعــه آلمانی هم بازداشــت شدند. ■ تهدیداردوغ­انبهقطعروا­بطباامریکا ترکیه هرچند در تاش است باب روابط با اروپاییان را بگشــاید اما در مقابل بهدلیل حکمــی که در امریکا بــرای معاون بانــک دولتی ترکیه صادر شــده، تهدید کــرده میتواند رابطه با امریکا را قطع کند. این تهدید در حالی اســت که طی یک ماه گذشته روابط دو کشور بهدلیل تصمیم یکجانبه ترامپ دربــاره قدس، رو به تیرگی نهاده بود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتــرز، اردوغان در نخســتین واکنش خود نســبت به صدور حکم محکومیت معاون پیشــین هالک بانک (بانــک دولتی ترکیــه) در امریکا، واشــنگتن را به قطع روابــط تهدید کرد و گفت: اگر این حکم نشــان دهنده درک عدالت از سوی امریکا است پس جهان محکوم به نابودی اســت. با این شیوه قراردادهای دوجانبه ما اعتبار خود را از دســت میدهد. روز چهارشنبه دادگاه امریــکا طی حکمــی «مهمت هــاکان آتیــا» معاون اجرایــی هالک بانک را به اتهــام دور زدن تحریمهای ایران محکوم کرده بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran