Iran Newspaper

وزیرفرهنگو­ارشاداسالم­یدرجمعخبرن­گارانتبریز­ی:

20 درصد منابع فرهنگی وزارت ارشاد باید در استانها هزینه شود

-

سید عباس صالحی دیروز در جمع خبرنگاران تبریزی با اشاره بر این نکته که اخذ مجوزهای مربوطه در حوزه فعالیتهای اداره فرهنگ و ارشاد اسالمی استانها باید در خود استانها باید انجام گیرد، گفت: نیاز نیست مجوزها از مرکز صادر شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در بخش دیگری از سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که همت و نگاه جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی بر اصل تمرکززدایی است او گفت: ۰۲ درصد بودجه معاونتهای این وزارتخانه باید به استانها پرداخت شود و بهدنبال افزایش شیب این پرداختی تا ۰5 درصد هستیم.

کارگــروه تفویض اختیارات به اســتانها نیز شــکل گرفتــه و تمام خدمات احصــا شــده اســت. او بــا اشــاره به نقــش بســیار مهــم آذربایجــا­ن در تاریخ، فرهنگ و هنر ایران زمین، افزود: بدون آذربایجان نمیتوان ایران را شناخت؛ ایــران مدیــون رشــادت مردم ایــن خطه و مدیــون فرهنگ و هنــر آذربایجان اســت. تفاهمنامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی و استانداری آذربایجان شــرقی در زمینه فرهنگ و هنر منعقد شــده که چشماندازی برای برنامههای فرهنگی و هنری در سه سال آینده است.

وزیر فرهنگ و ارشــاد اســالمی با اشــاره به تعهــدات وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی در سه سال آینده در آذربایجان شرقی نیز گفت: بر اساس این تفاهمنامه وزارتخانه متقبل شده ۰8۲ میلیارد ریال در این مدت برای ساخت تاالر فرهنگ و ارشــاد اســالمی تبریز پرداخت کند. این وزارتخانه متعهد شــده برای تکمیل و تجهیــز مــوزه هنرهای معاصــر تبریز نیز که یکــی از مطالبــات اصحاب فرهنگ وهنر اســتان است طی ســه ســال ۰5۱ میلیارد ریال هزینه کند. صالحی افزود: بر اســاس این تفاهمنامه مجتمعهای فرهنگی در پنج شهرســتان اســتان ایجاد و برای تکمیل مجموعه فرهنگی تاریخی مقبرهالشعر­ا نیز ۲۱ میلیارد ریال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی پرداخت میشود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی همچنین متعهد شده هزینه سیستم دیجیتالی سالنهایی را که آمادگی تبدیل شدن به سالن سینما را دارند پرداخت کند. در بخشهای زیر ساختی آذربایجان شــرقی نیز مدیریت ارشــد اســتان تعهداتی را متقبل شــده و در مجموع تالش میشــود آنچه شایســته فرهنگ و هنر آذربایجان است، انجام گیرد. او همچنین با اشاره به فعالیت بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان گفت: تدوین رسم الخط واحد ترکی آذربایجانی از موضوعاتی است که در این بنیاد در حال انجام است. شیوه نامه و مداخل دانشــنامه آذربایجان نیز توســط این بنیاد تنظیم شــده و نگارش کتــاب والیان آذربایجان نیز در حال اتمام اســت. بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان فرصتی برای معرفی و شناســاندن فرهنگ و هنر آذربایجان اســت و باید مردم حس کنند که بنیاد از خودشان است. ■ تهرانبایدص­احبیکنمایش­گاهبینالمل­لیجامعباشد

ســیدعباس صالحــی وزیر فرهنگ و ارشــاد اســالمی در گفتوگو بــا خبرنگار خبرگــزاری مهــر و در پاســخ بــه ســؤالی دربــاره دالیــل تصمیــم بــه بازگرداندن نمایشــگاه بینالمللی کتــاب تهران به مصلی پــس از تنهــا دو دوره برگزاری آن در شــهر آفتاب، گفــت: بحث انتقال نمایشــگاه کتاب از مصلی به شــهر آفتاب، بر مبنای تصمیمی بود که دو ســال قبل در شــورای سیاستگذاری گرفته شد. این تصمیم، مقدماتی داشت؛ از آن جمله، اینکه تهران باید صاحب یک نمایشگاه بینالمللی جامع باشد که تصمیم مدیریت شهری بر این بود که این اتفاق، در شهر آفتاب بیفتد.او افزود: طبیعی بود که انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب بهعنوان شــروع این اتفاق، به اعتبار اینکه شــروع و آغاز فعالیت شــهر آفتاب، با نمایشگاه کتاب باشد و قطعاً این مجموعه با نام کتاب و نمایشگاه کتاب تهران شــناخته میشــد، میتوانســت فرصتی را برای طرفین، یعنی هم شهر آفتاب و هم نمایشگاه کتاب، ایجاد کند. بر اساس این موضوع و استداللهای دیگری که همان زمان مطرح شد، موضوع انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر آفتاب مطرح شد. در ادامه و در سال اول، اتفاقات سریع و قابل توجهی برای آمادهسازی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب انجام شد و اگرچه مشکالتی هم وجود داشت، اما به اعتبار اینکه ســال نخست برگزاری نمایشــگاه کتاب در شهر آفتاب بود، به نظر میآمد هم ناشران و هم مردم، یک احساس رضایت نسبی از آن داشتند؛ نظرســنجیه­ای ما هم نشان میداد که گرچه شرایط شهر آفتاب مطلوب نبود، اما معد ِل میزان رضایت ناشران و مردم از این مجموعه، مناسب بود. ■ ضرورتارتقا­یساختاروتن­وعبخشیبهجش­نوارهموسیق­یفجر

ســید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اســالمی در آستانه برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر پیامی را منتشر کرد. در بخشی از متن پیام اینگونه آمده اســت: فرهنــگ و هنر هر ملّت، آیینه تفکرات، باورها و آرمانهای اوســت. فرهنگ پویا و هنر ایران اســالمی، نماینده فضیلتجویی مردمان این ســرزمین اســت و فراخوانــی عمومی بــرای جهان امروز به ســوی مشــارکت در ارزشهای معنوی، امیدواریها و نگاههای ســازنده اجتماعی؛ و در این میان، هنر موسیقی ساکنان این خاک، پرده در پرده، سرشار از زیباییها، کمال خواهیها، رهاییها و ظرافتها و ظرفیتهایی است که هرچند از جاری نغمهها و کالم بلند پیشینیان، ســیراب اســت ا ّما یقیناً گنجایش نگاههای تازهتر و آفرینشهای خالقانهتر را نیز در خود میبیند و رویداد «جشــنواره بینالمللی موســیقی فجر»، در مســیر ارتقا میکوشــد تا از این گونه فراگیر و مؤثر هنری، اقلیمهای کشــف ناشــده خود را در عرصــه تولیــد و ارائه آثاری شایســتهتر و متناســبتر با پیشــینه فرهنگی - هنری این ســامان، جستوجو کند.» ســیدعباس صالحی در بخش دیگری از این پیام به ضرورت تحوالت ســازنده در ســاختار و تنوع بخشــی به این جشــنواره نوشــته اســت: هدایت بهینه این جشــنواره به سمت تحوالت ســازنده در ساختار و تنو ِع بخشهــای آن در دورههــای اخیر و مشــارکت دهی گســترده اهالی موســیقی در حوزههای برنامهریزی و اجرا بر این موضع، مبتنی بوده است.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran