Iran Newspaper

بُگذار این وطن بار دگر چون وطن شود!

- علی امینی دانشجوی کارشناسی ارشد از اشعار لنگستون هیوز، مبارز ضدنژاد پرستی امریکا **از متن سوگند ریاست جمهوری دکتر روحانی

ایــران- ایــن ســرای امیــد- از قرنهــای دور، در چهارراه حــوادث و در معرض خطرات ســهمگینی بوده اســت. اما همواره بلوغ جمعی مردمش و عشق آنان به وطن، التیامبخــ­ش زخمهای میهن بود. زخمهای کشــندهای که گاه کشور را تا مرز هالک میبردند! این بلوغ جمعی ایرانیان آنچنان کیمیایی داشت که توانست قوم تندخو و فاقد هر گونه دانش مغول را در عرض چند سال باسواد و حتی مسلمان کند! در حقیقت فرهنگ ایران همچون سامانه بافری(که اضافه کردن مقدار معینی اسید یا باز تأثیر در PH آن ندارد) طی قرون متمادی توانسته است نفوذ اقوام را نــه تنها در خود هضم کند بلکه ترجمان معقولی از آنان را باز تولید کند. اینکه ســرانجام در گذر قرون گذشــته وجه معتدل اســالم- نســبت به قرائت ســلفی کشــورهای اسالمی همسایه- در ایران تثبیت شده اســت را هم میتوان در این راستا ارزیابی کرد.

افزون بر این، به شــهادت اســتادان امروز تاریخ هرگز مفهوم ملی و میهنی ایــران درگــذر زمان- حتــی در دوره خالفــت اعراب- از بین نرفته اســت و هیچ هجومی نتوانســته اســت ایرانیان را از یاد وطن باز دارد.امروز اما رســانهای که از تجزیه آذربایجانم­ان صحبت میکند، عکس مقتول مشــروب فروشــی مصر را به جای کشــته شــده تظاهرات اهواز برای به خشــونت کشــیدن ایران و تخریب سرمایههای اجتماعی کشور، ناجوانمردا­نه نشر میدهد.

کســانی کــه از مشــارکت مدنــی بــاالی تنهـــــــ­ـــــــا کشــور خاورمیانه کــه روند دولت_ملتســازی در آن شــکل گرفتــه عصبانیاند ، تصمیم داشــتند با ســوء اســتفاده از نارضایتی مردم، ایران را به اغتشاش و ناامنی بکشانند و راه را برای ورود دهها گروه تروریستی مسلح و آموزش دیده که شرق وغرب ایران را احاطه کردنــد هموار کنند. اما بلوغ جمعی ایرانیان و هشــدارهای مکرر نخبگان مانع عملی کردن نقشه آنان شد. نکته کلیدی این است که هدف محمدبن سلمان وهم پیمانانش که رســماً وعده کشــیدن جنگ به داخل شهرهای ایران را داده بودند صرفاً تخریب سرمایههای سیاسی ایران نیست بلکه دشمنانی که اساساً تمرین دموکراســی را در ایران بر نمیتابند و نماد مردمســاال­ری آن را به خون وخشــونت کشــیدند در پی آنند که بــا ناآرام جلــوه دادن ایران، ســرمایهگذ­اران متعدد و مشتاق خارجی را بترسانند تا با بدتر شدن وضعیت معیشت مردم و ناامیدی مردم به برجام وتعامل با جهان، ایران در حال توسعه را منزوی کنند. مردم ایران باید بدانند که تنها در ســه ماه اخیــر دولت قرارداد ۲4 میلیارد دالر ســرمایهگذ­اری و فاینانس خارجی امضا کرده اســت که در صورت عملی شدن باعث رونق وشکوفایی اقتصادی محسوسی در ایران میشود.

با این وصف شایسته است کسانی که دغدغه وطن دارند و منافع ملی در صدر اولویتهای آنان است، اجازه دهند ایران در مسیر توسعه به پیشرفت روزافزون خــود ادامــه دهــد.در نتیجــه، اکنون وقــت آن رســیده اســت مردم ومســئوالن منعطف و معقول عمل کنند و از افقی گستردهتر به روند توسعه ایران در بستر آشــوبناک خاورمیانه بنگرند، باید در این بزنگاه حســاس در کنار هم «بگذاریم کــه ســینهها از کینههــا پاک شــود/ بگذاریم که آشــتی جای قهر و دوســتی جای دشمنی بنشیند، بگذاریم که اسالم با چهره رحمانیاش، ایران با چهره عقالنی اش، انقالب با چهره انسانیاش و نظام با چهره عاطفیاش همچنان حماسه بیافریند»**بگذاریم که این وطن بار دگر همچون وطن شود!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran