Iran Newspaper

حقوق‌بازداشت‌شد‌هها

-

همچنین ســایر موازینی که در قانون آیین دادرســی کیفــری ایران بــرای برخورد بــا متهمــان در نظر گرفته شــده اســت، در عمل مدنظر قرار گیرد. خطا اســت اگر تصــور کنیم این افراد دشــمن کشــور هســتند و نباید با آنان به صورتی رفتار شود که نوعاً در میدان جنگ خواه جنگ سیاسی، یا جنگ نظامی با دشمنان روبهرو میشویم.

اگر به معدل سنی معترضین توجه کنیم، مالحظه میشودکه متوسط سنی آنها از ۵۲ تا 0۳ سال باالتر نیست و آنان فرزندان انقالب ایران هستند. بههمین جهت قبل از اینکه با آنان به عنوان یک متهم برخورد کنیم، در این شرایط باید علتهای وقوع این حوادث و شرکت افراد در اعتراضات را در نظر بگیریم.

ایــن توجهات میبایســت در همه مراحل از جمله تحقیقــات مقدماتی نزد ضابطین و دادســرا فراهم شــود تا از تکرار ســایر برخوردهایی که در ســال 88 و حوادث بعد از آن یا آنچه که در سال 78 و بعد از آن اتفاق افتاد، جلوگیری شود. اجتنــاب از صدور قرارهای بازداشــت موقت طوالنی مدت بــرای همه این افراد و تعیین وثیقههای ســنگین که نوعاً تأمین آن برای متهمین امکانپذیر نیســت و مآالً منجر به بازداشــت میشــود، نخســتین گام مثبت مراجع قضایی در این زمینه است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran