Iran Newspaper

حمله به روسیه و چین؛ خودزنی ترامپ در استراتژی امنیت ملی

- ندا آکیش

غیرقابـــل پیشبینـــی، دمدمـــی مزاج، منفعـــت طلب، تـــک رأی، جاهطلب ...و همگی صفات مرد اول امریکاست. او نـــه تنهـــا در رقابتهـــا­ی انتخاباتی و حـــدود 12 مـــاه حضـــورش در کاخ ســـفید بـــه وفـــور ایـــن ویژگیهـــا­ی شـــخصیتی را بـــروز داده اســـت بلکه در اعـــام اســـتراتژ­ی امنیـــت ملـــی خـــود نیـــز بـــار دیگر بـــر داشـــتن این خصوصیات اخاقی تأکیـــد کرد تا به جهانیان یادآوری کند، این استراتژی امنیـــت ملـــی دونالد ترامپ اســـت و نـــه هیچ کـــس دیگر. او در ســـخنرانی 03دقیقـــه­ای پرحـــرارت خـــود کـــه ملغمـــهای از وعـــده وعیدهـــا بـــرای مصرف داخلی و تهدید کشورها برای مصـــرف خارجـــی بود، بیـــش از همه به روســـیه و چین، دو رقیـــب جهانی قدرتمنـــد امریکا حمله کـــرد و این دو کشور را «رقبای خطرناک» نامید.

ایـــن درجـــه از تغییـــر لحـــن در قبال روســـیه و چین توجه بســـیاری از تحلیلگـــر­ان امریکایی و بینالمللی را به خود جلب و این سؤال را مطرح کرد که چرا ترامپ دستکم درباره روسیه از این ادبیات غیرعادی تند اســـتفاده کـــرد. او کـــه در جریـــان رقابتهـــا­ی انتخاباتی خـــود بارها وبارها والدیمیر پوتیـــن، رئیس جمهـــوری روســـیه را ســـتوده و وعده برقراری روابط گرم با مسکو را داده بود، در تبیین استراتژی امنیـــت ملی خـــود بهطور مســـتقیم رو در روی کرملیـــن قـــرار گرفـــت و گفـــت: بازیگرانــ­ـی نظیـــر روســـیه از ابزارهای اطاعاتی اســـتفاده میکنند تـــا حاکمیت دموکراســـ­یها را کوچک بشـــمارند. البتـــه ترامپ حواســـش را جمع کرده بود که در سند امنیت ملی خود نه به صورت مکتوب و نه بهطور شـــفاهی اشـــارهای بهپرونده مداخله احتمالی روســـیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ســـال 2016 نکند؛ پرونـــدها­ی که ایـــن روزها بســـیار داغ است و متهمان آن در حلقه نزدیکان آقای رئیس جمهوری هســـتند. اینکه ترامپ به «ابزارهای اطاعاتی روسیه در به خطر انداختن دموکراســـ­یهای جهان» اشاره کرد اما با زیرکی خاصی کوچکتریـــ­ن اشـــارهای بـــه احتمـــال اســـتفاده کردن روسیه از این ابزارهای اطاعاتـــی بـــه نفـــع پیـــروزی او و بـــه خطر افتادن دموکراسی امریکا نکرد، تعجب و حیرت بســـیاری از ناظران را برانگیخت.

ایـــن لحـــن تنـــد ترامـــپ در قبال روســـیه بیپاســـخ نمانـــد و والدیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه ضمن محکـــوم کـــردن راهبـــرد امنیت ملی رئیس جمهـــوری امریکا، بـــا ادبیاتی تهدیدآمیز گفت، در زبان دیپلماتیک این استراتژی مقابلهجویا­نه است و در زبان نظامـــی ماهیتی پرخاشجویان­ه

همانطور که رایانهس، کارشناس مسائل آسیا در اندیشکده بروکینگز میگوید، اشاره به چین در استراتژی امنیت ملی ترامپ در واقع یک «خودزنی» بود زیرا تناقض رفتاری جالبی را از ترامپ هویدا میکرد

دارد. از ایـــنرو روســـیه ایـــن حـــق حاکمیتـــی را دارد کـــه بـــه نحـــو کافی و بموقـــع به یـــک چنیـــن تهدیدهای بالقوهای واکنش نشان دهد.

لحـــن ترامپ در قبـــال چین حتی از روســـیه هـــم تندتـــر بـــود و گویـــا به دوران رقابتهـــا­ی انتخاباتــ­ـی 2016 بازگشـــته بود. برخاف روســـیه که در دوران رقابتهـــا­ی انتخاباتــ­ـی کشـــور مورد عاقه ترامپ بود، چین در سال 2016 مورد بیشترین هجمهها از سوی کاندیدای وقـــت جمهوریخواه­ان قرار گرفت اما به محض اینکه ترامپ وارد کاخ سفید شد، رویکرد خود را در قبال دولت پکن تغییـــر داد و حتی میزبان شـــی جین پینـــگ، رئیـــس جمهوری چین شد.

به نظر میرســـد، رئیس جمهوری امریکا هر بار که بهدنبـــال تأیید افکار عمومـــی بویـــژه قشـــر کارگـــر جامعه امریکا اســـت بـــه صورت نمایشـــی و تبلیغاتی پکن و قدرت اقتصادی این کشـــور را مورد هجمه قـــرار میدهد و تقصیر همـــه کاســـتیها­ی اقتصادی امریکا را بهگـــردن چینیها و کاالهای چینی میانـــداز­د اما در عمل در قبال چین رویکرد تهاجمی ندارد. شاید به این خاطر که چندان بهتوان رویارویی امریکا با چین اطمینان ندارد.

در اســـتراتژ­ی امنیـــت ملـــی ترامـــپ از چیـــن هـــم مانند روســـیه بهعنـــوان یک رقیـــب خطرنـــاک یاد شـــد. رئیس جمهوری امریـــکا گفت: خواهـــی، نخواهـــی در عصـــر رقابت قـــرار گرفتهایـــ­م و وارد رقابتهایــ­ـی شدهایم. ما میپذیریم که جنگهای سیاســـی، اقتصادی و نظامی در حال حاضـــر در سراســـر جهـــان در جریان اســـت. ما همچنین با چین و روســـیه، قدرتهـــای رقیـــب کـــه بهدنبـــال به چالـــش کشـــیدن نفـــوذ، ارزشهـــا و داراییهای امریکا هستند، مواجهیم. مـــا در عصـــر فرارقابتــ­ـی و خطرناکی به ســـر میبریم.او افـــزود: آنها قصد دارنـــد آزادی اقتصادها را کمتر کنند و عدالت در اقتصادهـــ­ا را کاهش دهند تـــا ارتشهای خـــود را تقویـــت کنند و دادههـــا و اطاعـــات را در کنترل خود قرار دهند تا جوامع خود را گســـترش و نفوذ خود را افزیش دهند.

ترامـــپ همچنین دولـــت چین را به داشـــتن یـــک دیدگاه ســـرکوبگر­انه متهم کرد و گفت، پکن خشونتهای اقتصادی را بـــا هدف تضعیف امریکا ترویـــج میکنـــد. او در ایـــن ســـند بـــه فعالیتهـــ­ای دولـــت پکن خـــارج از آســـیا و امریکا نیز اشـــاره کرد و گفت، چیـــن از طریـــق اقدامـــات اقتصادی ناعادالنه و ســـرمایهگ­ذاری در صنایع کلیـــدی، تکنولوژیهـ­ــای حســـاس و زیرســـاخت­ها، در حـــال کســـب یـــک پیشتازی استراتژیک در اروپا است.

در اســـتراتژ­ی امنیـــت ملی ترامپ همچنیـــن آمده اســـت امریـــکا دیگر نمیتوانـــ­د از نقضهـــا، تقلبهـــا یـــا خشـــونتها­ی اقتصـــادی کـــه رخ میدهد، چشم بپوشد. اگرچه در این جمات آشـــکارا اســـمی از چین برده نشده اما اکثر اتهامهای اقتصادی که در این ســـند وجـــود دارد متوجه پکن است.

رایان هس، یک کارشناس مسائل آســـیا در اندیشـــکد­ه بروکینگز درباره این ســـند گفـــت، اشـــاره بـــه چین در اســـتراتژ­ی امنیـــت ملـــی ترامـــپ در واقع یک «خودزنی» بود زیرا تناقض رفتـــاری جالبـــی را از ترامـــپ هویـــدا میکرد. او در 11 ماه ریاست جمهوری خـــود بارهـــا و بارها از همتـــای چینی خود قدردانی کرد اما یک باره در سند رســـمی اســـتراتژ­ی امنیت ملی خود پکن را به باد انتقاد گرفت.

تحلیلگران چینی و رسانه ملی این کشـــور با عصبانیت به این اســـتراتژ­ی امنیـــت ملـــی واکنش نشـــان دادند و گلوبـــال تایمز، نشـــریهای که توســـط حزب کمونیست چین منتشر میشود این ســـند را یـــک حرکت ناشـــیانه که میتواند بـــه روابط پکن - واشـــنگتن آسیب بزند، توصیف کرد.

اگرچه این نخســـتین بار نیست که یـــک رئیـــس جمهـــوری امریکایی در اســـتراتژ­ی امنیت ملی خـــود از چین بهعنـــوان یـــک رقیب یـــاد میکند اما تاکنون لحـــن هیچ رئیـــس جمهوری در قبـــال پکـــن تـــا ایـــن انـــدازه تند و شـــاید هـــم بتـــوان گفـــت خصمانـــه نبوده اســـت. در رقابتهای ریاســـت جمهوری ســـال 2000 میادی جورج دبلیـــو بوش از بیل کلینتـــون که چین را یـــک شـــریک اســـتراتژ­یک توصیف کرده بـــود انتقاد کرد و بـــه جای آن با عبارت «یـــک رقیب اســـتراتژ­یک» از پکن یاد کرد. اما بوش پس از آنکه به ریاســـت جمهوری رسید، در نخستین اســـتراتژ­ی امنیت ملی خـــود ادبیات مایـــم تـــری را در قبال چیـــن اتخاذ کرد.

بـــاراک اوبامـــا، رئیـــس جمهوری ســـابق امریکا نیز در هر دو اســـتراتژ­ی امنیت ملی خود لحن بسیار مایمی در قبـــال پکـــن داشـــت و در آخریـــن اســـتراتژ­ی امنیت ملی خود در ســـال 2015 گفـــت: همـــکاری مـــا بـــا چین بینظیـــر اســـت حتـــی با وجـــودی که نگرانیهایـ­ــی دربـــاره مدرنیزه شـــدن ارتش این کشور وجود دارد.

منابع: فایننشال تایمز و سی بیسی

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran