Iran Newspaper

صدای مردم

-

حاج کاظم: «شــهادت میدهم به والیت شیعه هرکس در این نظام تکلیفی به گردن داره». (آژانس شیشهای). پرویز پرستویی با بازی در نقش حاج کاظم، در فیلم «آژانس شیشهای» جاودانه شد. حاج کاظم مرد جنگ دیده و از جان گذشــته برای دفاع از کیان وطن، ســالهای بعد از جنــگ در خیابان بهعباس همرزم جانبازش برمیخورد. زخمها سر باز میکند و حاج کاظم برای نجات جــان همرزمــش به گروگانگیری متوســل میشــود. مــرد جان به لب رســیده باوجود همه تالشها پایان داســتان، ناکام میماند. آقای بازیگر نه تنها در آن فیلــم بلکــه در همه ســالهای فعالیتاش دلواپــس ایران و مــردماش بوده، بیاعتنــا به اینکه باد به کدام پرچم میوزد، در دفاع از مردم و طرح و پیگیری مطالبه آنها هر کار از دستش بر آمده، انجام داده. پرویز پرستویی در تازهترین اظهارنظــر، در دفــاع از حقوق مــردم روبهروی دوربین برنامه «ســی و پنج» با اجــرای فریــدون جیرانی نشســت و از اعتراضهای اخیر گفــت. در فضایی که جناحهای مخالف دولت اصرار داشتند، از فضای ایجاد شده علیه دولت تدبیر و امید و کارگزاران آن بهرهبرداری کنند، آقای بازیگر اما دیدگاهی دیگر داشت. او گفت: «به روحانی نقد دارم اما میگویم توپ را نباید همیشه به زمین دولت بیندازیم مردم ایران نشــان دادهاند هر جا به آنها توجه نشــان دادید و احترام گذاشتید به میدان آمدهاند.»

ایــن هنرمند، هم مانند بســیاری از ایرانیها از اتفاقهــای رخ داده غمگین اســت و میگویــد: «به خاطر اتفاقهــای این روزها دل من بــه درد میآید. باید ببینیــم مــردم به کجا رســیدهاند که این اتفاقهــا افتاده اســت.» در فضایی که رئیس جمهوری بر به رســمیت شناختن «حق اعتراض» مردم حرف میزند، صدا و ســیما بیاعتنا به مطالبه مردم با گزارشهای یک ســویه بر زخم مردم نمک میپاشد. آقای بازیگر هم از این رفتارها از «سانسور» و «خودسانسوری» شکایت دارد و میگوید: «همیشه یاد گرفتهایم خودمان را سانسور کنیم. اما این تکیه کالم من اســت که میگویم همیشــه توپ را توی زمین دولت نیندازیم.» صــدا و ســیما نه تنها در گــزارش از اعتراضهــا­ی اخیر، بلکه بســیاری از مواقع بیاعتنا به خواست عمومی رفتار کرده است؛ اخیراً هم پخش نکردن گفتوگو با ناصر ملک مطیعی صدای اعتراض بســیاری را در آورد. پرویز پرســتویی هم معترض به حرمتشــکنی­ها در تلویزیون میگوید: «چرا آقایان صدا و ســیما بعد از این همه سال ناصر ملک مطیعی را میآوریم و برنامه رفت روی آنتن و قطع شد؟ چرا با روح آدمها بازی میکنیم؟ حرمت ملکمطیعی را شکستید.»

پرویز پرستویی با بازی در فیلم «خانه کاغذی» تم و نگاه اعتراضی به فسادها را در کارش پــی گرفــت. ایــن فیلم در ســی و پنجمین دوره فیلــم فجر در بخش رقابتی راه پیدا نکرد و مهدی صباغزاده کارگردان اثر در اعتراض به تصمیم هیأت انتخاب گفت:«خانه کاغذی به خط قرمزها نزدیک شده بود و همین امر باعث رد شدن فیلم شد، این اثر درباره نویسندگان و روزنامهنگا­ران بود، ما مظلومیت این قشر را نشان دادیم و همین موضوع به مذاق دوستان خوش نیامده است.» آقای بازیگر سانســور را زمینهساز چالشهای اجتماعی دیگر میداند و میگوید: «فیلم «خانه کاغذی» به خاطر همین اتفاقها قربانی شــد. اینها حال من را بد میکنــد. از کار در فیلــم «خانه کاغــذی» واقعاً لذت بردم. اما چــرا باید به خاطر حســین پاکدل تیزرهای فیلم پخش نشود؟ آیا اگر نظام دیگری در این مملکت بیاید باید من را اعدام کنند؟ من نه آشوبگر هستم نه اغتشاشگر.»

پرســتویی همچنین درباره بهرام بیضایی و مهاجرتش از ایران گفت: «در دیدار با بهرام بیضایی از او پرســیدیم چرا نمیآیید؟ جواب داد چه تضمینی وجــود دارد کــه کار کنم؟ اینها حالم را بد میکند.» پرویز پرســتویی منطقی و مســتدل بیاعتنا به نفع شــخصی از مردم و رنجشــان گفت، همچنــان که در همه سالها اینگونه بوده است، اما آیا واقعاً مسئوالن در صدا و سیما و نهادها و جریانهای مخالف دولت صدای پرویز پرستویی و دیگر هنرمندان را خواهند شنید، یا به همان راهی میروند که در همه این سالها رفتهاند؟!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran