Iran Newspaper

امروز ؛ آغاز پرداخت سود سهام عدالت و وام 15 میلیونی ازدواج

رئیس جمهوری دستور داد وزیر اقتصاد: سود سهام عدالت برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی 051هزار تومان و برای بقیه 05هزار تومان برای هر سهم خواهد بود

-

گـــروه اقتصادی/ توزیع ســـود ســـهام عدالت به مشـــموالن ثبتنام شده و افزایش ســـقف پرداخـــت وام ازدواج دو تصمیـــم مهـــم رئیـــس جمهوری بـــود که روز گذشـــته ابالغ شـــد. از این پس آن دسته از مشموالن که از محل تخفیـــف یـــا آورده خود یـــک میلیون تومان ســـهام دارند، 50 هـــزار تومان دریافـــت خواهند کرد کـــه این رقم در نوبتهای بعدی تـــا 150 هزار تومان تکمیـــل میشـــود. همچنیـــن ســـقف پرداخت وام ازدواج بـــه جوانان از 10 میلیـــون تومان بـــه 15 میلیون تومان افزایش یافت.

27 تیرمـــاه بـــود کـــه علـــی اصغر میرمحمدصاد­قی مدیرکل اعتبارات بانک مرکـــزی از اجرای طرح ضربتی پرداخـــت وام ازدواج صحبـــت و پیشبینـــی کـــرد در قالب ایـــن طرح 005هـــزار نفـــر وام ازدواج دریافـــت خواهنـــد کرد.بـــا ایـــن اتفـــاق دیگـــر متقاضیـــا­ن ســـال 96 بـــه ســـال 97 نخواهند رسید.سامانه ازدواج از سال 7۸ شـــروع به کار کرده و تا 25 تیرماه سالجاری، ۸ میلیون و 1۳9 هزار نفر از تســـهیالت قرضالحســـ­نه ازدواج اســـتفاده کردهانـــد. به طور متوســـط بیـــن 70 تـــا 100 هـــزار نفـــر در هر ماه در ســـامانه ازدواج ثبتنـــام میکنند کـــه برخی از مـــاه ها به 100 هـــزار نفر میرسد. ■ آغاز پرداخت سود سهام عدالت

اما در مـــورد مصوبـــه دیگر دولت باید گفت که 11 ســـال دارندگان سهام عدالـــت صبر کردند تـــا بتوانند از تکه کاغذی که گرفته بودند استفاده کنند. آبان ســـال 5۸ محمـــود احمدینژاد رئیـــس جمهـــوری وقـــت واگـــذاری ســـهام عدالت با هدف کاهش فقر را رســـانهای کرد و قرار بود در آن سالها مردم ســـهامدار کارخانجات شـــوند و بتواننـــد عایـــدی از این محل داشـــته باشند اما این موضوع در پستو ماند تا اینکه دولت روحانی توانســـت شرایط سوددهی سهام عدالت را برای مردم فراهم کند.

در آن سالها بعد از تفسیر تازهای کـــه از اصـــل ۴۴ قانون اساســـی شـــد، دولت اجازه یافت تا 0۸ درصد سهام کارخانجات و بنگاههای بزرگ دولتی را بـــه بخـــش خصوصـــی و تعاونـــی واگذار کند که تـــا آن زمان بنابر قانون اساســـی باید در اختیار دولت میبود. آمار نشـــان میدهد که تا پایان دولت محمـــود احمدینـــژ­اد نزدیـــک بـــه 10 درصد ســـهام شـــرکتهای دولتی به شبه دولتیها واگذار شده است. بر این اســـاس بیشتر از 2۴1 هزار میلیارد تومان ســـهام شـــرکتهای دولتی در 51ســـال گذشـــته واگذار شده است که حـــدود 0۳ هـــزار میلیارد تومـــان این ســـهام مربوط به ســـهام عدالت بوده است.

توزیـــع ســـهام عدالـــت بـــا هدف برخورداری آحاد جامعه از بنگاههایی کـــه بنا بر سیاســـتها­ی کلی اصل ۴۴ قانـــون اساســـی به بخـــش خصوصی واگذار میشـــوند، اجرایی شد؛ در این طرح به هر یک از مشموالن برگههای ســـهام 10 میلیون ریالی در نظر گرفته شـــد تا مبلغ آن به مرور ظرف 10 سال از محل ســـود شـــرکتها کســـر شود و بتدریج مشموالن مالک کل سهام در نظر گرفته شده باشند.

آخرین گروه از مشـــموالن ســـهام عدالـــت در آذرماه 92 تحت پوشـــش این طـــرح قـــرار گرفتند و پـــس از آن پرونـــده مشـــموالن ســـهام عدالت با وجود 9۴ میلیون ســـهامدار بسته شد که از این تعداد اکنون 7۴ میلیون نفر در قید حیات هستند.

در ایـــن میان مســـعود کرباســـیا­ن وزیر اقتصاد گفت: سود سهام عدالت سال 59، مربوط به شرکتهای تحت پوشش ســـهام عدالت است که افراد تحت پوشـــش کمیته امداد و سازمان بهزیســـتی یک میلیـــون و پانصد هزار ریال بـــهازای هر ســـهم و بـــرای بقیه 500 هزار ریال برای هر ســـهم خواهد بـــود. مبالـــغ از طریـــق ســـامانها­ی که ســـازمان خصوصیســـا­زی طراحـــی کـــرده بـــه حســـاب دارندگان ســـهام عدالت پرداخت میشود.

وی همچنیـــن گفـــت: دارنـــدگا­ن ســـهام عدالت و آن دسته از سهام که هزینه خریدش را دولت متعهد شـــد برای دریافت ســـهم مبلغی پرداخت نکردنـــد و در 10 ســـال از محـــل ســـود سهام، پول سهام آنها اخذ شده است کـــه برای هر ســـهم 0۳5 هـــزار تومان اســـت. در آینده بـــا انتقـــال مدیریت ســـهام به مردم، آنها بتوانند از ســـود سهام نیز بهره ببرند.

کرباسیان حذف فقر مطلق را جزو سیاســـتها­ی اساســـی و برنامههـــ­ای دولـــت دوازدهم اعالم کـــرد و گفت: بـــه ایـــن منظـــور پیشبینیهای­ـــی در الیحـــه تقدیمـــی بودجه بـــه مجلس صـــورت گرفته اســـت که امیـــدوار­م با تعامـــل مجلس به اهداف مدنظر آن در طول دوره دولت دوازدهم دســـت پیدا کنیم. ■ واریز سود در دو یا سه نوبت

علی اشـــرف عبداهلل پوریحسینی رئیـــس ســـازمان خصوصیســـا­زی با اشـــاره به اینکه ســـود ســـهام عدالت از امـــروز به حســـاب مشـــموالن واریز میشـــود، گفـــت: 50 هزار تومـــان به حساب مشـــموالن­ی که سهام عدالت آنها یـــک میلیون تومان اســـت واریز میشـــود و ایـــن مقـــدار بـــرای بقیـــه مشـــموالن متفاوت است. سود سهام عدالـــت بـــه حســـاب مشـــموالن­ی که ثبتنـــام آنها قطعی شـــده و شـــماره شـــبای بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبـــت کردهاند انجـــام خواهد شد.

وی بـــا بیـــان اینکـــه ســـازمان خصوصیســـا­زی آمادگـــی الزم بـــه لحـــاظ حقوقـــی، اداری و اجرایـــی برای توزیع سود ســـهام عدالت میان مشـــموالن را دارد، افزود: شرکتهای حاضر در سبد ســـهام عدالت تا پایان ســـال فرصت دارند ســـود تقســـیمی مجامـــع خـــود را بـــه حســـاب ایـــن ســـازمان واریز کنند. تاکنـــون از 00۸۳ میلیارد تومان ســـود تقسیمی مجامع شـــرکتهای ســـبد ســـهام عدالـــت، حـــدود 1200 میلیارد تومـــان دریافت شده است.

پوری حســـینی با اشـــاره بـــه اینکه بنا داریم ســـود سهام عدالت را در دو یا ســـه نوبت تا پایان ســـال به حساب مشـــموالن واریز کنیـــم، در خصوص میـــزان ســـود واریـــزی بـــه حســـاب مشـــموالن نیز گفت: کسانی که سهام عدالـــت آنهـــا در حـــال حاضـــر یـــک میلیون تومان اســـت ســـودی بالغ بر 150 هـــزار تومان دریافت خواهند کرد و بقیه مشموالن نیز به تناسب ارزش ســـهام عدالتی که دارند سود دریافت خواهند کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran