Iran Newspaper

آتشوخشمدرک­اخسفیدترام­پ

- مایکلوولف مترجم:فرحنازدهقی

«آتــش و خشــم در کاخ ســفید ترامــپ» عنــوان کتابی از «مایــکل وولــف» اســت کــه از یــک روز پیــش از آنکــه بــه دســت مــردم امریــکا برســد، جنجالهــای بســیاری برپــا کــرد. در این کتــاب که حاصــل مصاحبه و گفــت و شــنودهای وولــف با شــماری از کارکنــان کاخ ســفید و اطرافیــان «دونالد ترامپ» اســت، بــه عادات و رفتارهای شــخصی ترامپ و ماجراهای او درکاخ ســفید پرداخته شــده اســت. ترامــپ پیش از انتشــار ایــن کتاب، با برمال شــدن بخشهایــی از آن که میتواند پرونده «روس گیت» را قطورتر کند، تالش وافری به خرج داد تا مانع انتشــار آن شود. اما تالشهای او ناکام ماند و در نهایت این کتاب در نیمه شب شنبه به وقت تهران به طور گسترده توزیع شد. ترجمه این کتاب را در قالب «پاورقی» در سایت «ایران آنالین )www.ion.ir(» و روز بعد در روزنامه «ایران» مطالعه کنید.

*** {میهمانی} شب از ساعت شش و نیم، در میان قدرتمندتری­ن مردان که اکنون به محدودیت زمانی کمتر و کمتر توجه میکردند، شــروع شــد اما استیو بنن دیر کرده بود. بنن قول داده بود که برای دیدن راجر ایلز، مدیرعامل سابق شبکه فاکس نیوز و مهمترین شخصیت رسانههای دست راستی و مربی گاه به گاه خود، به این میهمانی شــام که دوستان مشــترک در خانهای ویالیی در گرینویچ ویلیج ترتیب داده بودند، برود. روز بعد، چهارم ژانویه ،2017 که کمی بیشتر از دو هفته به مراسم تحلیف دوستش، دونالد ترامپ، بهعنوان چهل و پنجمین رئیسجمهوری امریکا زمان باقی مانده، ایلز میخواست به پالم بیچ کالیفرنیا برود تا دوران بازنشستگی اجباریاش را که خود امیدوار بود موقتی باشد، طی کند.

برف شدیدی می بارید و یک لحظه برای رفتن به مراسم شام تردید به دلش انداخت. ایلز 76 ســاله، با تاریخچهای طوالنی در مســائل مربوط به اندام زنان، در حالــی کــه به ســختی راه میرفت همراه با همســرش - بــث - از خانهاش در هادسون با احتیاط در خیابانهای لغزنده منهتن در حرکت بود. اما ایلز مشتاق دیدار با بنن بود. الکساندرا پریت، دستیار بنن آخرین اخبار را درباره روند بیرون آمدن بنن از برج ترامپ، مرتب با پیام کوتاه گزارش میکرد.

گــروه کوچک منتظر بنن بودند، اما شــب، شــب ایلز بــود. او که مثل دیگران از پیــروزی دوســت قدیمــیاش دونالــد ترامپ مــات و مبهوت مانده بــود، این دورهمی را با همایش کوچکی درباره بخت و اقبال و پوچی سیاست آماده کرد. قبل از شروع کار فاکس نیوز در ،1996 ایلز 30 سال در میان مهمترین کنشگران سیاسی در حزب جمهوریخواه فعالیت میکرد. او هرچند بابت این انتخابات کامال شگفت زده بود. اما همچنان قادر بود پیشینه هر فردی را (در این حزب) از زمان نیکسون تا ترامپ به طور مستقیم دنبال کند. البته او مطمئن نبود ترامپ که چهرههای متفاوتی از خود به عنوان جمهوریخواه، مســتقل و دموکرات به نمایش گذاشــته بود، بتواند گزینه خوبی برای نامزدی حزب باشد. با وجود این فکر میکرد ترامپ را به اندازه دیگران میشناســد و مشــتاق بود به او پیشــنهاد کمک بدهد. عالوه بر این او عالقه داشت وارد گود رسانههای راستگرا شود و با اشتیاق احتماالتی همچون نیاز به یک شبکه کابلی را توصیف کرد که راه اندازی آن ، به هزینه میلیاردها دالری نیاز داشت ..

ایلز و بنن، که خود را دانشآموزان ویژه تاریخ تصور میکردند، هر دو یا بخشی یا، کل حوزههای تئوری را به طور خودآموز آموخته بودند. آنها این را به حساب هوش کاریزماتیک خود میگذاشــتن­د و بــا تاریخ و البته به همان انــدازه با دونالد ترامپ رابطهای شــخصی داشــتند. اکنون نیز ایلز با بیمیلی، دســتکم بــرای لحظهای، فهمید که مشــعل راســتگراه­ا را به بنن ســپرده اســت. مشــعلی که با بازیهای روزگار ســوخته است. شبکه فاکس نیوز ایلز، با سود ساالنه 1.5 میلیارد دالریاش، دو دهه سکان سیاستهای جمهوریخواه­ان را به دست داشت. هرچند که اکنون وبســایت خبری برایتبارت بنن، با ســود ســاالنه تنها 1.5 میلیون دالری، جلودار شده است. ایلز به مدت 30 سال و تا همین اواخر تنها شخص قدرتمند در عرصه سیاســی محافظهکارا­ن بود، با دونالد ترامپ به شــوخی و مدارا رفتار میکرد اما در نهایت این بنن و برایتبارت بودند که او را برگزیده انتخابات کردند. شش ماه پیش، کــه پیروزی ترامپ از قلمروی احتمــاالت به دور بود، ایلز، این متهم به تجاوزهای جنســی، طی اقدام مهندســی شــده پســران لیبرال رابرت مرداک از شبکه فاکس نیوز اخراج شد. مرداک 85 ساله محافظهکار، سهامدار و مهمترین مرد رسانهای دوران، از شــبکه فاکس نیوز اخراج اســت. سقوط ایلز پایکوبی لیبرالها را بهدنبال داشت: بزرگترین دیو سیاه محافظهکار در سیاست امروز با موج جدید اجتماعی دود شد و به آسمان رفت. کمتر از سه ماه بعد، ترامپ با پرونده سنگین سوءرفتار و اتهامهای گستردهاش، رئیس جمهوری شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran