Iran Newspaper

آغاز مذاکرات احزاب آلمانی برای ائتالف بزرگ

-

گروهجهان/ یکشــنبه شب به وقت برلیــن، آنــگال مــرکل، صدراعظم آلمان، مارتین شــولتز، رهبر حزب سوســیال دموکرات (دومین حزب آلمــان) و الرس کلینــگ بــل، رهبر حــزب جامعــه مســیحیان متحــد بــرای بــه توافــق رســیدن دربــاره «ائتالف بزرگ» پای میز مذاکره نشستند تا بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا را که بیش از سه ماه است از بالتکلیفی و بیدولتی رنج میبرد، نجات دهند و اگرچه دیرهنگام، دولت جدید را تشکیل دهند. مرکل با لبخندی بر لب در حالی که وارد محل نشست میشــد، از خوشبینیاش به مسیر جدیدی که در پیش گرفتهاند، خبر داد و هر سه رهبر وعده اتخاذ شیوه جدیدی در سیاست آلمان را دادند.

بــه گــزارش «ایــران» به نقــل از «دویچــه وله انگلیســی»، مــرکل همچنین به آلمانیها اطمینان داد حزب دموکرات مســیحی او «بشــدت و با تمرکــز زیاد» در جهت تشــکیل ائتالف جدید با دو حزب سوســیال دموکرات و جامعه مســیحیان متحــد کار خواهــد کرد و مذاکــرات مقدماتی این کار نیز از روز یکشــنبه آغاز شــده اســت. او افــزود: «این اتفاق [ائتالف بزرگ] رخ خواهد داد.» مارتین شــولتز، رهبر حزب سوســیال دموکراتها نیز اعالم کرد، حزبش نمیتواند در ابتدای مذاکرات خطوط قرمز اعالم کند. الرس کلینگ بل، رهبر حزب جامعه مسیحیان متحد نیز پس از پایان نشســت به خبرنگاران گفت: هر ســه حزب به این نتیجه رسیدیم که پس از نتایج انتخابات پارلمانی اخیر دیگر نمیتوان کشور را به شیوه گذشته اداره کرد. شرایط سیاسی جهانی، شرایط حاکم در اروپا و وضعیت کنونی آلمان همه و همه نشان میدهد، ما وارد عصر جدیدی شدهایم و عصر جدید نیز سیاستهای جدیــد را میطلبد. همین حرفها را زیگمار گابریــل، وزیر خارجه آلمان نیز بیان کــرد، زمانــی که عصر یکشــنبه به وقت برلیــن گفت، اروپــا چارهای جــز پذیرفتن آلمانی که متشــکل از یک توافق ائتالفی بین حزب محافظهکار مرکل و سوســیال دموکراتهاس­ــت، نــدارد. بهگزارش خبرگزاری فرانســه، ائتالف محافظهکار آنگال مرکل، سوسیال دموکراتها و حزب جامعه مسیحیان متحد در هفته جاری میزان زمینههای مشترک طرفین برای تشکیل ائتالف را بررسی میکنند تا دولت جدید آلماننهایت­اًتامارسیاآو­ریلشکلبگیر­د.

پس از انتخابات پارلمانی سپتامبر گذشته مشخص شد حزب مرکل نتوانسته اکثریت الزم برای تشکیل دولت را به دست بیاورد و شریک ائتالفی او هم بدترین نتایج را کســب کرده اســت. در همین حال حزب راســت افراطی و ضد مهاجرتی آلترناتیو برای آلمان بیش از 90 کرسی پارلمان را گرفت که بهترین عملکرد برای یک حزب راستگرای افراطی از زمان پایان جنگ جهانی دوم محسوب میشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran