Iran Newspaper

مکرون با عبور از دروازه «جاده ابریشم» وارد چین شد

-

گــروه جهــان/ «امانوئل مکرون»، نخســتین ســفر 3 روزه رسمی خود به چین را با اقدامی نمادین که میتواند نشانه موافقت ضمنی وی با پروژه «یک کمربند، یک جاده» باشد با بازدید از شهر تاریخی «شیان»- دروازه جاده راه ابریشم قدیم- آغاز کرد. چین این سفر را بسیار پراهمیت دانسته و قول داده تا همکاریهایش را با فرانسه تقویت کند.

به گزارش ایســنا به نقل از روزنامه «ســاوت چاینا مورنینگ پســت»، هدف از سفر روز گذشته رئیس جمهوری فرانسه به چین، گفتوگو درباره طرح ابتکاری «کمربنــد و جــاده» از ســوی شــی جینپینــگ، رئیس جمهــوری چیــن با هدف احیای جاده کهن ابریشم است. این پروژه یک تریلیون دالری برای احیای جاده ابریشــم قدیمی درنظر گرفته شــده که زمانی مســیر ارتباطی تجاری محســوب میشــد. مکرون در حالی ســفر ســه روزه خــود به چیــن را آغاز کرده کــه امیدوار اســت در این ســفر بتواند روابط هرچه نزدیکتر با رئیس جمهوری چین برقرار کند. به گزارش ایرنا، مکرون نخســتین رهبر غربی اســت که پس از انتخاب شــی جینپینگ بهعنوان دبیرکل حزب حاکم برای دومین بار در ماه اکتبر سال قبل، به چین ســفر میکند. به همین دلیل نیز چین این ســفر را بسیار مهم شمرده و قول داده تا همکاریهایش با فرانســه را تقویت کند. از طرفی چین نمیخواهد هیچ چالشی در روابط با فرانسه داشته باشد چرا که یکپارچگی کشورهای اروپایی ایجاب میکند، چین هم با یک سیاست واحد بهدنبال بهبود و گسترش روابط با منطقه یورو باشــد و برای همین ســفر مکرون در شروع سال 2018 میالدی برای پکن از اهمیت ویژهای برخوردار اســت. فرانســه نیز امیدوار است پکن به همراه این کشــور نقشــی تعیینکننده در اجرای توافق آبوهوایی پاریس بعد از خروج امریکا از این توافق ایفا کند. با توجه به تمرکز چین بر مســائل اقتصادی به نظر میرســد یکی از مهمترین محورهای گفتوگو میان دو کشور، مسائل اقتصادی و تجاری باشــد. بخشی دیگر از محورهای مذاکرات میان دو طرف درباره مسأله مبارزه با تروریســم، همکاری در موضوع کره شــمالی، شکست داعش در سوریه و عراق، انرژی هستهای و تحوالت اقلیمی، تجارت، گردشگری و بسیاری مسائل دیگر خواهد بود.

«والرین نیکه» کارشناس مسائل چین میگوید: پکن در تالش است مکرون را نسبت به گرفتن موضع میانجی در مسأله کره شمالی متقاعد کرده و از «مذاکره» مقابــل موضــع تهاجمیتر امریــکا دفاع کنــد. در عین حال نیز بــا انتخابهایش نقش چین را در منطقه برجســته کند. یک مقام دفتر ریاســت جمهوری فرانســه نیــز گفتــه مکرون تــالش دارد، در این ســفر پکــن را نســبت به حمایــت از نیروی مبارزه با تروریسم مربوط به منطقه ساحل آفریقا متشکل از نظامیان مالی، چاد، بورکینافاس­و، نیجر و موریتانی اقناع کند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran