Iran Newspaper

مخاطب اعتراض های مردم فقط دولت نبود

فعاالن سیاسی در گفت و گو با «ایران» :

-

بـــا فروکـــش کـــردن ناآرامیهــ­ـا، برخـــی از جریانهـــا­ی سیاســـی تـــالش میکننـــد زمینـــه اعتراضهـــ­ا را به مســـائل اقتصـــادی و مخاطب معترضان را به دولت تقلیل دهند. این در حالی است که جنس و گســـتره ناآرامیهای اخیر نشان میداد آنچه هفته گذشـــته در کشـــور روی داد، با همه آنچه در 30 ســـال گذشته اتفاق افتاده است متفاوت اســـت. اما برخی به عمد یا به سهو، این تفـــاوت را نادیـــده میانگارنــ­ـد و بهدنبـــال آن، پاسخهای دم دســـتی و همیشگی را بهعنوان چـــاره مطـــرح میکننـــد. این در حالی اســـت کـــه رئیس جمهـــوری، دولتمردان و بســـیاری از دلســـوزان و نخبـــگان سیاســـی و فرهنگـــی کشـــور، به کرات تأکید دارند که جنس مطالبات مـــردم فراتـــر از دغدغههای معیشـــتی اســـت و بـــه همیـــن دلیل، همه ارکان کشـــور بایـــد خود را مخاطـــب اعتراضها فرض کنند و تالش کنند به دغدغههای مردم پاســـخ دهند. فعاالن سیاسی اصالحطلب، اعتدالی و اصولگرا نیز قوای کشـــور را مخاطب اعتراضهـــ­ا میدانند، هرچند برخی همچـــون حمیدرضا ترقی، عضو حـــزب مؤتلفه اســـالمی، فزونی یافتـــن اعتراضهـــ­ا را طراحی و اقدام دشمن میداند.

ترکان: اعتراضها فقط متوجه دولت نبود

اکبر ترکان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توســـعه، با بیان اینکه برای رســـیدگی جامع به موضوع باید به همه ابعـــاد آن توجه کرد، گفت: تنهـــا اقتصاد زمینـــه بروز اعتراضهـــ­ا نبود، بلکه بســـتری از نارضایتیها در کشـــور وجـــود دارد که زمینه ســـاز این شـــرایط شـــد. وی اضافـــه کرد که مخاطب اعتراضها نیز تنهـــا دولت نبود و آنچه گذشت، متوجه همه قوا و ارکان کشور بوده است. ترکان، فســـاد را از دیگر زمینههای بروز نارضایتی در میـــان مردم دانســـت و گفت: راه حـــل مبارزه با فســـاد هـــم شـــفافیت اســـت و اساســـاً در دنیا هیچ راهی بهتر از شـــفافیت برای مبارزه با فساد شناخته نشـــده اســـت. ما نیز باید همه چیز را در معرض اطالع و آگاهی مـــردم قرار دهیم. هرجا که میخواهند فســـاد بکنند، دنبال کار یواشـــکی هستند، باید امکان کار یواشکی را از بین ببریم.

عضو شـــورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، از عملکـــرد سیاســـی و جناحی صدا و ســـیما هم انتقاد کرد و گفت: صدا و سیما در این اعتراضها درســـت عمل نکرد، در این رســـانه قبـــل از 9 دی بهصـــورت رگباری به همـــه اصالحطلبان توهین شـــد و گویی صدا و سیما میخواســـت اثبات کند قضایایـــی که در گذشـــته اتفاق افتـــاد، مربوط به اصالحطلبان اســـت. ترکان اضافـــه کرد: این جور نامردانه و یک سویه اتهام بستن و رقیب سیاسی را سرکوب کردن و به او آسیب رساندن، نامطلوب اســـت و باعث عصبانیـــت مردم شـــد. این کارها یکجانبه نگرانه باعث میشود که صدا و سیما به یکی از جناحها و رقبای سیاسی تبدیل شود.

وی در پاســـخ به اینکه برخی اعتراضها را به دشـــمن منســـوب میکنند هم گفـــت: نمیدانم منظور آنان از دشـــمن چیست؟ درست است که دشمن روی نقاط ضعف ما برنامهریزی میکند، اما اینکه دشمن نقاط ضعف ما را ایجاد میکند، حرف غلطی است.

ناصری: جنس اعتراضها احساس ناکارآمدی بود

عبداهلل ناصـــری، عضـــو بنیاد بـــاران، جنس اعتراضهای اخیر را جامع و از جنس «احســـاس ناکارآمدی» توصیـــف کرد و گفت: در این صورت اعتراض تنها بـــه دولت اختصاص پیدا نمیکند، بلکه ناکارآمدی کل دستگاههای حکومتی مدنظر معترضان بوده است.

بـــه گفتـــه وی، آنچـــه مـــردم را در یـــک نظام سیاســـی رنج میدهد، بیـــش از بیـــکاری و تورم، ساختار آلودهای اســـت که دستگاههای حکومتی و دولتـــی را دربـــر گرفته اســـت، کما اینکـــه امروز همه مســـئوالن از فســـاد گلهمند بـــوده و خواهان مبـــارزه با آن هســـتند. اما تلقی مردم این اســـت که اتفاق اساسی رخ نمیدهد.این فعال سیاسی اصالحطلب، با اشـــاره به اینکه منظور از فســـاد، فقط مربوط به وامها و مناســـبات بانکی نیست، اضافه کرد: امسال مردم با پدیده بـــــــــ­ــــــــود­جه رو به رو شده و متوجه شدند که بخش عظیمی از بودجه که جزو درآمدهای کشور است، سرنوشت عجیبی پیـــدا میکند، بـــه این معنی کـــه بودجه متوجـــه بخشهایی میشـــود کـــه نـــه کارآمدی دارند و نه در توســـعه زندگی مردم به آنها نیازی هســـت. ناصری معتقد اســـت که تنها با گشایش فضای سیاسی و اعطای آزادیهای مدنی مصرح در قانـــون اساســـی، بخشهایـــی از فنـــر فشـــرده نارضایتیها آزاد میشـــود. وی در پاسخ به اینکه چرا برخی فقط دولـــت را مخاطب اعتراضهای مردم جا میزنند، تصریح کرد: این رویکرد قابل پیشبینی بود، زیرا این جریان اساســـاً از سال 92 تصور نمیکرد در بازی پیشبینی شده خود ببازد. شکســـت در یک دورهای کردن ریاست جمهوری هم انگیزه آنان را در از کار انداختن سیستم دولت تقویت کرد، امـــا آنان از این واقعیت غافل بودند که بحث مردم دولت یا مجلس نیست، بلکه کل ســـاختار سیاســـی و حاکمیت مدنظر است و این چیزی اســـت که همه ارکان کشـــور باید نگران آن باشند و فکری بکنند.

ابراهیمی:همهدستگاهه­ا در معرض انتقاد مردم هستند

حجتاالســـ­الم حســـین ابراهیمـــ­ی، عضـــو شـــورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به دغدغههای معترضان، ســـهم بیشتری برای دولـــت قائل اســـت، اما معتقد اســـت کـــه همه مســـئوالن در وضعیت پیش آمده سهیم هستند و همه باید برای بهبود حوزههای مسئولیت خود بکوشند، زیرا مردم از همه دستگاهها گله دارند.

وی اقتصـــاد و معیشـــت را اولویـــت نخســـت معترضـــان دانســـت، امـــا اضافه کرد کـــه مردم نسبت به مسائل مربوط به قوه قضائیه یا مسائل فرهنگی و اجتماعی هم انتقاد دارند.

ابراهیمی بـــا بیان اینکه مســـئولیت عمده بر عهده دولت اســـت، زیرا اقتصاد را در دست خود دارد، اضافـــه کرد: اما معتقدم همه ارکان کشـــور بایـــد دســـت به دســـت هـــم بدهند و مشـــکالت مـــردم را حل کنند. همچنان کـــه نمیتوان گفت مجلـــس در این زمینه دخالت نـــدارد، مجلس با نظارت و قانونگذاری صحیـــح میتواند گامهای مؤثـــری بردارد.وی با بیان اینکه همه دســـتگاهه­ا در معـــرض اعتراض مردم قرار دارند، خواســـتار مشارکت همه قوا و دستگاهها برای رفع دغدغهها و نگرانی مردم شد.

ترقی: همه قوا در بروز مشکالت سهیم هستند

یک عضو حـــزب مؤتلفه اســـالمی، فهم پیام تجمعات و اغتشـــاشه­ا را بـــرای برنامهریزی در کشـــور دانســـت و گفت که اگر قرار باشـــد به جای واقع نگری نســـبت بـــه این تجمعات، هرکســـی براساس ذائقه خود یا تسویه حسابهای سیاسی و گروهـــی این حوادث را تحلیـــل کند، از واقعیت دور میشـــود. در این صورت نمیشود ریشه این نـــوع تحـــرکات را از بین بـــرد و بهانه را از دســـت اغتشاشـــگ­ران ایـــن گونـــهای گرفـــت. حمیدرضا ترقی، اغتشاشگران را عمدتاً از قشر مرفه بیدرد دانست که از سوی دشمنان هدایت شدند، تأکید کرد: ریشـــه اولیه بروز این وقایع اقتصادی اســـت و به هیچ وجه سیاســـی نیســـت، اما در ادامه، این حرکت کامالً جـــدای از عوامل اولیـــه ادامه یافته و هویـــت جدیدی پیدا میکند و دشـــمن روی آن حرکت سوار شد.

این فعال سیاسی اصولگرا، در پاسخ به اینکه آیا اعتراضها فقط متوجه دولت بود؟ اظهارکرد: به طور طبیعی همه قوا در آنچه در کشور میگذرد یـــا آنچه باعـــث بروز مشـــکالت اقتصادی شـــده اســـت، سهیم هســـتند؛ مجلس در برنامهریزی و هدایت دولت، دولت در اینکه در حل مشـــکالت مردم تأخیر داشته و دستگاه قضایی هم بهدلیل تعلل در برخورد با اشکاالت و اجرانشدن قوانین اغماض کرده اســـت. وی تأکید کـــرد: بنابراین هر سه قوه باید در این باره خود را مسئول بدانند و در جهت از بین بردن ریشههای این حوادث و وقایع تالش کنند.

 ??  ?? ترقی
ترقی
 ??  ?? ابراهیمی
ابراهیمی
 ??  ?? ترکان
ترکان
 ??  ?? ناصری
ناصری

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran