Iran Newspaper

بازگشت نمایشگاه کتاب به مصلی، خواست مردم و ناشران بود

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در نخستین نشست رسانهای خود :

-

گــروه فرهنــگ و هنــر: معــاون امــور فرهنگــی وزیر ارشــاد در نخســتین نشســت خبری اش، بازگشت دوباره نمایشــگاه کتاب تهران به مصلی را بواسطه لــزوم احتــرام به خواســت صنف و مردم دانســت، امــا مدت زمــان دقیقی که نمایشــگاه میهمان این مجموعه شهری خواهد بود را نامعلوم عنوان کرد و گفت:«مصلی نگاه برگشــت یک ســاله یا دوساله نمایشــگاه را نــدارد و همــکاری بســیاری بــا ارشــاد دارد و شــهرداری همچنــان در رونــد برگــزاریا­ش به ارشــاد کمــک خواهد کــرد.» به گــزارش روزنامه ایران، نخستین نشست رســانهای محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد روز گذشته در حالی برگزار شد که حدود یک ماه و نیم از ورود او به یکی از حســاسترین بخــش مدیریتــی ایــن وزارتخانــ­ه میگذرد. جوادی در حالی پاســخگویی به ســؤاالت اهالی رســانه را برعهده داشــت که بخش مهمی از این سخنان به پرسش و پاسخ درباره چرایی انتقال دوبارهنمای­شگاهکتابته­رانبهمصلیو­مدتباقی ماندن آن در این محل اختصاص پیدا کرد.

■ میزبانیرای­گانمصلیازن­مایشگاهکتا­ب

به گفته جوادی با وجود آنکه شهرداری موفق به تأمین خواستههای برگزارکنند­گان نمایشگاه نشده اما همچنان از ارشــاد در برپایی این رویداد علمیفرهنگـ­ـی حمایت خواهــد کرد آنچنان کــه بهار 97 مصلی به صورت رایگان میزبانی از ســی و یکمین دوره نمایشــگاه کتاب را برعهده دارد. این مســئول فرهنگیادام­هداد:«همانطورکهد­رخبرهاهمآم­ده قــرارداد با شــهرداری همچنان به قــوت خود باقی است و در صورت تکمیل و رفع نواقص شهر آفتاب ممکن است نمایشگاه به این مکان بازگردد.»

او درباره اینکه شــهرداری درخواســت مسئوالن ارشــاد بــرای دراختیــار گذاشــتن فضــای مســقف بیشتر را خارج از قرارداد بسته شده میان مجموعه شــهرآفتاب و ارشاد دانســته، گفت:«درباره قرارداد مذکور و اینکه اضافه شدن فضاهای مسقف در آن درج نشــده نیز باید گفت خیلــی از جزئیات مطرح نشــده بود و ما فضاهای مســقف را اندازه نگرفتیم هرچنــد دوســتان شــهرداری خودشــان دیدنــد که بخشــی مثل بخش کودک چه مشکالتی داشت یا ورود آب به سالنها چه مسائلی به وجود آورد.»

همان طور که جوادی هم در سخنانش تصریح کرد حل نواقصی که به برخی از آنها اشــاره شــد در قرارداد نبوده اما مســئوالن شــهرداری که در این دو سال شاهد بروز مشکالت متعدد برای غرفه داران نمایشــگاه کتاب در شــهر آفتاب بودهاند برای حل این مشــکالت تــالش کــرده و حتــی قولهایی هم میدهند. او ادامه داد:«در راســتای همین تالشها هم سعی کردند برای اضافه کردن فضای مسقف از شورای شهر مصوبه و بودجه بگیرند. البته جدای از مسأله بودجه، مسائل حقوقی و مشکل زمان نیز وجود داشت.»

■ قدردانیجوا­دی ازفعالیتها­یمعاونامور­فرهنگیقبلی

معــاون امــور فرهنگــی وزیــر ارشــاد در ادامــه ســخنانش ضمــن قدردانــی از فعالیتهــا­ی سیدعباسصال­حیطیسهسالگ­ذشتهدرمعاو­نت امور فرهنگی گفت:«آقــای صالحی در مواقعی که در مدیریــت بــود، گرایــش زیادی بــه برنامهریزی و نهادینــه کردن مقــررات و ضوابط داشــت. در واقع خیلــی از مســیرها، روندها و رویکردهــا­ی مدیریت فرهنگــی ازســوی ایشــان مشــخص شــده و مــن خوشــحالم که فرصــت دارم بنا بر یــک ریلگذاری مشــخصی پیش بــروم. البتــه هرکس خــودش نیز ایدههایی دارد و از مشاورانی استفاده میکند.» او با اشاره به برخی از مهمترین رویکردهای اصلی این معاونــت در دوره مدیریتــی جدیــد افزود:«ترویــج کتابخوانــ­ی و تقویــت فرهنــگ و هویــت دینــی از مهمترین رویکردهای ما برای فعالیت در معاونت فرهنگی اســت. در بخش ترویج کتابخوانی هدف، باال رفتن سرانه مطالعه کشور است و برای رسیدن به این هدف فعالیتهایی مثل حمایت از صنعت چاپ،بهبودکسبوک­ارنشر،تسهیلمجوزه­اینشر و کتاب، کنترل نوسانات کاغذ، ارائه وام و تسهیالت برایتأسیسو­تجهیزکتابف­روشیها،تمرکززدایی­از امور چاپ و نشر و تفویض اختیارات به شهرستانها و استانها صورت گرفته و ادامه پیدا میکند.»

آنطــور کــه جــوادی در ایــن نشســت رســانهای گفــت یکــی از اهــداف مهــم معاونــت فرهنگــی تمرکززدایـ­ـی در برگــزاری رویدادهایـ­ـی همچــون نمایشگاهها­ی استانی کتاب اســت. این سیاست با هدف برخورداری تمام شــهرها و استانهای کشور از اختیــارات الزم دنبــال میشــود. عــالوه بــر این او درباره اهدافی که در مسأله ممیزی کتاب هم وجود دارد، گفت:«در این ســه ســال ســعی شــده ساختار اداره کتاب نوســازی شــود و ضوابــط و مصداقهای ممیزی را شفاف بیان کنیم. در این مسیر از نیروهای متخصصومتعه­داستفادهکر­دیمتاازاشت­باهاتو ارزیابیهای سلیقهای کم کنیم. در بخش یارانهها و جوایزکتابک­هاغلبدرقال­بنمایشگاهی­اطرحهای فصلی حمایت از کتابفروشیه­ا پرداخت میشوند نیز ترویج کتابخوانی را مدنظر داشته و داریم.»

به گفته جوادی برگزاری جوایزی همچون جایزه کتاب ســال و جشنوارههای مروجان کتابخوانی هم با هــدف افزایــش عالقهمنــد­ی مردم بــه مطالعه صــورت میگیــرد. او حتــی هیــأت خریــد کتــاب و سیاستی که ارشاد در این مسیر در پیش گرفته را هم تالشی برای افزایش سرانه مطالعه و از سویی حفظ هویتفرهنگی­خواند.

او از نهادهایــی همچــون صــدا و ســیما، وزارت آموزش و پرورش و شــهرداری هم درخواســت کرد تا به ارشــاد در راه دســتیابی به دیپلماسی فرهنگی در ســطح جهانی یاری برســانند، چراکــه تأکید کرد مســئوالن ارشــاد به تنهایی از پس این وظیفه مهم برنخواهند آمد. طرح گرنت هم از جمله اقداماتی اســت کــه معاونــت فرهنگــی بــرای معرفــی آثــار نویسندگان ایرانی به دیگر کشــورها اجرایی خواهد کرد.

به گفته جوادی، معاونت فرهنگی در نظر دارد طی طرحــی از تجهیزکتابف­روشــیها حمایت کند، او دربــاره این طرح گفت:«در طرح ارائه تســهیالت بــرای تجهیز و احــداث کتابفروشــ­یها تاکنــون 100 درخواســت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. متأســفانه در برخی شــهرها کتابفروشــ­ی نداریم و وضعیت روستاها نیز اصالً خوب نیست. روستاهای ما دیگر با 50 ســال و 100 سال قبل تفاوت کرده و در روســتاها افراد تحصیلکــرد­های زندگی میکنند که نیازمندداش­تنویترینکت­ابهستند.»

■ حمایتتنهاب­همعنیارائه­واموتسهیال­تنیست

معــاون امور فرهنگی درباره جزئیات بیشــتر ایــن طــرح افزود:«حمایــت تنها به معنــی ارائه وام و تسهیالت نیســت و به شکلهای مختلفی میتوانیم حمایتهای زیربنایی از ویترین کتاب محقــق کنیم. مثل همین آییننامــه­ای که برای کاهــش هزینههــای آب و بــرق و حمــل و نقــل مربــوط بــه کتاب آماده شــده و بایــد در دولت به تصویب برسد. 95 درصد کارهای مربوط به این طــرح انجام شــده و چون ســازمانها و نهادهای زیــادی درگیــر آن بودنــد، زمــان زیــادی بــرد و انشاءاهللب­زودیبهمرحل­هنهاییمیرس­د.»

جوادی در پایان سخنانش درباره بحث صدور مجوزوممیزی­هانیزگفت:«اگرصحبتازا­حتیاط در رونــد ممیزی میشــود به معنی عدم شــفاف بودن قوانین آن نیست. در مورد مجوز و تشخیص مصادیقنیز،هممیتوانرو­یکردخیلیمح­تاطانه داشــت و هم رویکــرد متعادل؛ برای اینکه منشــأ خیــر و آگاهــی را محــدود و مســکوت نکنیــم ما از مجموعــهای از افــراد محتــاط و غیرمحتــاط در روند ممیزی اســتفاده میکنیم. قوانین مربوط به ممیزی مصــوب شــورای عالی انقــالب فرهنگی هستند و اگر زمانی نیاز به اصالح و بازنگری در آنها باشد همان نهاد تصویبکننده است که میتواند این کار را انجام دهد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran