Iran Newspaper

لرزه بر حقوق شهروندی

- حسین عرفانی مقدم مدیرکل دفتر حقوقبشر و پیگیری حقوق شهروندی وزارت دادگستری

اتفاقات روزهای اخیر کشــور از زلزله خسارت بار و سهمگین اســتان کرمانشــاه گرفته تــا دلهرههای وقــوع زلزله احتمالی در دیگر اســتانهای کشــور از جمله پایتخت، باسرعت قابل توجهی تحتالشــعا­ع اعتراضات برخی افراد در شــهرها، با هدف توجه بیشــتر به اوضاع و احوال اقتصادی موجود، قرار گرفت. به گونهای که هیچ اثری از اضطراب و نگرانی احتمال وقوع زلزله در افکار عمومی باقی نمانده است، اما امیدوارم تدبیر بیش از پیش مســئوالن، برای اتفاقات ناگهانی بعدی از آمادگی اولیه و هماهنگی دســتگاهها­ی اجرایی کشور برای کاهــش خســارات مادی و معنوی شــهروندان حاکی باشــد. آنچه در این مجال بدان پرداخته خواهد شــد اهمیت توجه به طریق ارتقای سطح آگاهیهای عمومی در زمینه حقوق شهروندی است و اینکه نیاز به فرهنگسازی برای دقت بیشتر و توجه مردم به حقوق و تکالیفشان، بواقع یکی از ضروریات امروز جامعه ایرانی است. به نظر میآید برای ارتقای سطح آگاهیهای عمومی در زمینه حقوق شهروندی، نخستین نکته اساسی در آمــوزش، شــروع از خودمان اســت. هر آنچــه از حقوق و تکالیف خــود در جامعه میدانیم به دقت اجرا کنیم و به حقوق دیگران و به طور کلی حقوق جامعه با کمال قانونمداری احترام بگذاریم. قطعاً تاش دســتگاهها­ی اجرایی و نهادهای مدنی در امر آموزش حقوق شهروندی نیز اثرات مثبت و ارزندهای نیز خواهد داشت. لذا حفظ و رعایت بیش از پیش حقوق شهروندی را باید ابتدا از خودمان شروع کنیم، توجه به قوانین و مقررات کشور و بهعبارتی قانونمداری، کنترل خشم، رعایت احترام به دیگر شهروندان و از همه مهمتر حفظ و رعایت حقوق آپارتمان نشینی در شهرهای بزرگ، همــه و همه را باید از خود شــروع کرد. نتیجه این امر نیــز قطعاً بر وجه مطالبه گری جامعه اثرگذار بوده و دستگاههای اجرایی غیرفعال یا کم کار نیز به تبع این مطالبه عمومی در راستای حفظ و رعایت حقوق شهروندی حرکت رو به جلو خواهند داشت.

وقایــع ایــن روزها و اعتــراض برخی افــراد به وضعیــت معیشــتی و اقتصادی موجود نیز، نه اینکه امکان اعتراض در نظام جمهوری اسامی مسدود یا محدود باشد، ولی اینکه سوءاستفاده­های صورت گرفته که منجر به تضییع حقوق مادی و معنوی شهروندان شده است لرزه بر جسم و روح حقوق شهروندی انداخته است. در این موضوع نیز همچنان اعتقاد داریم که وقتی برای حفظ و رعایت حقوق مان در جامعــه، قانونگرایی را از خودمان شــروع کنیم، بهتریــن نتیجه را اخذ خواهیم کرد. فضای دقیق و چارچوب درستی که در قوانین و مقررات کشور و همچنین در منشور حقوق شهروندی نیز تأکید شده است، این امکان را میدهد که افراد از حق نقد و ابراز نارضایتی برخوردار باشــند، اما در مســیری که به اصاح و خیر جامعه پیش رود نه اینکه موجبات تضییع حقوق شهروندان را فراهم کند. بنابراین در این موضوع نیز حفظ و احترام به قانون و قانونمداری و انتقال انتقادات و اعتراضهای موجود از مســیر قانونی، ضمن اینکه به صاح و پیشــرفت جامعه کمک میکند، مســیر درســت و بنای فرهنگســاز­ی برای فرزندانمان و نحوه برخورد با کاستیها را نیز برای آنان ترســیم میکند. لذا همواره تأکیــد داریم هرگونه انتقاد و اعتراض سازنده هر یک از شهروندان بهعنوان عضو خانواده بزرگ ایرانی، ضمن اینکه نیاز به شــنیده شدن و پیگیری جهت حل مشکات موجود را میطلبد، فرهنگ نقد و اعتراض را برای فرزندان این خانواده اصیل و بزرگ بنیان میگذارد. بدیهی است کــه ایجاد فضای نا آرام و اقدامات ساختارشــک­نانه و غیرقانونی جز تضییع حقوق شهروندان و نتیجه نگرفتن، عاید دیگری ندارد.

پسبیاییدبا­هرآنچه ازحقوقشهرو­ندیمیدانیم­ازخودمانشر­وعکنیم.احترام به قانون، احترام به حقوق یکدیگر، مدارا در برخورد با سایق اجتماعی مختلف ...و که در این مسیر هر یک از شهروندان میتوانند بهعنوان الگوی جامعه در فرهنگسازی و اجــرای حقــوق شــهروندی در اجتماع ایرانی باشــند. بدیهی اســت همچنان تأکید بــر اقدامات آموزشــی دســتگاهها­ی اجرایی و نهادهــای مدنــی در موضوعات حقوق شــهروندی بــا هدف افزایــش آگاهیهای عمومی در کشــور نیز از اساســیتری­ن نکات زیربنایی محسوب میشود. پس با افزایش آگاهی مردم در خصوص حقوق و تکالیف آنــان در اجتماع و ترویج فرهنگ «احترام به حقوق شــهروندی را از خودمان شــروع کنیم»درگسترشاین­مفهومکوشاب­اشیم،ظرافتمفاهی­مانسانیواج­تماعیمندرج در بطن حقوق شهروندی تاب چنین لرزههایی را ندارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran