Iran Newspaper

واقعیت تعرفههای واردات خودروهای هیبریدی

«ایران» در گفتوگو با کارشناسان بررسی کرد

- مرجان اسالمی فر

وقتی آیین نامه تعرفه واردات خودرو ابالغ شد، واردکنندگا­ن از جــــدول تعرفههــــ­ا شــــوکه شــــدند، چــــرا کــــه تعرفــــه واردات خودروهای هیبریدی با وجود پیشبینیهــ­ــا افزایش پیدا کرده بــــود. آلودگی هوا، کاهــــش مصرف بنزین و حرکت به ســــمت خودروهای هیبریدی دالیلی بود برای آنکه واردکنندگا­ن تصور افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را در سر نپرورانند. اما تعرفه واردات این خودروها از 5 درصد به 25 الی 45 درصد رســــید. ایــــن خودروهــــ­ا در بازارهای جهانی هــــم قیمت باالیی دارنــــد. لذا با افزایــــش تعرفه واردات، قیمت ایــــن خودروها در بازار کشورمان چند برابر خواهد شد. دولت دلیل افزایش تعرفه واردات خودروهــــ­ای هیبریــــد­ی را در مصرف بــــاالی بنزین آنها میداند و میگوید آنهایی که مصرف بنزینشان زیاد بود مشمول افزایش تعرفه شدند و خودروهایی که برقی محسوب میشوند تعرفه کمی دارند ولی کارشناسان چنین گفتهای را قبول ندارند، چرا که خودروهای هیبریدی در تمام دنیا مصرف کمی دارد و آن گونه که سازمان ملی استاندارد هم تأیید کرده مصرف سوخت خودروهــــ­ای هیبریدی حتی در پیک ســــاعت ترافیک به 5 لیتر هم نمیرسد. لذا نمیتوان به آنها لقب پرخور بنزین را داد، این خودروها حتی اگر با بنزین کار کنند باز هم مصرفشــــا­ن خیلی کمتر از خودروهای داخلی است. میگویند دولت تنها به خاطر افزایش درآمدهای خود تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را دستکاری کرده است و هیچ بهانه دیگری را نمیتوان متصور بود.با این تفاسیر خودروهای هیبریدی که هنوز زیرساختهای آن فراهم نشـــده است مجدداً از ســـوی دولت مورد بیمهری قرار گرفتند و معلوم نیســـت سیاســـت دولت در واردات این خودروها چگونه خواهد بود. ■ هیبریدیهات­أثیریدرآلو­دگیهواندار­ند

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش تعرفه واردات خودروهـــا­ی هیبریدی گفت: آنچه در عمـــل میتواند باعث کاهـــش آلودگی هوا شـــود، خودروهای برقی هســـتند کـــه تعرفه آنهـــا صفر اســـت. امـــا خودروهای هیبریدی ســـوخت بنزین هم دارند و از یک ســـرعتی به باال از برق استفاده میکنند که این سرعت عموماً برای خارج از شهر اســـت، بنابرین کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شـــهر نمیکنند.دراینحالتپ­ایینماندنت­عرفهآنهانس­بتبهسایر خودروها میتواند موجب ایجاد رانت شود از اینرو تصمیم به افزایش تعرفه واردات آنها مانند بقیه خودروها گرفتیم. ■ بـــا دلیـــل در تعرفـــه واردات خودروهـــا­ی هیبریـــدی تجدیدنظرمی­کنیم

مجتبی خســـروتاج، رئیس ســـازمان توســـعه تجارت هم درباره گالیههای مربوط به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی گفت: کار کارشناســـ­ی الزم در این زمینه انجام شده است و ما نظر اهالی فن را هم پرسیدیم. لذا با تأیید آنها تعرفه خودروهای هیبریدی تعیین شـــد. با تمـــام این اوصاف آماده شنیدن انتقادات مرتبط با تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در کمیسیون ماده یک هستیم و اگر دالیل کافی ارائه شود، در تعرفه واردات این نوع خودروها تجدید نظر خواهیم کرد.

امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشـــگاه علم و صنعت درباره خودروهای هیبریدی بـــه خبرنگار ما گفـــت: هنوز آمار مشـــخصی وجود نـــدارد که خودروهای هیبریدی در کالنشـــهر­ی مانند تهـــران تا چه حد میتوانـــد از مصرف بنزیـــن و آالیندگی کم کند. تـــا زمانی که میزان صرفهجویی انرژی در این خودروها را ندانیم نمیتوانیم نسبت به آن اظهارنظر دقیقی داشته باشیم.

وی ادامـــه داد: برخیها میگویند خودروهای هیبریدی در کاهش مصرف ســـوخت هیچ تأثیری ندارد. لذا باید این امر از سوی سازمانهای ذیصالح مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر تأثیری نداشته باشـــد، خودروهای هیبریدی هم در زمره ارزبرها قرار میگیرند. این خودروها به غیر از آنکه وارداتشـــ­ان نیازمند ارز اســـت، تعمیراتشــ­ـان هم ارزبری دارد، چراکه در ایران امکان درست کردن این خودروها وجود ندارد.

یکی از کارشناســـ­ان صنعت خودرو هم گفت: خودروهای هیبریدی در اوج ترافیک شهری تهران مورد تست قرار گرفتند و میـــزان مصرف بنزین آنها 5لیتر بیشـــتر نبـــود بدین جهت خودروهای هیبریدی یکی از بهترین خودروها برای سفرهای درون شهری اســـت و دولت باید نســـبت به تغییر تعرفه آن برنامهریزی کند. افزایش تعرفه این خودروها کار درستی نبود. اکنون خودروهای هیبریدی تعرفه بســـیار کمتری دارند که در بازار امریکا قیمتی بین 29 تا 34 هزار دالر دارند.

امیرحســـی­ن قناتی، مدیر کل صنایع خـــودرو و نیرومحرکه وزارت صنعـــت، معـــدن و تجـــارت هـــم افزایـــش تعرفـــه خودروهای هیبریدی را مربوط به آن دســـته از خودروهایی که از موتورهای با حجم باالی 1500 سیســـی اســـتفاده میکنند، دانســـت و گفت: ایـــن تیپ از موتورها بهصـــورت فول هیبرید نیســـتند و در اصـــل از موتورهای فســـیلی اســـتفاده میکنند. این موتورها بیشـــتر تـــوان خودرو را تأمیـــن میکنند و فقط در ســـرعتهای باال و همچنین مسیرهای مســـطح و کم شیب موتـــور الکتریکـــ­ی وارد مـــدار میشـــود. وی با بیـــان اینکه این خودروها تقریباً خودروهایی با موتور سوخت فسیلی محسوب میشوند، گفت: تأثیر این خودروها در کاهش آلودگی بسیار کم است و تنها خودرو هیبریدی پایه الکتریک و خودرو برقی برای کاهش آلودگیهای زیست محیطی مناسب هستند که تعرفه آنها نیز تغییری نکرده است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran