Iran Newspaper

هاشمی مدیری برای تمام فصول

-

بــه او مدیری برای تمام فصول لقب داده بودم. مرحوم هاشــمی رفســنجانی در تمام زمینهها توانمند بود و در مسائل اقتصادی میتوان از وی بهعنوان نابغه یاد کرد. یکی از دالیلی که باعث شد وی به سردار سازندگی شهره شود، فعالیت و کارهایی بود که بعد از جنگ تحمیلی انجام داد. در زمان ریاســت جمهوری مرحوم هاشــمی رفســنجانی، سیاســت انبســاطی پیش گرفته شد و کشور از سیاســت انقباضی که در زمان جنگ بود، فاصلــه گرفت. در آن مقطع و با وجود آنکه کارخانجات به رشــد و توســعه دســت پیدا نکرده بودند توانســت نرخ رشــد اقتصادی را افزایش دهد و به متوســط ســاالنه حدود 6درصد برساند. البته در این سالها نرخ تورم هم باال بود، آنگونه که بانک مرکزی اعام کرده اســت متوســط نرخ تورم در مدت ریاســت جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی 52درصد بود.

ولی افزایش نرخ تورم به جهت رونق اقتصادی بود.اقتصاد بعد از جنگ برای آنکه بتواند به دوران اوج خود برســد به ناچار باید تورم را تحمل کند از اینرو، دولت مرحوم رفسنجانی با دقت توانست بین نرخ تورم و رشد اقتصادی توازن ایجاد کند.

نکته دیگری که در آن سالها مورد توجه قرار گرفت و هماکنون دولت دوازدهم هم میتواند از تجربیات آن اســتفاده کند فعال کردن پروژههای ناب در حوزههای مختلف وبخصــوص صنعــت بــود. در آن زمــان پروژههــای صنعتــی تعریف شــد که توانســت بیشترین تأثیر را در توسعه اقتصادی کشور بگذارد. در حقیقت نگاه به این شکل بود که ما باید زیرســاخته­ا را به سمت درستی هدایت کنیم و اجازه ندهیم وابستگی به سایر کشورها افزایش پیدا کند.

لــذا در صنایعــی که پتانســیل آن را داشــتیم ســرمایهگذ­اری صورت گرفــت. در این دوران هم دولت دوازدهم باید صنعت کشــور را به ســمت و سویی ببرد که قابل رقابت با تولیدات جهانی باشــد و مسأله صادراتگرا ،محور قرار گیرد. متأسفانه طی سالهای گذشــته صنایعی شــکل گرفته که یا بازار آن اشــباع شــده یا توان صادراتی آنها ضعیف اســت. نکته دیگری که حائز اهمیت اســت و مرحوم هاشــمی رفسنجانی پیگیری کرد جذب ســرمایهها­ی خارجی بود. در آن ســالها تاش بسیاری شد تا پتانسیلهای ایران به ســرمایهگذ­اران معرفی شــود و خوشــبختان­ه نتایج خوبــی هم حاصل شــد. از اینرو دولــت دوازدهــم هــم نباید از تشــویق و معرفی پتانســیله­ای ایران به ســرمایهگذ­اران دلسرد شود.تمام کشورها برای توسعه یافتگی تمام این مراحل را گذراندهاند. در ایران ما شــرایط جنگ و تحریم را پشــت سر گذاشــتیم بدین جهت برای جذب سرمایهگذار باید بیشتر تاش کنیم تا آنها با بازار ایران آشنا شوند و بدانند ریسک سرمایهگذار­ی در کشــورمان بسیار کم است. کار مهم دیگر که متأسفانه در تمام دولتها نگاه پررنگی به آن نشــده اســت توجه به بخش خصوصی است.شــعار مرحوم رفســنجانی این بود که بخــش خصوصی ســکاندار امور شــود و دولت هم باید به آنها اعتماد کنــد. در آن زمان بخش خصوصی توانست در پروژههای مهم حضور فعال داشته باشد. قطعاً اگر بخش خصوصی اجازه ورود پیدا نمیکرد کشــور با ســرعت به رشــد نمیرسید. ما نمیگوییم همان نگاه و فعالیتی که در دولت مرحوم رفسنجانی صورت گرفت، در دولت دوازدهم یا دولتهای بعدی اجرا شــود اما با به روز کردن آن نگاهها میتوان کشــور را از شــرایط فعلی خارج کرد.

یکی دیگر از موضوعاتی که دولت مرحوم رفسنجانی در صدر کارهای خود قرار داد ارتباط با کشورهای همسایه و حتی اروپایی بود. مذاکرات متعدد باعث شد تا ایران در آن مقطع با کشــورهای مختلف به تعریف مشترک برسد و بتواند سند همکاریهای چند جانبه امضا کند. لذا در شرایط فعلی ما هم باید به این سمت برویم و مذاکرات خود را با کشورهای مختلف توسعه دهیم تا نتیجه خوبی عاید کشورمان شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran