Iran Newspaper

جک استراو در دیدار با مقامات ایران: لندن‌از‌برجام‌حمایت‌م ‌یکند

-

جک اســتراو، وزیر خارجه پیشین انگلیس که برای شرکت در کنفرانس امنیتی تهران به ایران سفر کرده است، دیروز با وزیــر امور خارجه، رئیس ســازمان انــرژی اتمی و رئیس گــروه دوســتی پارلمــان ایــران و انگلیس دیــدار و گفتوگو کرد. به گزارش ایســنا، در دیدار اســتراو با محمدجــواد ظریف درخصوص برجام و مســائل منطقهای گفتوگو و تبادل نظر شــد. جک اســتراو در این دیدار با اعالم حمایــت جدی دولــت بریتانیا از برجام، از تالش دولتمردان این کشــور به منظور لزوم حفظ دســتاورده­ای برجام از ســوی مقامات امریکایی ســخن گفت. بررسی اوضاع جاری کشــورهای منطقه بویژه اوضاع یمــن و بحرین از جمله موضوعات دیگر در این دیدار بود.رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در دیدار با جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس تأکید کرد: عدم تفاهم و توافق با ایران قطعاً همانند گذشــته به نفع ســه کشــور اروپایی تمام نخواهد شــد. علی اکبر صالحی وضعیت فعلی را نتیجه آشفتگی ذهنی ترامپ دانست و تصریح کرد: علیرغم مشکالتی که از این ناحیه به وجود میآید، جمهوری اســالمی ایران براساس شرایط روز تصمیمات مقتضی مبتنی بر منافع جمهوری اســالمی ایران را اتخاذ خواهد کرد. وی مواردی از بدعهدی طرف مقابل منجمله ایجاد مانع توســط انگلیس در مســیر تحقق فروش 900 تن اورانیوم طبیعی از جانب قزاقســتان به ایران را مورد تأکید قرار داد.مصطفی کواکبیان، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس هم در دیدار با جک استراو با اعتراض به مواضع انگلیس در شــورای امنیت ســازمان ملل درخصوص اعتراضات اخیرایرانگ­فت:دورهدخالتا­برقدرتهادر­امورداخلیا­یرانگذشتها­ست.

سخنگویاتحا­دیهاروپا:برجامبایدح­فظشود

ســخنگوی اتحادیــه اروپا با خــودداری از هرگونه گمانهزنــی در مورد تصمیم دونالد ترامپ برای خروج امریکا از برجام در این هفته تأکید کرد که برجام باید حفــظ و نگهداری شــود. به گزارش ایســنا، «کاتریــن ری» گفت: ما نمیخواهیم گمانهزنیها را در مورد سناریوی احتمالی از سوی امریکا آغاز کنیم.

موضــع ما در اتحادیــه اروپا در مورد توافق هســتهای ایران بخوبی مشــخص است. این توافق باید حفظ و نگهداری شود. وی افزود: برجام در حال میوه دادن اســت و ما از این توافق و اجرای آن حمایت میکنیم. قرار اســت روز پنجشنبه در بروکســل فدریــکا موگرینی با محمدجواد ظریــف، وزیر امور خارجه کشــورمان و وزیران خارجه ســه کشور انگلیس، فرانســه و آلمان گفتوگویی را در مورد توافق هستهایداشت­هباشند.

تختروانچی:عکسالعملما­امریکاییها­رامتعجبخوا­هدکرد

معاون سیاســی دفتــر رئیس جمهــوری گفت: مــا در زمینه برجــام برای هر شــرایطی و از جملــه بدترین حالت نیز آمادگی داریــم و برنامهریزی­های الزم را طوری انجام دادهایم که امریکاییها از سرعت عکسالعمل ما متعجب خواهند شد.مجیدتختروا­نچیدرگفتوگ­وباایرنادر­خصوصاقدامت­رامپبرایتم­دید و یا عدم تمدید تعلیق تحریمهای ایران طی روزهای آتی گفت: گمانهزنیها­ی مختلفــی وجــود دارد که آیا ترامپ لغو تحریمها را تمدید خواهد کرد یا نخواهد کرد. با توجه به شخصیت غیر قابل پیشبینی ترامپ هر کس بگوید ترامپ صد درصد لغو تحریمها را تأیید و یا صددرصد رد میکند، مشخص نیست.

وی گفت: اینکه امریکا طی روزهای آینده چه کار خواهد کرد قابل پیشبینی نیســت با این حــال ما برای بدتریــن حالت نیز آمادگــی داریم نه تنهــا در حوزه سیاسی حتی در زمینه اقتصادی مدتهاست دولت اقدامات الزم را در حوزههای مختلف اقتصادی و همکاریهای بینالمللی انجام داده اســت. به گفته تخت روانچــی اگــر ترامــپ و امریــکا از برجام خارج شــود عکسالعمل ما با ســرعت عملیاتی خواهد شد و امریکاییها از سرعت عمل ما تعجب خواهند کرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran