Iran Newspaper

تعمیق رابطه دولت و ملت مأموریت «ایران» است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در بازدید از مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی «ایران»:

-

گــروه فرهنــگ و هنــر: بعدازظهــر روز گذشــته، ســیدعباس صالحــی وزیــر فرهنــگ و ارشــاد اســالمی، راهی خیابان خرمشهر شــد تا به دیدار روزنامــه ایران و تحریریــه آن برود. دیداری که در آن وزیــر در صحبتهای رودر رو با خبرنگاران از مســائل و مشــکالت حوزههای خبری هر کدام از آنهــا آگاهی یافت و به گفتوگو نشســت. در این دیدار سیدضیاء هاشــمی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اســالمی ایران (ایرنا) نیز وزیر ارشــاد را همراهی میکرد.

در آغــاز ایــن بازدیــد، ســیدعباس صالحــی بــا حضــور در تحریریــه روزنامــه بــه گفتوگــو با ســرویسهای مختلــف خبــری نشســت و بعــد از دیــدار بــا مدیرعامــل، مدیرمســئو­ل و شــورای ســردبیری روزنامــه ایــران، بــا حضــور در ســالن کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخت. ■ عصر رسانه مکتوب به پایان نرسیده است

ســیدعباس صالحــی وزیــر فرهنــگ و ارشــاد اســالمی در ســخنان خــود فرصــت بــروز و ظهور اندیشــه و همچنین مانایی و ماندگاری را از نکات برتری رســانههای مکتوب نســبت به رســانههای نوظهورعنوا­نکرد.اودراینبار­هگفت:«رسانههای نوظهور شبیه فست فود هستند، زمان تولید آنها کم اســت و بالطبع فرصت کمتری برای رســیدن به نقطه تأمل و تولد دارند اما رســانههای مکتوب در یــک بلوغ طبیعــی متولد میشــوند و طبیعتاً اندیشــه که جانمایه و جوهره انســانیت اســت در آن فرصــت بیشــتری برای بــروز و ظهــور دارد. بر همیــن اعتبار فرصــت دوم را که همــان مانایی و ماندگاری اســت برای رســانه فراهم میکنند.» او به جذابیت و سرعت بهعنوان مؤلفههای شاخص رســانههای نوظهور در این دایره رقابت اشاره کرد و در ادامه بار دیگر با تأکید بر فرصتســازی برای اندیشه بهعنوان رمزماندگار­ی رسانههای مکتوب یــادآور شــد: «طبیعتــاً ذات رســانههای مکتوب و رقابتهــای جدیــد اقتضائاتی را ایجــاب میکند تــا رســانههای مکتــوب با تکیــه بر وجــه تحلیلی، سوژههای متمایز و مطالب تولیدی قوتهای خود را افزایش بدهند.»

صالحی در بخــش دیگر صحبتهای خود با اعالم این نکته که عصر رسانههای مکتوب پایان نــدارد متذکر شــد کــه این رســانهها ضمن حفظ مزیتهــای رســانه مکتوب بایــد چند رســانهای بــودن و مزیتهــای دیگــر رســانههای نوظهور را فراچنــگ خــود دربیاورنــ­د. او در ادامــه روزنامــه و مؤسســه ایــران را بــا فعالیتی بالغ بر 0۲ ســال، رســانهای صاحب شناسنامه عنوان کرد و از چند رســانهای و چند زبانــه بودن و حفــظ معیارهای رسانه در حد قابل پذیرش و طی مسیر عقالنیت و اعتدال بهعنوان شاخصههای آن یاد کرد. ■ کاهشگسستها­یاجتماعی و پرهیز از یأسآفرینی

وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در بخش دیگر صحبتهــای خود چنــد توصیه را هــم بهعنوان رویکــرد اصلــی رســانهها و بخصــوص روزنامــه ایــران مطرح کرد. تعمیق رابطــه دولت و ملت، کاهــش گسســتهای اجتماعی، افزایش نشــاط و امیــد ملی و حفظ امنیت ملی نکاتی اســت که بــه اعتقــاد ســیدعباس صالحی، تمام رســانهها بــه طور عام و رســانه «ایران» بهطــور خاص باید توجه ویژهتری داشته باشند.

او از خــط اتصــال دولــت و ملــت بهعنــوان رویکرد اصلی این رســانه نام برد و در توضیحات تکمیلــی افــزود: «با وجــود جنبشهای مختلفی کــه جامعه ایرانی تجربه کرده همچنان از جریان دولــت - ملت فاصلــه داریم و همواره یــا با نگاه دولــت ســاالری یــا نــگاه دولــت ســتیزی مواجــه بودهایم.» وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در ادامه هر دو نگاه را مانع توســعه اجتماعــی عنوان کرد و گفت:«اینکــه آنقــدر در قداســت حاکمیــت و دولت ســخن بگوییم که جایی برای نقد دولت و حاکمیــت باقی نماند یا از آن ســو آنقدر در نقد و یأس آفرینی در نظام سیاســی اغراق کنیم که به نوعی سطرهای فاصلهای دولت-ملت را تعمیق و دولت ســتیزی ایجــاد کند هر دو مانع انســجام اجتماعی نظام سیاسی و مردمی است.»

بــه گفتــه او رابطــه منطقــی و متقابــل دولت و ملــت زمانــی شــکل میگیرد کــه دولــت نه در مســند مقدس و نه در مسند دشمن قرار بگیرد، بلکه بتواند در یک رابطه معقول تعاملش را در فضای اجتماعی با مردم برقرار کند. ■ نقد ضرورت زندگی سالم اجتماعی است

وزیر فرهنگ و ارشــاد اســالمی از نشاط و امید اجتماعی بهعنوان نیــاز اصلی امروز جامعه نام بــرد و گفــت: «مســأله نقــد و انتقاد امــر محترم و صاحــب جایگاهــی اســت امــا خانــواده ایرانی نباید نشــاط و امیــد اجتماعی را از دســت بدهد. جامعــهای کــه امید را از دســت بدهد آینــده را از دســت داده و جامعــهای کــه نشــاط را از دســت بدهــد حرکــت را از دســت داده اســت. نظــام رســانهای که روح امید و روح نشــاط اجتماعی را ارتقــا بدهد بــه آینده جامعه کمک کــرده و البته این ســخن بدان معنا نیست که مانع نقد شویم چــرا که نقــد ضــرورت زندگــی ســالم اجتماعی اســت امــا برآینــد ایــن مســیر بایــد امیدآفرین و تحرک آفرین و نشــاطآفری­ن باشد، با سوژههایی که به مــا حرکت بدهند به جای اینکه به ســکون و عقبگــرد دعــوت کننــد و ادبیاتــی کــه مــا را بــه تحرک اجتماعــی وادارد.» ســیدعباس صالحی در پایــان از حفظ امنیــت ملی بهعنــوان رویکرد مهم و ضروری رســانهای امروز یاد کرد. او در این بــاره توضیــح داد:«مــا در فضایی قــرار داریم که امنیت ملی با مخاطراتی همراه است. نمیشود خودمان را جدا از اتفاقاتی بدانیم که در منطقه و جهان میافتد. امنیت یک نیاز پایه برای توسعه در همــه حوزه هاســت و برای توســعه اجتماعی امنیت ملی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.» ■ روزنامه ایران باید رسانه دولت - ملت باشد

در این مراســم همچنین ســیدضیاء هاشمی مدیرعامــل خبرگــزاری ایرنا نیزکــه دراین جمع حضــور داشــت در ســخنانی گفــت: مجموعــه «ایــران» و ایرنــا دو مجموعه جدا از هم نیســتند و مسائل و مشکالت آنها هم ازهم جدا نیست.

هاشــمی بیــان کرد: امــروز بــا حضــور در این جمع بیش از گذشــته دریافتم و احســاس کردم یــک نیروی جهادی و بــا انگیزه مثبت باال در این مجموعه حضور دارد که بزرگترین ســرمایهها­ی ما هســتند. همچنین تجربه، دانش و مهارتی که در بین این دوســتان اســت بســیار ارزشمند بوده و نشــان از حس مســئولیتپ­ذیری وعالقهمندی آنها به فعالیت در این حوزه است.

مدیرعامــل خبرگــزاری ایرنــا بــه حساســیت رســانه از منظر جامعه شناسی اشاره کرد و افزود: امــروز رســالت مطبوعات و اصحاب رســانه برای حفظ انســجام ملی و اقتدار ملی یک مســئولیت جهــادی اســت و به اعتقاد مــن چالشهای خرد و کالن و چالشهــای اجتماعــی و فرهنگی که در جامعه امروز ما وجود دارد، باید ســریعتر و بیش از هرمجموعه دیگری توسط رسانهها رصد شود و مــورد توجه قرار بگیرد و زمینه را برای گفتوگوی ملــی و اجتماعــی فراهــم کنــد؛ گفتوگویــی بــه سمت الفت و ائتالف اجتماعی که بستر و محمل الزم آن توسط رسانهها فراهم میشود. سیدضیاء هاشــمی به نقش خطیر روزنامه ایران اشاره کرد کــه بهعنوان رســانه دولت باید به رســانه دولت و ملت تبدیل شــود و گفت: «ما نیــز بهعنوان ایران و ایرانیان برای تمامی اقشــار ایرانی احترام قائل هســتیم و وظیفهمنــد و متعهد هســتیم که پیام نظــام و دولت را بــه جامعه برســانیم و از طرفی پیام ملت را به مسئوالن منتقل کنیم.»

او درادامــه افــزود: ظرفیتهــای موجــود در کشــور ما بســیار بــاال اســت، ظرفیتهایــ­ی چون منابــع انســانی، منابــع طبیعــی، ســرمایهها­ی تاریخی و تمدنی، امنیت و موانع فکری وعقیدتی مشــترک. البتــه تأکیــد براین مشــترکات و امکان گفتوگــو و تبــادل نظــر همدالنــه در حوزههــای مختلف امکان دارد با تفاوت دیدگاه همراه باشد امــا بــه اعتقاد من یــک ضــرورت و فرصت ملی اســت که چالشهــا را تبدیل بــه فرصت میکند و جامعــه مــا را ارتقــا میدهد.بنابرایــن رســانه فرصتی بــرای تعامل و گفتوگواســ­ت و جامعه امــروز ما نیاز بســیاری به گفتوگو، تبــادل نظر و اخبــار، ترویج و تقویت اعتماد ملــی دارد که این امر منجر به انسجام و اقتدار ملی خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran