Iran Newspaper

آخرین‌نامه‌آی‌تاهلل‌برای‌یک‌فیلم

-

«بــه نمایــش در نیامدن ایــن فیلم ظلــم بــه حــق النــاس اســت» این عبارات بــه گفته احمدرضا درویش نخســتین واکنش آیتاهلل هاشــمی رفســنجانی بعــد از تماشــای فیلم «رســتاخیز» اســت. در روزی کــه تصویــر آیتاهلل به مناســبت نخســتین ســالروز درگذشــت بر صفحــه اول مطبوعــات نشســته احمدرضا درویش کارگردان ســینما در گفتوگویی از تجربه نمایش فیلم در بند توقیفش «رستاخیز» برای او گفته است.

فیلــم «رســتاخیز» بــرای بیشــتر مســئوالن کشــور بــه نمایش درآمده اما در روزی که اعضای مجمع تشــخیص مصلحت به همراه خانوادههای­شــان به نمایش این فیلم نشســتند چون هاشمی رفسنجانی حضور نداشته درویش تصمیم میگیرد در یــک نمایش خصوصی فیلم را برای او و خانــوادها­ش نمایــش دهــد. تمــام امکانــات در محل مجمع آماده میشــود تا مرحوم هاشــمی «رســتاخیز» را ببینــد. درویــش درباره ایــن دیدار بــه ایلنا گفتــه: «اعتقاد داشــتند با این فیلم نابخردانه برخورد شده و بیان کردند کــه هزینه این کار فقط باعث نمیشــود که ســازندگان اثر مأیــوس شــوند بلکه از ایــن به بعــد فیلمســازا­ن کمتر به ساخت آثار دینی رغبت پیدا میکنند.»

او در بخشــی از صحبتهایــش از ارتبــاط عاطفــی و احساسی مرحوم هاشمی گفته:«نخستین جایی که ایشان گریــه کردند صحنــهای بود که در آن، حضــرت حر از روی اســب به روی زمین میافتد و امام حســین(ع) باالی ســر ایشــان میرســند و میفرماینــ­د: «آنچنــان کــه مــادرت تو را آزاده نامیــد، در روز رســتاخیز آزادهای». آقای هاشــمی دســت روی زانوی من گذاشــتند و گفتند الحق که حق حر در ســینما ادا شــد و بلندبلنــد گریــه کردنــد. در صحنــهای دیگــر هنگام جدال لفظی بین حر و عمرابنســع­د، حر به عمرســعد میگوید: «نفرین بر عجوزه نفاق که بر محراب نماز پنجه درافکنده است».

ناگهان بغض آقای هاشــمی در ایــن صحنه ترکید و با صــدای بلند گریه کردند. صحنه دیگر ســکانس شــهادت حضــرت عبــاس(ع) بــود و در انتهــای فیلــم نیــز ایشــان در ســکانس شــهادت حضرت اباعبــداه­لل(ع) بــاران گریه شدند.»

وعده هاشــمی رفســنجانی درباره این فیلم و عمل به وعــده، بخشــی دیگر از صحبتهای ســازنده «رســتاخیز» اســت: «ایشــان در پایان فیلم عالقه نداشتند از جای خود بلنــد شــوند و با تأســف گفتند بــه نمایش درنیامــدن این فیلــم ظلــم در حقالناس اســت و قــول دادند که مســأله را پیگیــری و بــا رئیــس جمهــوری صحبت کننــد و به قول خودشــان نیز عمل کردند. ایشــان طی نامهای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی موضوع را پیگیری کردند که رونوشــت آن به دست من رســید، نامهای که درباره فیلم رستاخیز است و صبح روز فوت ایشان امضا شده است.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran