Iran Newspaper

«فروشنده»‌نامزد‌دریافت‌جایزه‌بفتا‌شد

-

در تقویــم رســمی کشــور هــم ثبــت نشــده باشــد ۹ اســفند همچــون 8 آذر و حماســه ملبــورن بــرای مــا ایرانیها به روزی خاطرهساز تبدیل شــده اســت. روزی که از بامــداد تا ســحرش خیلیها حتی آنهایــی که از عالقهمندان جدی ســینما هــم نبودند بیدار ماندنــد تــا حماســه کارگــردان هوشــیار ایرانی را در ســالن دالبــی تئاتــر هالیــوود ببینند. اســکار هشــتاد و نهــم جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبانش نصیب «فروشنده» شد و اصغــر فرهادی دومین اســکار را برای ســینمای ایران به ارمغان آورد. دومین اســکار ســینمای ایران دارد یک ساله میشــود اما پرونــده موفقیــت هفتمین فیلــم بلند اصغر فرهــادی همچنــان بــاز اســت و «فروشــنده» در تازهتریــن رقابت بینالمللی از سوی آکادمی فیلم بریتانیا کاندیدای دریافت جایزه شده است.

آکادمی اســکار انگلســتان روز گذشــته در حالی اسامی نامزدهای این دوره از جوایز بفتا را اعالم کرد که نام فیلم «فروشــنده» در میان نامزدهای بخش فیلمهای خارجی زبــان به چشــم میخورد. ایــن فیلم برای رســیدن به این جایــزه بــا آثاری از فرانســه، کامبوج، روســیه و کــره جنوبی رقابــت میکنــد. فیلمهــای «او» هــب)Elle( کارگردانی پل ورهوفــن که ســال 7۱0۲ برنــده جایزه گلدن گلوب شــد در کنــار فیلــم «کنیز» بــه کارگردانی پــارک چــان ووک از کره جنوبی نیز در این شــاخه نامزد جایزه هستند. دیگر نامزد سرشــناس ایــن شــاخه آنجلینــا جولــی اســت که بــا فیلم «نخســت پــدرم را کشــتند» نامزد این جایزه شــده اســت. «بی عشــق» به کارگردانی آندری زویاگینتسـ­ـف از روســیه دیگــر نامزد این جایزه اســت. اصغر فرهــادی برای فیلم «جدایــی نادر از ســیمین» نیز با وجــود اینکه بخت اصلی جایزه بود اما دســت خالی شــصت و پنجمین دوره جوایز بفتــا را ترک کرد. حال باید تا ۹۲ بهمن (8۱ فوریه) منتظر ماند و دید آیا نام اصغر فرهادی برای حضور روی استیج رویال آلبرت هال شهر لندن اعالم خواهد شد.

اصغر فرهادی همچنین روز گذشته با انتشار یادداشتی نســبت به اتفاقات و اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران واکنش نشان داد.

فرهــادی حاصــل بیاعتنایی بــه چراها و پرســشهای انباشــته شده در جامعه را نه فراموشی و آرامش که تحقیر اجتماعــی و زخــم ملتهــب تحقیــر دانســته و در پایان این یادداشــت بــا خانوادههای داغــدار و همه آســیبدیدگ­ان اعتراضــات اخیــر ابراز همدردی کرده و با اشــاره به کشــته شــدن آرمین صادقی نوجوان همشهریاش که در جریان ایــن حــوادث کشــته شــد نوشــت: «بــا تأثــر و همــدردی با خانوادههای داغدار و همه آســیبدیدگ­ان این اعتراضات و یــاد نوجوان عزیز همشــهریام «آرمین صادقی» که این روزها چشــمهای سرشــار از میل به زندگیاش لحظهای از نظرم دور نمیشود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran