Iran Newspaper

نگه داشتن بازداشتیها دوای درد نیست

احمد توکلی در گفتوگو با «ایران»: روند اطالعرسانی درباره حوادث اخیر مطلوب نبود

- سینا رحیمپور

اطالع دارم که به دادستانها دستور داده شده برای بازداشت شدههای اخیر قرار صادر نشود و بازداشتیها را به زندان نبرند

بیـــش از 10 روز از حوادث و اعتراضات در کشـــور میگـــذرد، امـــا هنـــوز اخبار آن در صـــدر خبرهـــای روز کشـــور قرار دارد. در روزهـــای اخیر خبرهای ضد و نقیضی درباره تعداد بازداشـــت­یهای حـــوادث اخیـــر بـــه گـــوش میرســـد. محمـــود صادقی، نماینـــده مجلس و رئیس فراکسیون شفافسازی مجلس میگویـــد تعـــداد بازداشـــت­یهای این حـــوادث در کشـــور 3 هـــزار و 700 نفر اســـت. صادقی اعالم کرد که از تعداد دانشـــجوی­ان بازداشتی آمار دقیقی در دست نیست.

از ســـویی دیگر موضوع نوع برخورد بـــا بازداشتشــ­ـدگان ایـــن حـــوادث نیز خـــود محل مناقشـــه اســـت. برای بررســـی روند شفافیت در اطالعرسانی خبرهـــای اعتراضـــا­ت اخیـــر و نحـــوه برخـــورد با معترضان به ســـراغ احمد توکلـــی رفتیـــم. احمـــد توکلـــی، فعال سیاســـی اصولگرا معتقد است تعداد بازداشتشدگ­ان در کشور نزدیک به 2 هزار نفر است.

او معتقد اســـت با بازداشتشدگ­ان این حـــوادث بخصوص افراد کم ســـن و ســـالی که اطالعات سیاســـی کافی از وضعیت کشـــور ندارند، بایـــد با رأفت برخـــورد کـــرد. او معتقـــد اســـت روند اطالعرســـ­انی در مـــورد حـــوادث اخیر خوب نبوده است. مشروح گفتوگوی توکلی با «ایران» در ادامه میآید.

یک هفتـــه از حـــوادث اخیر در کشـــور میگذرد اما هنوز آمار و ارقام درســـت از تعداد بازداشـــت­یها، کشتهشـــده­ها و مواردی از این دســـت ارائه نمیشود. دلیـــل ایـــن تعلـــل و عدم شـــفافیت چیست؟

این موضـــوع عدم شـــفافیت تنها خواســـت قوه قضائیه نیست که وقتی ضابطینـــش افـــرادی را بازداشـــت میکنند آمار درستی از آن بازداشتها نمیدهند. قوه مقننه و قوه مجریه هم در مـــواردی از این دســـت همین گونه عمـــل میکننـــد. اینکـــه در این مدت بخواهند با بهانههـــا­ی امنیتی از روند اطالعرسانی دقیق و شفاف جلوگیری کنند را درست نمیدانم و هر توجیهی در این زمینه را بهانه میدانم.

دولت هـــم از این قاعده مســـتثنی نیســـت و دهها مورد عدم شفافیت در دولت رخ داده است. همه باید کمک کنیم که بتوانیم به روندی درســـت در زمینه شـــفافیت دســـت پیدا کنیم. در کل معتقدم روند اطالعرسانی درباره حوادث اخیر شـــفاف نبـــود اما در این عدم شـــفافیت همه دستگاهها سهیم هستند. موضوع دیگر در رابطه با حوادث اخیر به تعداد بازداشت شدهها برمیگردد. برخی از تحلیلگران حجم بازداشتها را زیـــاد میدانند و آمار و ارقام نیز با هم متفاوت است. شما یا مؤسسه دیدهبان شـــفافیت و عدالت اطالعـــی دقیق از تعداد بازداشتشده­ها در کشور دارد؟

آمار دقیقی از ایـــن موضوع ندارم اما بر اســـاس اخباری که دارم، تعداد بازداشـــت­یها نزدیـــک به دو هـــزار نفر اســـت که البته با توجه به نـــوع اتفاق و حجـــم رویداد، به نظـــرم این تعداد بازداشت طبیعی است. برخی اخبار آمار بازداشـــت­یها را 4 هزار نفر گزارش دادند. این آمار با آماری که شما ارائه دادی، اختالف زیادی دارد.

آماری کـــه من از یـــک منبع موثق دارم، 2 هـــزار نفـــر اســـت. بـــه نظـــرم دو هزار نفر دقیقتر باشد. آقـــای توکلی! تشـــکیل پرونـــده برای دو هزار نفر که بنابر اطالعات منتشـــر شـــده اکثریـــت ایـــن افـــراد جوانان هســـتند، باعث میشود تعداد زیادی از آنها دارای سابقه شوند.

مـــن اطـــالع دارم کـــه بـــه دادســـتان­ها دســـتور داده شـــده برای بازداشتشــ­ـدههای اخیر قـــرار صادر نشود و بازداشتیها را به زندان نبرند. یعنـــی کســـانی کـــه نقش مهمـــی در تخریبها نداشتند را با یک تعهد آزاد کنند. این بار به نظرم دستگاهها خوب عمل کردند.

من در کل در اتفاقاتی از این دست معتقـــدم افـــرادی که ســـابقه ندارند، بایـــد بـــا صحبـــت و مشـــاوره و توجیه آزادشان کنند. تعـــداد زیـــادی از ایـــن بازداشـــت­یها دانشـــجوی­ان هســـتند. بـــه نظر شـــما برخورد با این قشر باید چگونه باشد؟

میگویند گر حکم شـــود که مست گیرند/ در شـــهر هر آنکه هست گیرند. معموالً در این اتفاقات تعداد افرادی که بدون تقصیر بازداشـــت میشـــوند زیاد است.

ما هـــم خودمـــان دانشـــجو بودیم از ایـــن کارهـــا میکردیـــم. خاصیـــت فعالیت دانشجویی همین است. نگه داشتن دانشـــجوی­ان و بازداشتیها در زندان دوای درد نیست.

بســـیاری از این افراد اطالع کافی از اعمالی که انجام میدهند ندارند و با صحبت کردن با آنهـــا میتوان آنها را قانع کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran