Iran Newspaper

دانشجویان بازداشتی قبل از شروع امتحانات آزاد میشوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از قول وزیر اطالعات خبر داد

-

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: براساس آمــار موجود در کل کشــور نزدیک بــه 0۳1 نفر دانشــجو در جریان اعتراضات اخیر بازداشــت شــدهاند که از این تعــداد حدود 15 الی 20 نفر هنوز در بازداشت هستند.

منصــور غالمــی دیــروز در حاشــیه جلســه هیــأت دولــت در جمــع خبرنــگارا­ن دربــاره وضعیــت دانشــجویا­ن بازداشــت شــده در جریــان اعتراضــات اخیر اظهار کرد: براســاس صحبتهایــی که بــا وزیران اطالعات و کشــور داشــتهایم و بنــا بــه دســتور رئیسجمهــو­ری دانشــجویا­نی کــه تاکنــون در بازداشــت به ســر میبرند، در روزهای آینده آزاد خواهند شد.

غالمــی بــا تأکیــد بــر اینکــه درخواســت وزارت علــوم آزادی دانشــجویا­ن بازداشــتی در نخســتین فرصت ممکن اســت، بــه تعداد این دانشــجویا­ن اشــاره کرد و گفت: براســاس آمــاری که به من ارائه شــده اســت در مجموع در جریان اعتراضات اخیر در کل کشــور تعداد 0۳1 نفر دانشــجو بازداشت شدهاند و براساس همین آمــار در حال حاضر تنها 15 الی 20 نفر هنوز در بازداشت به سر میبرند.

وی بــا بیــان اینکه وزیر اطالعــات قول داده است که دانشجویان بازداشتی تا قبل از شروع امتحانات پایان ترم آزاد شوند، درباره احتمال ستاره دار شــدن این دانشجویان تأکید کرد: در حال حاضر موضوعی بهنام ســتاره دار شــدن دانشــجویا­ن مطرح نیســت. مفهوم ستاره دار بودن دانشجویان برای زمان و شرایطی بود که دانشجویان تحت نظر قرار میگرفتند اما االن بــرای افرادی که فارغالتحصی­ل میشــوند این موضوع مطرح نیست.

وزیــر علوم همچنین در پاســخ به پرسشــی دربــاره احتمــال تشــکیل پرونــده قضایــی بــرای دانشــجویا­ن بازداشــت شــده در جریان اعتراضات اخیر گفت: اگر برای فردی شــواهد و مــدارک ارتــکاب جرم وجود نداشــته باشــد، هیچ پروندهای برای او تشکیل نخواهد شد. در همیــن زمینه تأکید رئیسجمهوری نیز بر این اســت که صرف بازداشــت برای کسی ملزم به تشکیل پرونده قضایی نشود.

وی دربــاره احتمــال برعهــده گرفتــن وثیقه بــرای آزادی موقــت دانشــجویا­ن بازداشــتی از سوی دانشــگاهه­ای محل تحصیل خاطرنشان کــرد: در ایــن زمینــه قوانیــن مشــخصی وجــود دارد و قــرار شــده که اگر فــردی وثیقه الزم برای آزادی را در اختیار نداشــت با کفالت و ضمانت امــکان آزادیاش فراهم شــود. در این زمینه با قوه قضائیه و دادستانی صحبتهایی داشتهایم و ایشان قول نهایت کمک را دادهاند. همین که تاکنون اکثر دانشجویان بازداشتی آزاد شدهاند، نتیجه کمک و مســاعدت مجموعههایی نظیر وزارت اطالعات، وزارت کشور و دادستانی است که از آنها تشکر میکنیم.

غالمــی همچنیــن دربــاره برنامههــا­ی احتمالــی خــود بــرای اعمــال تغییراتــی در ساختار مدیریتی و معاونانش در وزارت علوم اظهــار کــرد: این تغییــرات بهصــورت اداری و تدریجی خواهد بود و چنانچه همکاران کمک و در جهــت انجام وظایــف بخوبی عمل کنند، عجلــهای بــرای تغییر نخواهیم داشــت، اما با توجه به اینکه بهترین فرصت برای اســتادان، تدریــس و انجــام کارهــای تحقیقاتــی اســت، برخــی همکاران اعالم میکنند که میخواهند به کار در دانشگاه بپردازند.

وی دربــاره تصمیم دانشــگاه آزاد اســالمی در زمینه تجمیع برخی واحدهای دانشــگاهی و اعمال تخفیف در شــهریه برخی رشــتههای تحصیلــی ایــن دانشــگاه، بــا تأکیــد بــر اینکــه مدیریت داخلی دانشــگاه آزاد بــا مدیران این دانشــگاه است، خاطرنشــان کرد: وزارت علوم بــر رعایت ضوابــط و مقــررات آمــوزش عالی بویــژه در بخشهای آموزشــی نظارت میکند و تصمیمگیــر­ی در موضوعاتــی نظیــر تجمیع واحدهــا و اعمــال تخفیف در شــهریه برعهده خود دانشگاه است. در این زمینه وزارت علوم حتمــاً از اعمــال تخفیــف شــهریه اســتقبال و تشکر میکند.

وزیــر علــوم در پایان در پاســخ به پرسشــی دربــاره تصمیــم دانشــگاه آزاد بــرای انتقــال دانشــجویا­ن دختــر بــه واحدهای دانشــگاهی محل زندگی گفت: به اعتقاد من دانشــجویا­ن دختــر بایــد بــه واحدهــای دانشــگاهی محــل زندگی خانواده خود به آســانی جابهجا شوند؛ گرچه احتماالً ممکن است برای برخی دورهها نظیر دورههای نوبت دوم و شهریهای موانعی در این زمینه وجود داشــته باشد اما همواره در وزارت علــوم تأکیــد کردهایم که دانشــگاهه­ای دولتــی باید رونــد نقل و انتقاالت دانشــجویا­ن دختر به شــهرهای محل زندگــی خانواده آنها را تسهیل کنند. ■ درخواســت بازدید مجمع نمایندگان تهران از بازداشتگاه اوین

رئیــس فراکســیون امیــد مجلــس شــورای اســالمی در حاشــیه نشســت مجمع ۵۳ نفره تهــران بــا ســازمان اطالعــات اســتان تهــران بــا بیــان اینکه مقرر شــد بــا برگزاری جلســات متعــدد علــل این مســائل ریشــه یابی شــود تا بتــوان مشــکالت و مســائل مــردم بخصــوص بخشهــای اقتصادی و معیشــتی را حل کرد، افــزود: از آنجایــی کــه اعتراضــات در قانــون اساســی مشــروعیت دارد و باید بــه آن احترام بگذاریــم و اجازه دهیم تا مــردم اعتراضات و نقدهــای خود را مطــرح کنند، از ابتــدا نیز این بحــث مطرح بود که حســاب مــردم معترض را باید از حســاب افرادی که بهدنبال تخریب و اغتشــاش هستند، جدا کنیم که روند خوبی در مسیر طی میشود.

محمد رضا عارف با بیــان اینکه کارگروهی را تشــکیل داده بودیــم تــا در فــاز اول پیگیــر وضعیــت دانشآمــوز­ان و دانشــجویا­ن بازداشتشده باشــد، متذکر شد: گزارشهایی که در رابطه با دانشآموزان داریم جز یکی دو مورد که در بازداشــت هستند، تقریباً مسألهای باقی نمانده و بقیه آزاد شدهاند.

رئیــس مجمــع نماینــدگا­ن تهــران در مجلــس شــورای اســالمی بــا اشــاره بــه اینکــه در مــورد دانشــجویا­ن نیــز رونــد خوبــی دنبال میشــود که امیــدوارم هر چه ســریعتر با توجه بــه اینکــه در فصــل امتحانــات قــرار داریــم مســأله حل شــود، ادامــه داد: کمیته وضعیت ســایر بازداشتشــ­دگان را نیز پیگیری میکند. تقاضــای نماینــدگا­ن عضــو مجمــع ۵۳ نفــره اســتان تهران در جلســه با مســئوالن ســازمان اطالعــات اســتان ایــن بــود کــه هماهنگیهای الزم انجام شــود تا بازدیدی از بازداشتگاه اوین داشته باشند و در جریان مسائل و مشکالتی که مطرح اســت، قرار گیرند. مقرر شــد مســئوالن وزارت اطالعــات پیگیــری کننــد تا ایــن بازدید در نخســتین فرصــت انجام شــود و نمایندگان گزارشی را در این زمینه به مردم ارائه کنند.

عارف درباره پیگیــری وضعیت افرادی که گفتــه میشــود در زندان فوت شــدهاند، اظهار داشــت: اگــر ایــن کمیته بتوانــد از زنــدان اوین بازدید کند به طور طبیعی مسائلی مانند فوت شــدن برخی از بازداشــت شــدگان نیز پیگیری میشود.

■ منصور غالمی: براساس آماری که به من ارائه شده است در مجموع در جریان اعتراضات اخیر در کل کشور تعداد 130 نفر دانشجو بازداشت شدهاند و براساس همین آمار در حال حاضر تنها 15 الی 20 نفر هنوز در بازداشت به سر میبرند ■ همین کــه تاکنــون اکثر دانشــجویا­ن بازداشــتی آزاد شــدهاند، نتیجــه کمک و مســاعدت مجموعههایی نظیر وزارت اطالعات، وزارت کشــور و دادستانی است که از آنها تشکر میکنیم

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran