Iran Newspaper

دستور ویژه رئیس جمهوری به وزیران صنعت و کشاورزی برای تنظیم بازار

سخنگوی دولت خبر داد

-

گـــروه اقتصادی/ هر ســـاله در ایـــن روزها ذخیرهسازی میوه در دستور کار دولتیها قرارمیگیرد­تاازافزایش­قیمتجلوگیر­ی شود اما باوجود تمام ذخیرهسازیه­ا بازار با عکس آنچـــه که انتظار مـــیرود، رفتار میکند. لذا جلوگیـــری از گرانیها در ایام پایانی سال امری محال شده است. البته طی سه سال اخیر شـــیب نوسان قیمت کاهـــش یافته اســـت ولی مـــردم باوجود اینکـــه انبارهای میوه پر اســـت با افزایش قیمت روبهرو میشـــوند. در پیک خرید مردم، میوههـــا درجهبندی میشـــوند و همواره میوههایی که بـــرای روزهای عید خریـــداری میشـــود قیمتهـــای چنـــد برابری دارند.روز گذشـــته نیزمحمدباق­ر نوبخـــت ســـخنگوی دولت هـــم وزیران صنعت و کشاورزی را فصلالخطاب قرار داد تا برای تنظیم بازار شب عید آستین باالبزنند.

وی دربـــاره اقدامـــات دولـــت بـــرای جلوگیـــری از گرانـــی کاالهـــا در ماههـــای پایانی ســـال گفـــت: با توجه بـــه اهمیت تنظیـــم بـــازار، رئیس جمهوری دســـتور ویـــژهای بـــه وزیران صنعت و کشـــاورزی دادند تا نسبت به ذخیرهسازی میوه برای پایان سال و تعطیالت نوروز اقدام کنند. سازمان برنامه و بودجه نیز موظف شده است که حمایتهای مالی الزم را انجام دهد. به هر حال بایـــد قیمت به گونهای تنظیم شـــود که هم تولیدکننده و کشاورز و هم مردم راضی باشـــند. این برنامهها برای تنظیم بـــازار در دولت در حال تهیه است.

تـــا قبـــل از ادغـــام وزارت صنعـــت، معدن و تجارت، وزارت بازرگانی وظیفه تنظیم بازار را برعهده داشـــت اما پس از آن موضـــوع تنظیم بـــازار بهجهت چند تکهشـــدن و ســـپردن بخشـــی از امـــور به وزارت جهادکشـــا­ورزی تـــا حدی مغفول ماند.آنطـــور کـــه از اخبـــار بدنـــه دولـــت مشخصاست،بنابرتفکیک­وزارتخانهه­ا و بـــاز پسگیری فعالیتهایی اســـت که بهوزارت جهاد کشـــاورزی ســـپرده شـــده است. لذا برخی از کارشناسان معتقدند شاید این جداســـازی کمک کند تا بازار از رها شدگی خارج شود و ثبات در قیمتها را شـــاهد باشـــیم. البته هیـــچ تضمینی وجود ندارد که پس از جداسازی، کاهش قیمتها اتفاق بیفتد چرا که مجدداًروند تولید و توزیع مجزا میشود.

در این میان علیاکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته بود: برای تأمین نیاز شـــب عید به اندازه ســـال قبل یعنی بیش از ۳2 هـــزار تن ســـیب خریداری و ذخیرهســـا­زی شـــده اســـت اما پرتقال تا حـــدود 0۵ هزار تـــن خریـــداری و ذخیره میشود. قیمت عرضه پرتقال و سیب در بازار شـــب عید و جزئیات بیشتر آن قبل از فرا رســـیدن ســـال نو و حدود یک هفته پیش از شب عید اعالم خواهد شد.

وی اظهارداشت: از نظر میزان خرید و ذخیرهسازی سیب و پرتقال هیچ نگرانی وجـــود ندارد و بموقع قیمـــت و جزئیات عرضه آن اعـــالم میشود.ســـیب تولید شده در اســـتانها­ی مختلف خریداری و ذخیرهســـا­زی شده اســـت و برای پرتقال نیزبرنامهر­یزیهایالزم­صورتگرفتهک­ه البته کمی با تأخیر به پایان میرسد.

وی افزود: خریـــد پرتقال برای تأمین نیاز شـــب عید از استانهای شمالی آغاز شـــده، اما با توجه به اینکه برداشـــت این محصول از استانهای جنوبی در ماههای پیـــش رو اســـت، ذخیرهســـا­زی و خریـــد پرتقال همچنان ادامه دارد.

برای روزهای پایانی سال تنظیم بازار برنج، گوشـــت، مـــرغ، تخم مرغ و ســـایر محصـــوالت پرمصـــرف هم در دســـتور کار دولـــت قرار گرفته اســـت. بـــرای بازار برنـــج شـــرکت بازرگانی دولتـــی مکلف شده است بخشی از ذخایر راهبردی را از تولید داخلی تأمین کند که بر این اساس نرخ خرید انواع برنج بر اســـاس هشـــت درصد شکستگی از قرار هر کیلوگرم برای برنجهای صدری هاشـــمی ۹100 تومان، برنج شیرودی 0۵۴۵ تومان، ارقام برنج ندا و نعمت 0۵۸۴ تومان است. این امر به تولیدکنندگ­ان هـــم کمک میکند تا از رکـــود پیش آمده در ایـــن حوزه به جهت افزایش قیمت خارج شوند. بازار گوشت و مرغ هم قرار اســـت در آن روزها کنترل شده باشـــد لذا از هماکنون بحث واردات دنبال شده است.

حســـین نعمتی رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران در این باره گفته اســـت: با توجه به قیمت کنونی دام زنده میتـــوان گفت حداکثـــر قیمت منطقی برای گوشـــت قرمز گوســـاله کیلویی ۵۳ هزار تومان و برای گوشـــت قرمز گوسفند نیـــز که عمدتـــاً به صـــورت با اســـتخوان فروخته میشود در همین حدود و حتی کمتر از این قیمت اســـت. لـــذا با واردات میتـــوان قیمتها را در حدود یاد شـــده حتی در زمـــان اوج مصـــرف کنترل کرد. در زمینه تخم مـــرغ هم دولت با واردات قیمتهـــا را کنترل کرده اســـت و آنگونه که مســـئوالن اتحادیـــه پیشبینی کردند قیمت تخم مرغ در روزهای پایانی سال روند کاهشی دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran