Iran Newspaper

قیمتنفترکو­ردشکست

با ورود به کانال 96دالر برای هر بشکه نرسی قربان: بعید است که قیمتها به باالتر از 70 دالر برای هر بشکه برسد

-

عطیه لباف / قیمت نفت خام که از ســـال ۴۱۰۲ روندی نزولـــی در پیش گرفته بود، بار دیگر به ۹۶دالر برای هر بشکه رسیده است. قیمتی که آخرین بار در همان سال ۴۱۰۲ تجربه شد. یکی از مهمترین عوامل این رشـــد، توافق اوپک و غیر اوپک برای کاهش عرضه نفت خام به بازار و کاهش سطح ذخایر استراتژیک در پی این اتفاق بوده است. با در نظر گرفتن این موضوع که پیش از این توافق، قیمت نفت خام به محدوده ۷۲ دالر برای هر بشـــکه رسید و کارشناسان پیشبینی کرده بودند که این رقم تا ۰۱ دالر برای هر بشـــکه نیز کاهش یابد، میتوان به میـــزان اثرگذاری توافق کاهش تولید ۴۲ کشور شرکتکننده در آن پی برد. توافقی که بســـیاری از کشورهای نفت خیز را از خطر کسری بودجه و حتی فالکت اقتصادی نجات داد. البته در این رشـــد قیمت عوامل دیگـــری نیز دخیل بوده است.

در این باره نرســـی قربان کارشـــناس ارشـــد انرژی به «ایران» گفـــت: افزایش بورس بازی و رشـــد اقتصـــادی جهان از جمله عوامل دیگر رشد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بوده است.

او ادامـــه داد: در روزهـــای اخیر بورس نیویورک در تمام شاخهها به باالترین حد خود رسید. از سوی دیگر پیش بینی رشد اقتصادی جهان امسال بهتر از سالهای گذشـــته شـــده و در نتیجـــه ایـــن اتفـــاق، مصرف انرژی نیز افزایش خواهد یافت.

قربـــان با اشـــاره به احتمـــال افزایش تولید نفت غیرمتعارف امریکا در نتیجه رشد قیمتهای جهانی اذعان کرد: البته گمان نمیکنم که قیمـــت نفت خام در بازارهای جهانـــی باالتـــر از ۰۷ دالر برای هر بشـــکه برود. چراکه با رشـــد قیمتها دوباره نفت شیل امریکا وارد بازار خواهد شـــد و این اتفاق افزایش مـــازاد عرضه را در پی خواهد داشت. هرچند که افزایش تولیـــد این نفـــت خام زمان بر اســـت اما تولیدکننــ­ـدگان آن بـــا شـــروع عملیـــات حفاری و استخراج اقدام به پیشفروش نفـــت در بازارهای آتی با رقمـــی بالغ بر ۰۷دالر برای هر بشکه خواهند کرد.

او با اشـــاره به اینکه با ورود نفت خام به کانال ۰۷ دالر احتماالً کشورهایی نظیر عربستان و روسیه نیز در سیاست کاهش تولیـــد خود تجدید نظـــر میکنند، گفت: به نظر میرســـد که بـــرای تولیدکنندگ­ان نفت خام متعارف محدوده قیمتی ۵۵ تا ۵۶ دالر برای هر بشـــکه مطلوب است و احتمـــال دارد کـــه شـــرکتکنن­دگان در توافق کاهش تولید، با ثبات قیمت در این محدوده این توافق را برای یک دوره دیگر تمدیدنکنند. ■ اتحاد اوپک و غیراوپک برای مقابله با نفت شیل

۰۳ نوامبر ۶۱۰۲ (دهم آذرماه ۵۹۳۱) بود که اوپک در نشســـت رسمی خود در وین، برای نخســـتین بـــار از ســـال ۸۰۰۲ میالدی با کاهش تولیـــد موافقت کرد تا با کاهـــش مازاد عرضه نفـــت در بازارها، به باال رفتن ســـطح قیمتها کمک کند. براســـاس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ۰۰۲ هزار بشـــکه در روز از سطح تولید خـــود بکاهـــد. البته در ایـــن توافق ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مســـتثنی شـــدند. آن هم در میان ۴۱ کشور عضو اوپک یعنی الجزایر، آنگـــوال، اکـــوادور، گینـــه اســـتوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئال.

اوپـــک همچنین موفق شـــد چند روز بعد، یعنـــی در بیســـتم آذرمـــاه ۵۹۳۱، تولیدکننــ­ـدگان نفـــت غیراوپک شـــامل روســـیه، قزاقســـتا­ن، گینـــه، جمهـــوری آذربایجـــ­ان، ســـودان، مالـــزی، عمـــان، بولیـــوی، مکزیـــک، بحریـــن و برونئی را با خـــود همراه ســـازد. در ایـــن همراهی، رهبـــری روســـیه موضوعـــی غیـــر قابـــل چشمپوشی است. کشوری که ۱۱ میلیون و ۰۰۲ هزار بشـــکه در روز نفت خام تولید میکرد و طی این توافق ۰۰۳ هزار بشـــکه از تولید روزانه خود کم کرد. به این ترتیب تولیدکنندگ­ان غیر عضـــو در اوپک نیز در مجموع با کاهش ۰۰۶ هزار بشـــکه در روز از تولید نفت خـــود موافقت کردند. طی نشســـت اخیر اوپـــک ایـــن توافق کاهش تولید میان اوپک و غیر اوپک تا پایان سال ۸۱۰۲ تمدید شد. اکنون تمام کارشناسان و فعاالن بازار عقیده دارند که تأثیر اوپک در احیـــای قیمـــت نفت و ثبات بـــازار بار دیگر به این ســـازمان جان تـــازهای داده است.

در این باره «ویلیام اولفلین» تحلیلگر ســـرمایهگ­ذاری در شـــرکت ریوکیـــن ســـکیوریت­یز اســـترالی­ا بـــه رویتـــرز گفت: تمدید توافق کاهش تولید اوپک و برخی کشـــورهای غیراوپک و کاهش موجودی انبارهـــا­ی نفت موجب افزایش ســـطح قیمتها شده است.

امـــا ادامه روند افزایش قیمت نفت و همینطور تولید امریکا یک تهدید جدی است و کارشناسان میگویند که همچنان در ســـال ۹۱۰۲ ادامـــه خواهـــد یافـــت. در حالی کـــه عربســـتان و روســـیه بهعنوان صادرکننـــ­دگان بزرگ بهدنبـــال محدود کـــردن تولیـــد و کاهـــش رقابت از ســـوی عرضهکنندگا­نامریکاییه­ستند.

طبق گـــزارش اداره اطالعـــات انرژی امریـــکا، میـــزان تولیـــد نفـــت امریـــکا ۳.۰۱میلیون بشـــکه در روز در سال ۸۱۰۲ پیشبینی شـــده کـــه باالتریـــ­ن میانگین تولید ســـاالنه در تاریخ امریکا خواهد بود و رکورد قبلی را که ۶.۹ میلیون بشـــکه در روز در سال ۰۷۹۱ بود میشکند. همچنین میانگین تولید این کشور به ۸.۰۱ میلیون بشـــکه در روز در ســـال ۹۱۰۲ میرسد و در

یکی از مهمترین عوامل این رشـــد، توافق اوپک و غیر اوپک برای کاهـــش عرضه نفت خـــام به بازار و کاهش ســـطح ذخایر استراتژیک در پی این اتفاق بوده است.

نرســـی قربان: افزایش بورس بازی و رشـــد اقتصادی جهان از جمله عوامل دیگر رشـــد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بوده است.

با ورود نفت خـــام به کانال 70 دالر احتماالً کشـــورهای­ی نظیر عربستان و روسیه نیز در سیاست کاهش تولید خود تجدید نظر خواهند کرد

نوامبر سال ۹۱۰۲ از ۱۱ میلیون بشکه در روز عبور میکند. در همین حال برخی از تحلیلگران نســـبت به رشـــد ســـریع قیمتها و احتمال تصحیح آن هشدار دادند.

ایـــران بهعنـــوان یکـــی از اعضـــای ســـازمان کشـــورهای صادرکننده نفت خام(اوپک) بارها اعـــالم کرده که از هر اقدامـــی که در کنار تأمین منافع کشـــور به حفظ ثبـــات بازار و قیمت نفت خام منجـــر شـــود، حمایت میکنـــد. چراکه هر یـــک دالر افزایش قیمت نفت خام برای ایران به معنای افزایش ۲ میلیون و ۰۰۲هزار دالری درآمدهای نفتی کشور در هر روز است.

گفتنی است، در سال ۷۱۰۲ بیشترین

قیمت نفت ایران ۵۶ دالر و ۷۷ ســـنت بـــرای هر بشـــکه بود. کمتریـــن قیمت هـــم در ۳۲ ژوئـــن با رقم ۲۴ دالر و ســـه سنت برای هر بشکه ثبت شد. میانگین قیمت نفت سبک ایران در سال ۷۱۰۲، ۲۵ دالر و ۶۳ سنت برای هر بشکه بوده است. در این ســـال ایران ۷۷۷ میلیون بشکه نفت صادر کرد.

روز گذشـــته در زمـــان تنظیـــم ایـــن گـــزارش قیمت هر بشـــکه نفـــت خام برنـــت ۹۶ دالر و ۱۲ ســـنت و هر بشـــکه نفـــت وســـت تگـــزاس اینترمدیــ­ـت ‪۳۶) WTI(‬ دالر و ۵۵ سنت بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran