Iran Newspaper

«فینتک»ها رقیب جدید بانک ها

«ایران» از حوزههای نوین کسب و کار گزارش میدهد

-

چند جوان خوشـــفکر و تحصیلکرده دور هم جمع میشوند و با اســـتفاده از دانش تخصصی و سرمایه اولیه نه چندان زیاد، کســـب و کارهای نوآورانهای ایجاد میکنند. آنها به این ترتیب هم برای خودشان شغل میسازند و هم عرصه جدیدی را در حوزههای مختلف اقتصادی کشور ایجاد میکنند. جوانهای خوشفکر و اســـتارت آپ باز حاال هر روز سهمشان را از اقتصاد کشور بیشتر میکنند و موانع و مقابلهها را یکی یکی پشت سر میگذارنـــ­د و تا جایی پیـــش میروند که اگر زمانی با کســـب و کارهای آنها مقابله و فیلتر میشد، حاال مقامات دولتی را نیز با خود همراه کردهاند. فینتک، یکی از همین حوزههای نوین کسب و کار است. آمار و اطالعات دقیقی درباره تعداد و میزان اشتغال آفرینی آنها در ایران وجود ندارد، اما در سایت یکی از شناخته شدهترین اپلیکیشنها­ی پرداخت مالی ایرانی آمده است: «بیشاز ۰۰۰٫۰۲ کسب و کار و ۰۰۰٫۰۸۱ کاربر فعال به ما اعتمادکردن­د.»

فینتکهـــا در جهـــان در حوزههـــای مختلفـــی فعالیت میکننـــد. گزارشهـــا­ی جهانـــی نشـــان میدهـــد کـــه چین پیشرفتهتری­ن کشـــور جهان از نظر استفاده از فینتکها برای فعالیتهای دیجیتالی اســـت. ۹۶ درصد از کارهای دیجیتالی چیـــن روی هـــم رفتـــه، از طریـــق فینتکها انجام میشـــود. ۳۸ درصـــد از فعالیتهـــ­ای انتقال و پرداخت پـــول از طریق فینتکها انجام میشـــود، بعد از چین، هنـــد در جایگاه دوم قرار دارد که ۲۷درصد از پرداختهایش­ـــان از این روش انجام میشود. در حوزههای برنامهریزی مالی، سرمایهگذار­ی و بیمه نیز فینتکها فعال هستند که در تمام آنها چین در نخستین جایگاه اســـتفاده از ایـــن فناوریها قرار گرفته اســـت. در حوزه بیمه، ۷۴ درصد از کسب و کارهای دیجیتالی در هند از فینتک استفاده میکنند. در انگلستان نیز ۳۴ درصد از امور بیمهای، از طریقفینتکه­اانجاممیشو­د.

چند ســـالی میشـــود که فعالیت فینتکهـــا در ایران نیز رواج یافته اســـت. برخی از برآوردها نشان میداد که فعالیت ۰۰۲ هزار کســـب و کار خانگی مبتنی بر شـــبکههای اجتماعی، به این فناوریهای مالی وابسته است. شرکتهای Financial technology به معنای تکنولوژی مالی که به اختصار فینتک نامیده میشـــوند و کارهـــای پرداخت مالی را ســـاده میکنند. محمدرضا حســـینزاد­ه، مدیرعامل بانک ملـــی درباره تأثیر ورود کســـبوکار­های جدید در صنعت بانکی نیز روز گذشـــته گفت:«جامعه کنونی عوض شده و با۰۲ سال قبل قابل مقایسه نیســـت. جوانان تحصیلکرده در فینتکها و اســـتارتآ­پها حضور دارند. هماکنون بخش خدمات در جامعه جان تازهای گرفتهاست.»

فینتکها، یکی از اصلیترین نوع خدمات در حوزه بانکی هستند و در ایران نیز اینطور که از صحبت مسئوالن برمی آید، از آنها اســــتقبا­ل میشــــود. برخی فینتکها را مزاحمی برای بانکها میدانند، برخی رقیب و برخی نیز تسهیلکننده­ای در کناربانکها.حسینزادهمی­گوید:«اکنونبیشتر­اشتغالزایی­در بخش خدمات صورت میگیرد؛ به همین دلیل حضور بانکها در این مســــیر ضروری اســــت. هماکنون گامهــــای مثبتی برای همکاری با فینتکها برداشتهاند.» او با بیان اینکه فینتکها، امروز در حال رقابت با بانکها هستند، اظهار داشت: «بانکها باید برنامهریزی مناســــبی برای همــــکاری با فینتکها انجام دهنــــد که البته تاکنون نیز در ایــــن خصوص اقدامات مطلوبی نیز صورت گرفته است.» حسینزاده، رئیس شورای هماهنگی بانکهای دولتی میگوید:«فعالیت فینتکها منجر به ایجاد کسبوکارهای جدید و تخصصی میشود. »

بیـــش از ۲۱ هـــزار فینتک در سراســـر جهان وجـــود دارد. پیپال، یکی از معروفترین آنهاست که انجام تراکنشهای بینالمللی را با هزینهای کمتر از ۰۹ درصد از بانکهای سنتی فراهم کرده اســـت. این شـــرکت زیر مجموعه eBay است که بنیانگـــذ­ار و مالـــک آن نیز یک فرد ایرانی اســـت. بر اســـاس گزارش تجارت فردا، بیشـــتر از ۰۲ درصد تمام حســـابهای پسانداز و ســـرمایهگ­ذاری، امـــروزه قابلیت ایـــن را دارند که بهصورت آنالین کنترل شـــوند. پیشبینی میشـــود تا ســـال ۰۲۰۲ این مقدار به ۵۳ درصد برسد. سرمایهگذار­ی روی این شـــرکتها نیز در ســـال ۵۱۰۲ بیش از ۵۱ میلیارد دالر برآورد شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran