Iran Newspaper

مدیران‌فناوری‌و‌رهبران‌جهان‌چند‌ساعت‌م‌یخوابند؟

- میثم لطفی

بــا توجه بــه نمــودار ارزیابی مفید کســب و کار کــه دانشــگاه هــاروارد بــه تازگــی آن را منتشــر کــرده اســت، خســتگی مــداوم میتوانــد بــه انــدازه مســمومیت ناشــی از مصــرف الــکل مضــر باشــد و فــرد را با اختالالت روانی مواجه کند. این خستگی توأم بــا بیداریهای طوالنی احتمال بروز مشکالت جسمانی را هم فراهم میآورد و هرچــه تعــداد ســاعتهای بیــداری افزایــش مییابــد، تــوان پردازشــی مغــز کاهــش و به نســبت آن کارایــی فرد کمتر میشــود. ولی به نظر میرسد این قانون برایبرخیمد­یرانمعنیچن­دانیندارد.

خبرگــزاری «بیزینــس اینســایدر» به تازگی گزارشی منتشر کرده است که نشان میدهد بســیاری از رهبران بزرگ جهان و مدیران ارشــد شــرکتهای فناوری این توانایــی را دارنــد تــا ســاعتهای طوالنی بدون بستن چشمان خود به کارها ادامه دهند. این خبرگزاری از افراد مذکور با نام «نخبگانبیخو­ابی»یادمیکندوب­عضی دیگــر از آنهــا را هــم در زمره افــرادی قرار میدهــد کــه قادرنــد روی خســتگیهای مفرط خود را بپوشــانند و در شــرایط الزم مــدت طوالنــی بدون خــواب به کارشــان ادامهدهند. ■ نخبگانبیخو­ابی

اگر شما جزو افرادی هستید که چرخه خواب شبانهروزی شما مانند افراد عادی محاســبه میشــود بهتر اســت به همین وضعیــت ادامــه دهیــد و بــدون تقلید از ایــن افــراد، خــود را در معرض بــروز این مشــکالت قرار ندهید. بسیاری از مدیران شــرکتهای بــزرگ فنــاوری یــا رهبــران سیاســی بزرگ کــه ســاعتهای طوالنی بیدار میمانند نوعی اختالل خواب دارند که این مسأله باعث بیداریهای طوالنی در آنهــا شــده اســت. «دونالــد ترامــپ»، رئیــس جمهــوری امریــکا از جملــه ایــن افراد اســت که هر شــب به طور میانگین ســه تا چهار ســاعت بیشــتر نمیخوابد و این مســأله را مهمتریــن عامل موفقیت خود میداند. او در آخرین مصاحبه خود از خبرنگار روزنامه « ِدیلی ِمیل» پرســید: «چطــور فــردی کــه در طــول روز 12 تــا 14 ســاعت میخوابــد میتواند با شــخصی مثل من که هر شــب بین 3 تا 4 ســاعت میخوابدرقا­بتکند؟»

«َجــک دوروســی»، بنیانگــذا­ر و مدیرعامــل شــرکت توئیتر از دیگــر افراد صاحبنــام در ایــن زمینــه محســوب میشــود. او به صورت همزمان مدیریت یکشرکتفناو­ریبزرگدیگر­موسومبه Square را هــم برعهــده دارد و در آخرین مصاحبه خود گفته است که از 24 ساعت در یک شــبانه روز حدود 8 تا 10 ساعت را بــه شــرکت Square اختصــاص میدهد و ســپس بیــن 8 تــا 10 ســاعت را هــم در شرکت توئیتر میگذراند. بخشی از حدود 4 تا6 ساعت باقیمانده به سفرهای درون شــهری اختصاص مییابد و با احتســاب زمــان الزم برای صرف غذا و اســتراحت، او کمتر از 4 ســاعت بــرای خوابیدن زمان دارد. دوروســی میگویــد کــه بــه خاطــر نمــیآورد آخرین بار که دیرتر از ســاعت 5:30 صبح از خواب بیدار شده چه زمانی بوده اســت. او هــر روز بعد از بیدار شــدن حدود03 دقیقه پیادهروی میکند.

«تیــم آرمســتران­گ»، مدیرعامــل شــرکت AOL نیز صبحها حدود ساعت 5 از خواب بیدار میشــود و ســاعت کاری او حــدود 7 صبح آغاز میشــود و ســپس بــه صورت متوالی تا ســاعت 7 شــب کار میکند. او به محض بیدار شدن از خواب ایمیلهای دریافتی را میخواند و به آنها پاســخ میدهد و این طور که میگوید، در بیشــترین حالت ممکن بیشــتر از شــبی شش ساعت نخوابیده است. با وجود این معتقد است که این میزان خواب ایدهآل نیست و باید آن را کمتر کند.

«اریک اشمیت»، رئیس هیأت مدیره شــرکت گوگل کــه بــزودی از پســت خود کنارهگیری میکند هر صبح رأس ساعت 8 از خواب بیدار میشــود. او خواب شــب را مهمتریــن عامــل موفقیــت خــود در ســالهای اخیر دانســته اســت و معموالً هر شــب هشــت ســاعت میخوابد. یک ســاعت ابتــدای روز کاری اشــمیت بــه خواندنایمی­لهااختصاصد­اردوسپس کارهایادار­یدرآلفابتر­اکهشرکتماد­ر گوگلمحسوبم­یشودآغازمی­کند.

خانــم «ماریســا مایــر»، مدیرعامــل اســبق یاهو پیش از آنکه وارد این شرکت شــود، مدیریــت مرکز توســعه محصول در شــرکت گــوگل را برعهــده داشــت. او نخســتین زن مهندســی بود که در چنین ســمتی قرار میگرفــت و همــواره خواب منظــم را عامــل موفقیــت خــود اعــالم میکرد. او به خاطر 130 ساعت کار کردن در طول یک هفته همواره شهرت داشته اســت. مایر در یکی از مصاحبههای خود گفــت: «بــرای پنــج ســال نخســت کاری که در شــرکت گــوگل بــودم، در طول یک هفته کمتر از 24 ساعت میخوابیدم. هر کدام از ما خودمان را بهتر میشناســیم و بخوبیمیدان­یمچندساعتخ­واببرای بدنمانکافی­است.»

«ایــالن ماســک»، بنیانگــذا­ر شــرکت خودروسازی تســال و شرکت فضاپیمایی SpaceX هم بر این مســأله تأکید دارد که «تقریباً شــش ســاعت خــواب در هنگام شب برای او کافی است.»

او در طــول ســال، هفــت روز هفتــه را کار میکنــد و بــه صــورت همزمــان بــرای چنــد شــرکت مختلــف بــا وظایف متفــاوت تصمیمگیری میکند. ماســک در مصاحبــه اخیر خود گفــت: «آنچه که در طــول فعالیتهــا­ی چنــد ســال اخیر متوجــه شــدم ایــن اســت کــه میتوانــم در کنــار فرزندانــم باشــم و بــه صــورت همزمان ایمیلهای کاری هم بفرســتم. در این سالها مجبور شدم در ساعتهای شــخصی هــم اندکــی کار کنــم، زیــرا اگــر این اقــدام را انجام ندهم، شــبها زمان کافی برای 6 ساعت خوابیدن را نخواهم داشت.»

«سوکیندرسین­گکاسیدی»،بنیانگذار شــرکت «بوردلیســت» کــه طی 20 ســال گذشــته ســابقه همــکاری مدیریتــی بــا شــرکتهای گــوگل، آمــازون و پولیــُور را دارد هــم نظــر مشــابهی ارائــه میدهــد. او میگویــد: «شــبها دیرتر از ســاعت 11 نمیخوابم و در تمام این سالها بیشتر از ششساعتنخوا­بیدهامولیک­اربهقدری برای من اهمیت دارد که حتی در هنگام خــواب هم به آن فکر میکنم و برای یک روز بعــد، یــک مــاه بعد و یک ســال بعد

خبرگزاری«بیزینساینس­ایدر»بهتازگیگزا­رشیرامنتشر­کردهاستکهن­شانمیدهدبس­یاریازرهبر­ان بزرگ جهان و مدیران ارشــد شــرکتهای فناوری این توانایی را دارند تا ساعتهای طوالنی بدون بستن چشمانخودبه­کارهاادامه­دهنداینخبر­گزاری ازافرادمذک­وربانام«نخبگانبیخو­ابی»یادمیکند

« َجک دوروســی» بنیانگذار و مدیرعامل شرکت توئیتر؛ او کمتر از 4 ســاعت برای خوابیدن زمان دارد دوروســی میگوید که به خاطــر نمیآورد آخرین بــار که دیرتر از ســاعت 5:30 صبح از خواب بیدار شــده چهزمانیبود­هاست.

«ماریسا مایر» مدیرعامل اسبق یاهو پیش از آنکه وارد این شرکت شود، مدیریت مرکز توسعه محصول در شــرکت گوگل را برعهده داشــت. او نخســتین زن مهندســی بود که در چنین ســمتی قــرار میگرفت وهمــواره خواب منظم را عامــل موفقیت خود اعالم میکــرد. او به خاطر 130 ســاعت کار کردن در طول یکهفتههموا­رهشهرتداشت­هاست.

دائماًبرنامهریزی­میکنم.»

«اورســوال برنــز»، مدیرعامل شــرکت زیراکــس هــم از دیگــر گزینههــا در ایــن زمینه محسوب میشود و او نخستین زن مدیــر در فهرســت ‪500 Fortune‬ اســت کــه در یــک شــبانه روز کمتر از 5 ســاعت میخوابــد. خانم برنز در دیرترین حالت ممکن ساعت 5:15 بامداد از خواب بیدار میشــود و از 6 صبح ساعت کاری او آغاز میشود.

فهرســت رهبــران بــزرگ جهــان بــا برنامه زمانی ســاعتهای خواب آنها به قرار زیر اعالم شده است:

«ایــالن ماســک»، مدیرعامــل شرکتهای تسال و ‪6 :SpaceX‬ ساعت در

طول شــبانه روز (از ســاعت یک بامداد تا ساعت 7 بامداد)

«تیم کوک»، مدیرعامل شرکت اپل: 7 ســاعت در طول شــبانه روز (از ســاعت 9:30 شب تا ساعت 4:30 صبح)

«بیل گیتس»، بنیانگذار و مدیرعامل اســبق مایکروسافت: 7 ســاعت درطول شــبانه روز (از ســاعت 12 نیمهشــب تــا ساعت 7 صبح)

«ریچارد برانسون»، بنیانگذار شرکت ویرجیــن گــروپ: 5 تا 6 ســاعت در طول شــبانهروز (از ســاعت 12 نیمهشــب تــا ساعت 5 یا 6 صبح)

«جــک دوروســی»، بنیانگــذا­ر و مدیرعامل توئیتر: 4 تا 6 ســاعت در طول

شبانهروز (از ساعت 11:30 شب تا ساعت 3:30 یا 5:30 صبح)

«تیــم آرمســتران­گ»، مدیرعامــل شرکت ‪6 :AOL‬ ساعت در طول شبانهروز (از ساعت 11 شب تا 5 صبح)

«بــاراک اوبامــا»، رئیــس جمهــوری اسبق امریکا: 6 ساعت در طول شبانهروز (از ساعت یک بامداد تا ساعت 7 صبح)

« ِجفبیزاس»،بنیانگذارو­مدیرعامل شــرکت آمــازون: 7 ســاعت در طــول شــبانهروز (از ســاعت 10 شب تا ساعت 5 صبح)

«دونالــد ترامــپ»، رئیــس جمهوری امریــکا: 3 ســاعت در طــول شــبانهروز (ازساعت یک بامداد تا ساعت 4 بامداد)

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran