Iran Newspaper

اسیدپاشی به امنیت زنان

انجمن حمايت از قربانیان اســید پاشی در نخستین جلســه عمومی خود، خواستار ممنوعیت فروش اسید شد

- ترانه بنی یعقوب

نخستین جلسه عمومی انجمن حمایت از قربانیان اســـید پاشی با حضور جمعی از قربانیان اســـید پاشـــی، کارشناســـ­ان و اعضا برگزار شد. در این جلسه به بررسی تصویـــب الیحهای بـــرای مقابله با خرید و فروش آزاد اســـید در ایـــران و همچنین اضافه کردن بندی بهالیحه تأمین امنیت زنان برای افزایش مجازات اسیدپاشـــ­ان پرداختهشد.

ایـــن روزها الیحه تأمیـــن امنیت زنان مـــورد بحث و بررســـی جدی قـــرار گرفته اســـت ،الیحهای که پیشـــینه تدوینش به دولت دهم برمیگردد، اما نهایتاً به دلیل اتمام دوره دولت دهم بررسی آن متوقف شد تا اینکه تصویب آن بار دیگر در دستور کار قرار گرفـــت و واکنشهای متفاوتی را هم بهدنبال داشت. یکی از پرحاشیهتری­ن واکنشهـــا به این الیحه اظهـــار نظر زهرا آیتاللهـــ­ی، رئیـــس شـــورای فرهنگـــی اجتماعی زنان بود که معتقد است دفاع از زنـــان کار مردان محرم آنهاســـت و این الیحه باعث بازداشتن مردان از ازدواج و خشونت علیه مردان میشود.

این درحالی است که اغلب قربانیان اسید پاشی در ایران قربانی خشونت یکی ازمحارمونز­دیکانخودهس­تند،مسألهای که در ســـالهای اخیر بارها مطرح شـــده و لزوم حمایت از این قربانیان را توســـط قانون مورد توجه جدی قرار داده است.

شـــهیندخت موالوردی، دستیار ویژه رئیسجمهوری در امور حقوق شهروندی و معـــاون امـــور زنـــان در دوره نخســـت ریاســـت جمهوری حســـن روحانی، چند روز پیش در دفـــاع از این الیحه به همین مسأله اشاره کرد و در توئیتر شخصیاش نوشـــت: «امنیت رعناها، آتناها و زیورها، ســـهیال جورکشها و مرضیه ابراهیمیها و هزاران و شـــاید میلیونها زن و دختری که صدایشـــان به جایی نمیرســـد در گرو تصویباینگو­نهلوایحاست.»

زیـــور پروین، چند ســـال پیش قربانی اسید پاشـــی برادر شوهرش شـــد و دختر او یســـری 18 ســـاله در این حادثه جانش را از دســـت داد. رعنا به همـــراه مادرش ســـمیه مهری، قربانی اسید پاشی همسر و پـــدر شـــدند. ســـمیه چند ســـال بعد از اسیدپاشی به خاطر عفونتهای ناشی از زخمهای اســـید درگذشت و دو دخترش رعنا و نازنین را برای همیشه تنها گذاشت. رعنا هم برای همیشـــه یک چشمش را از دســـت داد و از ناحیه ســـر بشدت آسیب دید. سهیال جورکش و مرضیه ابراهیمی هم از قربانیهای اســـید پاشی زنجیرهای اصفهـــان در مهر ماه ســـال 93 هســـتند، حادثهای که هرگز عامـــالن و آمرانش به افکارعمومی­معرفینشد.

مرضیه ابراهیمی، قربانی اسیدپاشی اصفهـــان هـــم مثـــل تعـــداد دیگـــری از قربانیان اســـید پاشـــی در جلسه انجمن حمایت از قربانیان اســـید پاشـــی حضور دارد، انجمنـــی که بیش از 6 ماه اســـت از ثبت آن میگذرد و شـــروع به عضوگیری کرده اما هنـــوز مکان مشـــخصی ندارد و مؤسســـان آن از همـــه خیـــران و فعاالن اجتماعـــی بـــرای یافتن مکانی مناســـب تقاضـــای کمک دارند؛ دفتـــری که بتواند فعالیت انجمن را ســـازماند­هی کند و در مسیربهتریپ­یشببرد.

مرضیه ابراهیمی میگوید: «من یکی از چهار نفری هســـتم کـــه در اصفهان به دالیل نامعلوم اسیدپاشی شدم و از سال 90 تاکنـــون هنوز عملهـــای جراحیام را در اصفهان انجام میدهم. در این مدت کار کردم، ازدواج کردم و زندگیام را پیش بردم.» مرضیه در این حادثه بینایی یکی از چشـــمانش را از دســـت داد و نیمـــی از صورتش هم سوخت.

مرضیـــه موقـــع حـــرف زدن مـــدام میخنـــدد. بـــا روحیـــه اســـت و دلـــش این انجمن هم است در این جلسه تأکید میکند که در الیحه امنیت زنان اتفاقاً به این موارد پرداخته شده و آنها در بندی از این الیحه به افزایش مجازات اسید پاشان پرداختهانـ­ــد و طی روزهـــای آینده درباره آن مذاکره خواهند کرد. طبق قانون فعلی اسید پاشی که از سال 1337 تصویب شده فقط به مواد ســـوزانند­ه اشاره شده و اشد مجازات برای اسیدپاشـــ­ان پنج تا 10 سال در نظر گرفته شده.

دکتر سید کمال فروتن، فوق تخصص جراحی پالســـتیک و مدیرعامل انجمن حمایـــت از قربانیـــا­ن اســـید پاشـــی هم در این بـــاره تأکید میکنـــد: «ما تصمیم گرفتیم ایـــن انجمن را تأســـیس کنیم تا بتوانیم قربانیها را که اغلب به بنبست رســـیدهان­د نجات دهیم و از نظر حقوقی، اجتماعی و درمانی به یاریشـــان بیاییم. من و بسیاری از همکارانم در این انجمن حاضریـــم بیمـــاران را رایـــگان جراحی و ما تحقیـــق کردهایم که فـــروش و واردات اســـید براحتی قابل کنترل اســـت. خیلی راحت میتوانیم فروشندگان و خریداران اســـید را کنترل کنیم و با تکنولـــوژ­ی روز و رایانه این کار امکان پذیر است. همچنین بیـــش از 09درصـــد قربانیان زن هســـتند و 10 درصـــد هم مرد هســـتند . ما هر چه زودتر ایـــن الیحه را به صورت جداگانه به مجلسارائهم­یدهیموخواس­تارتصویب آن میشویم.» او با اشاره به اینکه فقط در یکی از بیمارســـت­انهای سوانح سوختگی تهران در ســـال 94 حدود 54 سوختگی با اسید گزارش شـــده و در سال 95 این آمار به 66 نفر رســـیده، این آمارها را هشداری جدی برای همه مسئوالن میداند که باید برای آن فکری جدی کنند.

نـــگار مســـعودی، مســـتند ســـاز و فعـــال اجتماعـــی در این بـــاره میگوید: «سایتهای اینترنتی هم این روزها اسید خرید و فـــروش میکنند و شـــما براحتی

مرضیـــه ابراهیمـــ­ی از قربانیـــا­ن اسیدپاشـــ­ی اصفهان: همین که ما دورهم جمع شـــدهايم اتفاق مهمی است. من از معصومه ياد گرفتم که نبايد خانه نشـــین باشـــم. او مادر اســـت و نگذاشت اين حادثه منزوی و خانه نشیناش کند. بچهها بايد از خانه بیرون بیايند و درمانشان را ادامه دهند. انجمن میتواند بچههـــا را از دور و نزديک گرد هم بیاورد و برای ادامه راه امیدوار کند. کاش همـــه درباره افزايش آمار اسید پاشـــی و پیشـــگیری از آن فکر کنند. چرا بايد اسید اين همه در دسترس همه باشد و راحت خريد و فروش شود؟

دکتر ســـید کمال فروتن، مديرعامل انجمـــن حمايت از قربانیان اســـید پاشی: اين روزها اسید به راحتی در دسترس همه قرار دارد و به عنوان يک اسلحه خاموش تهديدی برای همه است. ســـوختگی درمانش يک روز و دو روز نیست که بعد از مدتی درمان شود و فرد تا پايان عمر با آن درگیر است و از نظر روحـــی و روانی خود و خانوادهاش آســـیب جدی میبیننـــد. ما هر چه زودتر اين اليحـــه را به صورت جداگانه به مجلس ارائه میدهیم و خواستار تصويب آن میشويم.

میتوانیـــ­د با 9 یـــا 10 هزار تومان اســـید را با موتور در خانهتـــان تحویل بگیرید. این سایتها بشدت در رقابت باهم هستند. در بنگالدش، پاکستان و کلمبیا این الیحه تصویب شـــد و این کشـــورها تا 40 درصد موفق شـــدند آمار اسید پاشـــی را کاهش دهند. ما با فراکســـیو­ن زنان دیدار کردیم و قرار شـــد، نیمه دوم اســـفند در این باره جسلهایتشکی­لدهیم.»

در ادامه جلســـه هرکـــدام از قربانیان درباره پیشـــینه اسیدپاشیشـ­ــان شرحی میدهند؛ محســـن مرتضـــوی از اعضای هیأت مدیره انجمن در ســـال 91 توســـط آبدارچی ادارهشـــا­ن اسیدپاشـــ­ی شـــد. او تاکنـــون بیـــش از 90 بـــار جراحی شـــده. محســـن ابوالحســـ­ن شـــاد در ســـال 89 و زمانی که در ورامین مسافرکشی میکرد، توســـط مسافرش اســـید پاشی شـــد و در بیابانهای اطراف ورامین رها شـــد. اسید پاشـــی که هرگز دســـتگیر و مجازات نشد. معصومه عطایی دیگرعضو هیأت مدیره انجمن حمایت از قربانیان اسید پاشی 8 سال پیش توســـط پدرشوهرش سوخت. مریم زمانی و دخترش آرزو توسط همسر برادرش اسید پاشی شدند. بابا اسکندری در سال 93 در هشترود آذربایجان شرقی وقتی بـــرای دریافـــت گواهینامه رانندگی رفته بـــود در پی یک مزاحمـــت تلفنی و دعوای بعد از آن با اسید سوخت.

داســـتان هر یـــک از ایـــن قربانیان که در جلســـه امـــروز انجمن حضـــور دارند، قصـــه ای پردرد اســـت؛ بارهـــا و بارها زیر تیغ جراحی رفتن، بیهوشی، بیمارستان، هزینههای کمرشـــکن و دردهای بیپایان تنها یک ســـر این قصه پر درد است. حاال ایـــن قربانیـــا­ن آرزو میکننـــد مثـــل بقیه زندگـــی کنند و در انجمـــن دور هم جمع شـــوند و با تقســـیم دردهایشـــ­ان شریک غم هم باشـــند، آن طور که معصومهها، محسنهاومرض­یههاتوانست­ند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran