Iran Newspaper

خانه ما سرد است اینجا زیر آفتاب کمی گرم میشویم

-

نام محفوظ - روســتای ساسنگ شهرســتان مینودشت: این روزها که هوا ســرد شــده و نــه فقط از تهــران بلکه حتــی از تبریــز و ارومیه خبــر تعطیلی مــدارس بــه خاطر شــرایط اضطــراری آلودگــی هوا شــنیده میشــود ما در روســتای ساسنگ شهرســتان مینودشــت هوای پاکیزهای تنفس میکنیم و ریه هایمان از لطافت طبیعت پروخالی میشود اما این همه ماجرا نیست. در همین روستای ساسنگ که با فاصله اندکی از شهر واقع شده و ارتفاعش از سطح دریا آن قدری نیست که زمستانهای پر از یخ و دشوار داشته باشد بتازگی و همین امســال پروژه گازرســانی به ســرانجام رســیده است. افتتاح خط لوله گاز را در تابســتان 96 با نصب کنتور گاز در مســجد روســتا و انجام تشــریفات اداری و حضــور مســئوالن جشــن گرفتند اما نصب کنتــور منازل روستا به زمانی نامعلوم موکول شد. با رسیدن پاییز و سرد شدن هوا اهالی بــرای نصب کنتــور و اســتفاده از خط لوله بــه اداره گاز شهرســتان مراجعه کردند و ماجرا از همین جا شروع شد.

اداره گاز نصــب کنتــور را منــوط به تأییــد دهیاری و بنیاد مســکن کرده و از آنجــا کــه اغلــب خانههای روســتا بدون رعایــت ضوابط بنیاد مســکن در گذشــته ســاخته شــدهاند و طرح هــادی روســتا بتازگــی بهتصویب رســیده و مردم اطالع درســتی از ضوابط ســاخت و ســاز و شــرایط مندرج در طرح نداشــته و ندارند بســیاری از اهالی روســتا هنوز موفق نشــدهاند از خط لوله گاز اســتفاده کننــد. آنها هم که تمام مدارک و ضوابــط مورد نظر دهیاری و بنیاد مســکن را تهیه کرده و پروندهشــا­ن تکمیل است باید در نوبت بمانند تا کارشناس اداره گاز برای بازدید از خانه هایشان و نصب کنتور به آنها سر بزند. کارشناس اداره گاز هم که دوری راه از مرکز استان و دالیلی غیرشفاف را بهانــه کــرده و هر زمــان که خودش تشــخیص بدهد بــرای بازدید از یکی دو خانــه به روســتا میآیــد مابقی را بــه بازدیدهای بعدی موکــول میکند. از ســوی دیگــر تهیــه نفــت بســیار دشــوار شــده و همچنــان راهی جــز قطع سرشــاخهها­ی جنگل برای تهیه هیزم باقی نمانده است. دیروز صبح یکی از زنــان روســتا را در کوچه دیدم کــه همراه دختر کوچکش زیر آفتاب ســرد زمســتان ایستاده اســت. دخترک شــال گردن و کاله را دور خودش پیچیده و از ســرما میلرزید. میپرســم چرا نرفتی مدرســه؟ مادرش میگوید سرما خورده اســت. میپرســم چرا در کوچه ایســتاده اید؟ میگوید خانه ما ســرد است. اینجا زیر آفتاب کمی گرم میشویم.

از خودم میپرسم براستی کدام زندگی بهتر است؟ در کالنشهرها باشی و دود و غبار و وارونگی هوا در زمستان سالمتی ات را تهدید کند یا در روستا باشی و از سرما و از فقدان امکانات از خانهای که باید گرم باشد و نیست به آفتاب کوچه پناه بیاوری؟ از مســئوالن درخواســت پیگیری مشکالت اهالی روستا را دارم که با وجود گاز در روستا باید همچنان در سرما زندگی کنند.

 ??  ?? با وجود گازرسانی به روستای ساسنگ شهرستان مینودشت، اهالی همچنان بیبهرهاند
با وجود گازرسانی به روستای ساسنگ شهرستان مینودشت، اهالی همچنان بیبهرهاند

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran