Iran Newspaper

همسرکشی اصلیترین نوع خشونت خانوادگی

-

مجید ابهری- آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی- بااشاره به مهمترین دالیل این قبیل جنایتها به «ایران» میگوید: خشونتهای خانگی دارای چهرهها و ابعاد مختلفی است که اصلیترین آن همسرکشی است. قتل زن به دست شوهر یا بالعکس اغلب به چند دلیل عمده اتفاق میافتد.

نخستین مسأله ضعف مدیریت هیجانهای رفتاری وناتوانی در کنترل خشم است که در بسیاری از مواقع منجر به ضرب و شتم و در نهایت قتل میشود.

دومین موضوع حضور شخص ثالث در زندگی زوجین و فریب دادن زن یا شوهر خانواده و همکاری با یکی از آنها درراستای حذف طرف مقابل است.

سومین مورد، بروز مشکالت روحی – روانی است که در بسیاری از مواقع زوجین تمایل و شهامت حضور در نزد مشاور یا ریش سفید فامیل را ندارند که به نوعی این مسأله ضعف زوجین به حساب میآید. چراکه اگرمشکالت حل نشوند در دراز مدت تبدیل به انباشت مشکالت و بروز حوادث ناگوار میشود.

بهطور کلی در 79 درصد قتلها از سوی مردها نقشه قبلی وجود نداشته و مرد بهصورت لحظهای و در یک اقدام خشونتآمیز توأم با خشم ونفرت مرتکب قتل میشود و در مقابل هم میبینیم که بیشتر زنها برای قتل همسرشان از شخص دیگری کمک میگیرند. همچنین در گفتوگو با زنانی که مرتکب قتل و جنایت همسرکشی شدهاند میشنویم سختگیریهای بسیارشدید و غیرمنطقی، خشونت، بدبینی و مشکالت رفتاری، زنان را به مرحلهای رسانده که ادامه زندگی مشترک را برای آنها غیرممکن میدانند و در همان زمان هم فرد دیگری با سوءاستفاده از فضای پیش آمده در میان زوج، دست بهکار شده و به کمک زن میآید. از سوی دیگر اغلب این زنان بهخاطر باورها و سنتهای خانوادگی و حتی پافشاری مردها به ادامه زندگی پرتنش، نمیتوانند به سراغ طالق بروند و همین مسأله باعث میشود برخی زنها، تنها راه چاره را از میان برداشتن مرد زندگیشان بدانند.

البته در این روش همسرکشی هم بهطورحتم نباید تصور کرد که زن با شخص ثالث ارتباط عاطفی یا جنسی برقرار کرده. چراکه در بسیاری از مواقع زن فقط بهدنبال اجیر کردن فردی است که کار حذف شوهر را بدرستی انجام دهد.به گفته ابهری، در مورد مردها قضیه کامالً متفاوت است. مردها اغلب بدون برنامه و نقشه قبلی دست به همسرکشی میزنند. بهطوری که در ابتدا مسأله با یک جر و بحث آغاز میشود و در ادامه با ضرب و شتم و ضربهای به سر ...و مرتکب قتل همسرشان میشوند که غالباً بعد از بروز قتل هم بسرعت ابراز ندامت میکنند اما دیگر فایدهای ندارد. دراین میان تغییر سبک زندگی و تأثیر استفاده نادرست از شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی هم از مواردی است که در وقوع مسأله همسرکشی دخیل است. به همین خاطر بارها تأکید کردهام، همانطور که برای جاری شدن صیغه عقد، دریافت گواهیهای مختلف پزشکی ضروری است، باید اخذ گواهی مشاوره روانشناسی مبنی بر سالمت روان زوجین هم الزامی شود. چراکه بسیاری از ناهنجاریها­ی رفتاری در ظاهر افراد مشخص نیست و در زندگی زناشویی آشکار میشود. بسیاری از بیماریهای روحی – روانی از همان دوران کودکی همراه فرد بوده و در بسیاری از مواقع در کوتاه مدت خود را نشان نمیدهند اما اگر آزمایشهای تخصصی روی فرد صورت گیرد به لحاظ علمی میتوان آن را کنترل کرد و مانع بروز جنایتهای خانوادگی از جمله همسرکشی شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran