Iran Newspaper

تفـکر

-

دکتر اماناهلل قرایی مقدم -جامعه شناس- نیزمعتقد است متأسفانه این پدیده در سالهای اخیر گسترش پیدا کرده و به طور کلی باید گفت پدیده همسرکشی بیشتر مختص به شهرهاست تا روستاها. چراکه در روستاها نظارت عمومی و فامیلی در جریان زندگی همه اهالی روستا وجود دارد همه از حال هم باخبر هستند اما در شهرها و بخصوص کالنشهرها اغلب مردم و خانوادهها از حال هم بیخبر هستند و کمتر به مشکالت هم توجه دارند.

فساد اخالقی، اعتیاد و جنون آنی از جمله مباحث اصلی در بروز پدیده همسرکشی است و ما طی سالها تحقیق در زندان رجایی شهر و دانشکده علوم قضایی دانشگاه تهران به این نتیجه رسیدیم که پدیده همسرکشی در شهرهای بزرگ رواج بیشتری پیدا کرده است. ضمن اینکه نوع همسرکشی در میان زنان و مردان و دالیلشان تا حد قابل توجهی متفاوت است. برخی از زنها بهدلیل ارتباط با جنس مخالف و حذف فیزیکی مانعی به نام همسر، دست به این جنایت میزنند اما مردها اغلب به سبب شک، حسادت و بدبینی همسرشان را از بین میبرند. حتی نوع قتل هم در بین زنان و مردان متفاوت است. زنان سعی میکنند تا با ظرافت دست به قتل بزنند و با خوراندن سمومی چون قرص یا موادی شبیه به آن، همسرشان را از پا درآورند اما مردها با خشونت مرگ همسرشان را رقم میزنند و با ضرب و شتم و چاقو ...و مرتکب قتل میشوند. اما تحقیقات نشان داده روابط نامشروع زنان جنایتکار با مرد غریبه، از اصلیترین انگیزههای همسرکشی محسوب میشود.

از سوی دیگرجالب است بدانیم در تحقیقی که از حدود 860 زن همسرکش به عمل آمد، مشخص شد بیش از یک سوم آنها پیش از اقدام به قتل همسرانشان رابطه جنسی با شخصی غیر از همسرشان داشتهاند و به خاطر رسیدن به خواستههای نفسانی دست به جنایت زدهاند.

البته کمرنگ شدن باورهای دینی و اخالقی هم نقش بسزایی در بروز جنایت همسرکشی دارد. به هرحال گستردگی فضای اینترنت و ماهواره و استفاده نادرست و غلط از آن یکی از عمدهترین آسیبهایی است که امروزه به خانوادهها ضربه میزند.البته شاید برخی فکر کنند چرا وقتی خانوادهها به بنبست میرسند از هم جدا نمیشوند و به سراغ طالق نمیروند تا ماجرا به قتل و همسرکشی منتج نشود. دراین باره باید گفت که طالق به این آسانی نیست. در فرهنگ ما طالق مسأله سادهای نیست و بسیاری از خانوادهها براحتی نمیتوانند با آن کنار بیایند. شاید در مورد خانوادههای­ی که به مشکل برخوردهاند بهترین و تنهاترین راهکار طالق باشد. اما در نظر داشته باشید در بسیاری از خانوادههای ایرانی طالق برای زنان وصله ناجوری شناخته میشود و مردان هم تمایلی ندارند که همسرشان بعد از طالق با مرد دیگری زندگی یا ازدواج کند. این قبیل مردان زن را مایملک خود میدانند و فکر میکنند وقتی قرار است زنی در زندگیشان نماند، بهتر است برای هیچکس نماند.

ضمن اینکه در ذات بعضی از انسانها احساسات بر تفکر غلبه دارد و وقتی کارد به استخوان افراد میرسد بههیچ چیز جــــــــز پایان غائله که همانا مرگ طرف مقابل است، فکر نمیکنند.

نکته آخر هم نقش فرزند یا فرزندان در چنین خانوادههای­ی است. بررسیها نشان داده فرزندان به هیچ عنوان مانع پدیده همسرکشی نمیشوند. البته ممکن است استثناهایی هم وجود داشته باشد. اما در مجموع افرادی که به نقطه پایان میرسند و برای رسیدن به اهدافشان تالش میکنند، وجود فرزندان نمیتواند مانعی برایشان ایجاد کند. این در حالی است که اغلب ما فکر میکنیم زنها عاطفی هستند و ممکن است وجود فرزند مانع ارتکاب چنین جنایتهایی شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran