Iran Newspaper

اما و اگرهای آلودگی زیست محیطی خوزستان با «فلرهای» نفتی

-

بــه دنبــال شــکایت ســازمانها­ی محیط زیســت و بهداشت و درمان خوزستان از شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بهدلیل ایجاد آلودگیهای محیط زیستی ناشــی از«فلرها» (مواد سوزاننده) نفتی این شــرکت، مسئوالن این شــرکت اقدام به پاسخگویی نســبت به این مســأله کــرده و تلویحــاً نیــز آن را رد نکردند.

به گــزارش ایرنــا، «بیژن عالیپــور»، مدیرعامل شــرکت ملی مناطــق نفت خیز جنوب در نشســت بررســی مشــکات ناشــی از فعالیتهــا­ی نفتــی نسبت بهطرح شــکایت ســازمانها­ی مذکور از این شــرکت، گفــت: بهعنوان شــخصی فنی در شــرکت نفت مطمئنم که منشأ آلودگیهای محیط زیستی خوزســتان فلرهــای نفتــی نیســت. فلرهــای نفتی آلودگــی ایجــاد میکنــد و منکــر ایــن آلودگــی هــم نیستیم، اما آلودگی فعلی خوزستان ارتباطی با این فلرهــا نــدارد. چند ســال پیش بیــش از ۰۲ هزار نفر مشکل تنفســی پیدا کردند که پس از قطع درختان «کنوکارپوس» شــاهد کاهش آمار بیماران تنفســی بودیم پس معلوم اســت که این آلودگیها به نفت مربوط نمیشود.

در همیــن حــال، «محمــد گراونــد»، معــاون دادســتان عمومی و انقاب اهواز نیــز در واکنش به سخنان مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب دربــاره شــکایت اداره کل حفاظــت محیط زیســت و مرکــز بهداشــت علیــه ایــن شــرکت، گفــت: باید کارشناســا­نه مشــخص کنیم که شــرکت نفت چند درصد در آلودگیها سهم دارد و سهم فلرهای نفتی نیز مشــخص شود. عاوه بر این باید مشخص شود که ســهم هر بخش از آالیندههای هوا درخوزســتا­ن چقدر است که پس از مشخص شدن این موضوع، دادســتانی نســبت بــه آن اقــدام خواهد کــرد و قرار کارشناســی صادر میشــود تــا به صــورت جزئی به این مســأله پرداخته شــود. همچنیــن، «احمدرضا الهیجــانز­اده»، مدیــرکل حفاظت محیط زیســت خوزســتان خاطرنشــان کــرد: وزارت نفــت اولویتی برای رفع آالیندههای ناشــی از سوختهای فسیلی ندارد و زمانی که به این بحث ورود میکنیم، اعام میکننــد، به خاطر تأمین نشــدن اعتبــارات وزارت نفت نتوانسته دراین زمینه کاری کند.

الهیجانزاد­ه با تأکید بر ارتباط نزدیک ســازمان محیط زیست با شرکت نفت، اظهار داشت: همان طور که وزارت نفت برای اطفای حریق میدان نفتی «رگ ســفید» وارد عمل شــد و ۰۰5 نیــرو برای رفع مشــکل آن فعال شــدند، برای حل آلودگــی هوا در خوزســتان و فلرهــای فعال در ۰3 کیلومتــری اهواز نیز باید حرکتی فوری انجام دهد و مانند یک بحران جدی با آن برخورد و همه اعتبارات و امکاناتشان را برای رفع آن فراهم کند.

شدت آلودگی در اهواز به حدی است که حتی در روزهایی که گرد و غبار نداریم نیز شــاخص آلودگی هوا بهخاطر آلودگی ناشــی از ســوختهای فسیلی به شرایط سالم نمیرسد، در حالی که در سالهای گذشــته وقتی گــرد و غباری نبــود وضعیت هــوا در شرایط سالم یا روی مرز سالم قرار داشت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran