Iran Newspaper

بازتاب فیلم مجلس خبرگان در رسانههای اصولگرا

پس از انتشار در فضای مجازی صورت گرفت

-

فیلــم جلســه مجلس خبــرگان رهبری در ســال 8۶ که طــی آن رهبر معظم انقاب بــه رهبری انتخاب شــدند، به تازگی در فضای مجازی منتشــر شــد. روز گذشته رسانههای اصولگرا ضمن بررسی واکنشها بــه ایــن فیلــم، آن را بازخوانــی کردنــد و بــه برخــی شبههها درباره این جلسه پاسخ دادند.

خبرگزاری تســنیم سهشــنبه در مطلبی با عنوان «شــبهه قدیمــی و فیلم جدید» نوشــت کــه «پایان فیلم، لحظــات رأیگیــری دربــاره رهبــری آیتاهلل خامنــهای اســت کــه مرحــوم هاشــمی رفســنجانی میگویــد «آقایانــی کــه بــا رهبــری جنــاب آقــای خامنــهای- تــا رفرانــدوم البتــه، ایــن موقت اســت، دائمــی نیســت- تــا اون موقــع موافق هســتند قیام بفرماینــد.» نویســنده بــا اشــاره بــه اینکه ایــن فیلم شــبهاتی چون «ماجرای رهبری موقــت و رفراندوم چیست؟ و اینکه آیا این فیلم، ناگفتهای را برما کرده یا نه؟» مطرح کرده است، افزود: «یکی از بحثهای مطرح شــده در این جلسه، این است که طبق قانون اساسیمصوبس­ال85،«مرجعیت»یکیازشروط رهبری است. اما تعدادی از اعضای خبرگان که عضو شورای بازنگری هستند، اعام میکنند که در جریان بررسی مســأله «رهبری» در بازنگری قانون اساسی، این مسأله مورد بحث قرار گرفته و امام طی نامهای اعــام کردهانــد مرجعیــت را الزمه و شــرط رهبری ندانســته و «اجتهــاد» را کافی میدانند... بر اســاس همین نظر امام، نام آیتاهلل خامنهای که از سال 62 باتوجهبهمج­تهدبودنعضو­خبرگاناستب­هعنوان گزینه رهبری مطرح میشود. اما چون هنوز بازنگری قانون اساســی به پایان نرســیده، تصمیم میگیرند تــا رفرانــدوم اصــول بازنگریشــ­ده قانــون اساســی، آیــتاهلل خامنــهای بــه عنــوان رهبر موقــت تعیین شود. و پس از رفراندوم، رأیگیری مجدد با توجه به قانون جدید انجام شود. این، همان مسألهای است که در فیلم تازه منتشرشــده توسط مرحوم هاشمی مطرح میشــود.» تسنیم روز گذشته نیز در مطلبی با عنوان «انتشــار فیلم جلسه خبرگان کشف تازهای بود؟» با اشــاره بــه اینکه «در این فیلــم 12 دقیقهای آیــتاهلل خامنــهای در برابر اصــرار اعضای مجلس خبرگان مبنی بر پذیرش مســئولیت رهبری، خود را شایسته این جایگاه نمیدانند و خواهش میکنند که این مسئولیت به ایشان واگذار نشود»، اضافه کرد که این مطلب تازه نیست و «رهبر معظم انقاب سابقاً خودشــان بــه این موضوع صحه گذاشــته و مطالبی گفتند که مؤید سخنانشان در جلسه تاریخی خبرگان است.» استناد تسنیم به سخنان 23 آذر 13٧3 رهبر معظم انقاب در دیدار اقشار مختلف مردم است.

روزنامــه «جوان» نیز در ســرمقاله شــماره دیروز خود با عنوان «خواستید نکوهش کنید اما ستودید» با اشــاره بــه اینکه «اخیــراً فیلمی از جلســه خبرگان رهبــری خرداد 1368 در فضــای مجازی و تلویزیون فارســی ملکه انگلیــس پخش شــد کــه در آن مقام معظــم رهبــری بشــدت اســتدالل میکنــد کــه من خود را شایســته رهبــری نمیدانم» این فیلــم را «از اســناد حاکمیتی» دانســت و خواســتار پاســخگویی سیســتمهای امنیتی درباره انتشار آن شد. نویسنده با اشــاره بــه اینکه مجلس خبــرگان «مجــدداً در 15 مرداد 1368 و پس از تصویب قانون اساســی، با رأی قاطعتری رأی 14 خــرداد خود را دائمی کرد» درباره محتوای این جلســه هم افزود: «در فرهنگ دینی ما افتخار و تحســین برای کسانی اســت که خود را الیق مســئولیته­ای خطیــر نمیدانند و تمســخر، کنایه و لعن برای کســانی اســت کــه به دنبال مســئولیت میدونــد. از قضــا بایــد کســانی را بــر مســئولیته­ا گماشت که خود دنبال آن نیستند.»

روزنامه «کیهان» هم در خبری با عنوان «ویدئوی منتشــره از مجلس خبرگان نشــانه بزرگــی آیتاهلل خامنهای است» که در صفحه یک هم بازتاب داشت ســخنان عطاءاهلل مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی دولت ســازندگی را درج کــرد. مهاجرانی با اشــاره به اینکه دو خوانــش از این فیلم وجــود دارد، نوشــت: «کســانی کــه از بنیــاد بــا رهبــری آیــتاهلل خامنــهای مخالف بوده و هســتند ، میگویند ببینید خودش هــم موافــق رهبری خــودش نبوده اســت. ثانیاً رهبری ایشــان موقت بوده و قرار بوده اســت که رفراندوم برگزار شــود. دوم: کســانی که همین فیلم را نشــانه صاحیت آیتاهلل خامنــهای برای رهبری میدانند.» وی در پاســخ بــه این خوانشها تصریح کرد: «صمیمیت و برافروختگی که در سیما و سخن و حــرکات آیــتاهلل خامنــهای در ایــن فیلــم دیــده میشــود، تمامی نشــانههای توانایی کسی است که بر خود پیروز شــده است، نه نشانه ضعف و ناتوانی. نکته دوم ســخن آیتاهلل هاشمی ست که میگوید انتخــاب آیــتاهلل خامنــهای تــا رفرانــدوم و موقتی خواهد بود. این ســخن برای تمام کردن بحث بوده اســت. ضمن اینکــه مصوبه خبرگان رهبــری بدون هیــچ گونــه شــرطی ابــاغ میشــود و ســند انتخاب آیتاهلل خامنهای به شمار میرود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran