Iran Newspaper

شرایط‌دریافت‌بیمه‌بیکاری‌از‌کاریاب ‌یها

رئیس کانون کاریابیهای کشور خبر داد

-

چند ماه پیش مســئوالن وزارت تعاون، کار و رفــاه اجتماعــی خبــر دادنــد کــه برخــی امــور غیــر حاکمیتــی همچــون بیمه بیــکاری بــه مراکــز کاریابی بخش خصوصی واگذار میشــود که هماکنون ایــن بــرون ســپاری خدمــت در چهــار اســتان قزویــن، تهــران، ســمنان و البرز بــه صورت پایلوت در حال انجام اســت و بــا تفویض ایــن اختیار از ســوی وزارت کار به کاریابیها، فرآیند تشــکیل پرونده که در گذشــته به نســبت میزان بیکاران متقاضی دریافتکننـ­ـده بیمه بیکاری و انــدازه شــهر، بین یک هفته تــا ۵ ماه به طول میانجامید، اخیراً به طور متوسط به ۳ روز کاهش پیدا کرده است.

بهگزارش«ایران»،«تشکیلپروند­ه»، «ثبت نــام مشــاوره شــغلی»، «معرفی بــه فنیوحرفــه­ای»، «نهضــت ســواد آموزی(بــرای افــراد کم ســواد)، «حضور و غیــاب هفتگی» و «معرفی بــه کار و به کارگمــاری» 6 مرحله ای اســت که برای معرفی مقرری بگیــران بیمه بیکاری به بازار کار انجام می شود.

محمد اکبرنیا، مدیرکل دفتر هدایت نیــروی کار و کاریابیهــ­ای وزارت کار نیز پیش از این اعالم کــرد، جویندگان کار و کارفرمایان بهعنــوان متقاضیان نیروی کار دو عامل مهم و تعیینکننده در بازار کار به شمار میروند و نحوه ارتباط مؤثر و کارآمد آنها با یکدیگر نیازمند آگاهی از فرصتهای موجود در بازار کار است. از طرفی بیشــترین تعداد مقــرری بگیران در تهران هستند و هدف از واگذاری بیمه بیکاری به کاریابیها این اســت که وقتی فــرد بیکار میشــود از طریق مراجعه به مراکز کاریابی زمینه اشــتغال مجدد وی به وجــود آید. البته افرادی که مشــمول بیمــه بیکاری میشــوند بایــد دورههای آموزش اشــتغال مجدد را در کاریابیها بگذرانند تا شــرایط برای حضــور دوباره آنها در بازار کار فراهم شود.

رئیــس کانــون کاریابیهای کشــور، با اشــاره بــه فرآینــد جدید دریافــت بیمه بیــکاری پــس از تفویــض ایــن اختیار در ۴ اســتان بــه کاریابیها گفــت: عملیات جســتوجوی شــغل بــرای ایــن افــراد انجام میشود.

بابکهاشمیپ­وربااشارهب­هوضعیت نامناســب اقتصادی کاریابیها گفت: به دالیل مختلفی از جملــه رکود در تولید، تقاضــای نیروی کار از ســمت کارفرما به کاریابیها کاهش پیدا کرده؛ بهطوری که در ســالجاری، ایــن تقاضا حــدود ۰۶ تا ۰۷ درصد نســبت بهمدت مشــابه سال گذشته، کاهش داشته است.

وی ادامــه داد: از ســوی دیگر، بخش قابل توجهی از کارفرمایان در پی جذب افراد دارای مهارت و باسابقه با پرداخت حداقل حقوق مصوب هستند؛ درحالی کــه بخــش عمــده تقاضــای کشــور، در بخش افــراد بیکار بدون ســابقه اســت؛ عالوه بر این برای افراد باسابقه، دریافت حداقــل حقوق توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل شــغلهای کم کیفیت و غیرمرتبط با مهارت یا رشــته تحصیلی خود را به شــغلهای با دریافت حداقل حقوق ترجیح میدهند.

رئیس کانون کاریابیهای کشورگفت: در کل کشــور، ۰۰۸ دفتــر کاریابی داخلی و ۰۳۱ دفتــر کاریابــی خارجــی فعالیــت میکنند یا زیان ده هستند.

وی با بیان اینکه طبق پیشبینیهای انجام شده، هر کاریابی باید در شهرهای کوچک به ۰۵ تا ۰۶ بیکار در ماه مشــاوره شــغلی ارائه دهد که هزینه این مشاوره بــه ازای هــر نفــر ۸۱ هــزار تومان اســت، گفــت: این میزان در حــال حاضر ۵ نفر و حداکثــر ۰۱ نفــر اســت. همچنیــن در شــهرهای بزرگ، درحالی کــه برآورد ما ثبتنــام بیــن ۰۰۱ تــا ۰۵۱ فرد بیــکار در کاریابیها در هر ماه است، اما این تقاضا بیش از ۵۱ تا ۰۲ نفر نیست.

رئیــس کانــون کاریابیهــ­ای کشــور ادامــه داد: در صورتی که متقاضی پس از مشــاوره شــغلی، از طــرف کاریابــی جــذب بــازار کار یــا بــه اصطــالح «بــه کارگمــاری» شــود، ۰۵ درصــد از حقوق پایــه مــاه نخســت وی بایــد بــه کاریابی مربوطه بهعنــوان حقالزحمه پرداخت شــود؛ امــا ایــن در بســیاری از مواقــع در خوشــبینان­هترین حالــت، یــک ســوم حقــوق پایه از طــرف فــرد بهکارگمارد­ه شده پرداخت میشود. ■ فرآیندمراج­عهبهکاریاب­یها برایدریافت­بیمهبیکاری

رئیــس کانــون کاریابیهــ­ای کشــور در پاســخ بــه ســؤالی دربــاره چگونگــی مراجعــه بــه کاریابیهــ­ا بــرای دریافــت مقــرری بیمــه بیــکاری گفــت: در چهار اســتانی که در مرحله اول، بیمه بیکاری بــه کاریابیهــ­ای آنهــا تفویــض شــده، ابتــدا متقاضی به یکــی از دفاتر کاریابی منتخــب اســتان مراجعــه میکنــد کــه میتواند نام و آدرس این دفاتر منتخب را از اداره کار دریافت کند.

وی بــا بیــان اینکــه متقاضیــان بایــد مدارک شناسایی و گواهی شغلی مبنی بــر اینکه پیــش از این شــاغل بودهاند را ارائه کنند، گفت: البته در پی آن هستیم تــا ســامانه کاریابیهــ­ا بــه ســامانهها­ی وزارت کار و ســازمان تأمیــن اجتماعــی متصل شــود تــا صرفاً بــا وارد کــردن کد ملــی، تمام اطالعات شــغلی متقاضی دریافت شود و نیازی به دریافت مدارک نباشد؛ اما تا اجرای این طرح، متقاضی بایــد تمــام مــدارک را با خود بــه همراه داشته باشد.

هاشــمیپور افــزود: پــس از مراجعه، برایفردمتق­اضیبرقراری­بیمهبیکاری، پرونده تشــکیل میشــود که ایــن فرآیند کامالً الکترونیکی خواهد بود. پس از این اقدام، پرونده فرد متقاضی برای تأیید به مراجع ذیربط ارجاع داده میشود که در هر مرحله، فرآیند از طریق پیامک به فرد

اعالم میشود. رئیس کانون کاریابیهای کشــور ادامــه داد: پــس از برقــراری بیمه بیــکاری، مرحلــه جســتوجوی شــغل و بهکارگمــا­ری فــرد مقرریبگیــ­ر توســط کاریابی آغاز میشود؛ به طوری که در این بخش، ۶ فرآیند پیشبینی شده است.

وی ادامــه داد: در مرحلــه اول، فــرد بــه لحاظ میــزان دانــش و مهــارت مورد ارزیابی قرار میگیرد و اگر تشخیص داده شــد که باید ســواد فرد ارتقا یابــد، وی به نهضت ســواد آموزی معرفی میشــود؛ همچنین اگر فرد به لحاظ سواد و دانش

مورد پذیرش بود؛ اما مهارت الزم را برای ورود به بازار کار نداشــته باشــد، متناسب با عالقهمنــد­ی و نیــاز بــازار کار، به مراکز آموزش فنی و حرفــهای معرفی خواهد شد. هاشــمیپور با بیان اینکه در مرحله بعــد و در طــول دریافــت بیمــه بیکاری، فرد مدام مــورد پایش قرار میگیرد تا در صورت اشتغال، بیمه بیکاری وی حذف شــود، گفــت: در طــول دریافــت مقرری بیمهبیکاری،تمامتالشکا­ریابیهابرا­ی بهکارگماری این افراد به کار گرفته خواهد شد تا سریعاً جذب بازار کار شوند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran