Iran Newspaper

نارضایتیها ریشه 10 ساله دارد

معاون رئیس جمهوری:

-

معــاون رئیــس جمهــوری و رئیس ســازمان امور اداری و اســتخدامی در واکنش به پیشنهاد برخی مخالفــان دولــت مبنــی بــر اســتعفای روحانــی، گفت: وقتی انتخابات برگزار میکنیم و ٠6 درصد مردم یک تفکــر و برنامــهای را انتخاب میکنند، آنهایــی که عرصــه را باختند نباید بــه خود اجازه دهنــد با نوعی اقدامهــای کودکانه فضای بازی را برهم بزنند.

جمشــید انصــاری در گفتوگــو بــا خبرآنالین افــزود: همــه کشــور، کســانی را کــه این پیشــنهاد را مطــرح کردهانــد، میشناســند. آنهــا چــه کاره هســتند کــه از طــرف مــردم بیاینــد و بــه رئیــس جمهوری پیشــنهاد اســتعفا بدهنــد؟ آنها خیلی هنر داشــته باشــند، بایــد بتوانند کاندیــدای خود را در یــک فضــای رقابت سیاســی از صندوق رأی درآورنــد. وقتی نمیتوانند مردم را با خود همراه و کاندیدای خود را برنده کنند، نباید به خود اجازه دهنــد از طــرف و به جــای اکثریــت مــردم حرف بزنند. انصــاری درباره دالیــل اعتراضهای اخیر در کشــور گفــت: برداشــت مــن ایــن اســت که در ٠1 ســال اخیر ما یــک نارضایتی انباشــته تاریخی در بیــن بخشهایــی از مردم در بعضــی از موارد داشــتیم و داریم. وقتی راجع به معیشــت مردم بحث میکنیم، تمام شــاخصها نشــان میدهد کــه از ســال 86 قــدرت خریــد مــردم نســبت بــه درآمدشــان ســیر نزولــی پیمــوده اســت و دائــم شــکاف بین درآمــد و هزینه مــردم افزایش یافته اســت. اوج این افزایش شــکاف در سالهای ٠9 و 91 رخ داد که یکباره شــاهد ســقوط شــدید ارزش پــول ملــی و افزایــش سرســام آور قیمــت ارز (که بــه معنی کاهش شــدید ارزش داراییهای مردم بود) و تورم باالی ٠3 درصدی در ســه سال پیاپی بودیم. اما افزایش دستمزدها و به تبع آن سطح درآمد خانوارها متناســب با آن تورم نبود و دائماً شکاف هزینهها با درآمد خانوار از سال 86 به این طرف زیاد شد.

وی ادامه داد: در حوزه مســائل اجتماعی هم نوعی نارضایتی انباشته تاریخی را شاهد هستیم کــه بــه بعــد از ســالهای 84 و 85 بــاز میگردد. هرچند که دولت یازدهم در جهت کاســتن از این نگرانیها و تأمین بخشی از مطالبات ناشی از آنها تــالش کرده اســت اما برخی از آنهــا قابلیت حل پیدا نکردهانــد. باالخره ما هنــوز محدودیتهای قابــل توجهی در حوزههــای فرهنگی و اجتماعی برای جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان، فعاالن مدنی، اصحاب رسانه، زنان، هنرمندان و نخبگان ...و داریــم و نتوانســتی­م همــه این مســائل را رفع و رجوع کنیم.

ایــن عضــو دولــت گفــت: صرفنظــر از دالیــل خارجــی و بعضــی مســائل داخلــی، ایــن یــک واقعیــت اســت کــه در جامعــه ایرانــی بــرای بخشهایــی از مــردم، امیــدی کــه بــه بهبــود وضعیت کشوردر آینده وجود دارد، روند کندی را طی میکند و ما نمیتوانیم خیلی سریع متناسب با خواستههای مردم تصمیماتی را بگیریم. حل بعضی مســائل هم اساساً زمانبر است و در کوتاه مــدت اتفــاق نمیافتــد. ایــن نارضایتی انباشــته همیشه در جامعه ما وجود داشته است.

انصاری تأکید کرد: اینکه بخشهایی از جریان رقیب و مخالف دولت در روشــن کردن اولیه این حرکت نقش داشته اســت، شواهدی بر تأیید آن ارائه شده است ولی اینکه پیامدهای این اقدام تا چه حد در محاســبات این افراد مورد توجه بوده، نیازمند بررسی دقیقتر است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran