Iran Newspaper

کاش سخنان وزیر ارشاد را جدی بگیریم

- کیوان کثیریان

وزيــر ارشــاد در ديــدارش با مسئوالن جشنواره فيلم فجــر حرفهــای مفيــدی زده است كه معموالً از يک وزير ارشاد كمتر شنيدهايم! يکــی اينکــه: «در برگــزاری جشــنواره فيلم فجر توجه به برخی نکات ضروری اســت كه شفافيت يکی از اين نکات است.»

و واقعــاً يکــی از نکاتی كه اين ســالها به اعتبار جشــنواره لطمــه وارد كــرده اســت هميــن نبــود شفافيتودور­یازاتاقشيش­هایاست.اينكاستی، اعتماد عمومی و البته اعتماد رسانهها به جشنواره را كم میكند.

تأكيد بــر اهميت برگزاری جشــنوارها­ی با حوزه اثرگذاری فراملی در سطح منطقه و جهان از ديگر نــکات مهم ســخنان وزيــر اســت. ايران با داشــتن ســينمايی معتبر و پرافتخار در ســطح جهان، نياز بسيار به يک جشــنواره معتبر و اثرگذار نيز دارد كه از مسير فرهنگ به توسعه ديپلماسی عمومی نيز كمک كند. ضرورت «تعامل حداكثری با رسانهها» از ديگر نکات مهم ســخنان وزير اســت بويژه آنجا كه اطالعرسانی شــفاف را مانع بروز گمانهزنیها و شبهاتوسوءت­فاهمهامیدا­ند.

«تعامــل حداكثری با رســانهها اين حــس را در آنها ايجاد میكند كه ضلع مهم جشنواره هستند. رسانهها بايد در متن باشند نه در حاشيه جشنواره. آنها بايد احســاس همراهی و همذاتپندار­ی با ما داشته باشــند. ايجاد تعامل مناسب با رسانهها به احســاس صداقت و امنيت در اطالعرســا­نی اخبار منجرمیشود.»نگاهاوبهمد­يريتهمجالب­توجه است: «دوره مديري ِت با فاصله تمام شده است. در گذشــته ممکن بود كه با اين نــوع مديريت اعتدال ايجــاد كرد ولی در حال حاضــر فضای اجتماعی و ارتباطــی ما نوع ديگــری از مديريــت را ايجاد كرده است.هرچقدرنزدي­کترباشيمسو­ءتفاهمهاكم­تر میشود.»ومهمتريننک­تهمورداشار­هوزيراهميت «نقد» اســت. نکتهای كه همواره تمام مديران اين كشور را ناراحت و عصبانی میكند حتی اگر خالف آن را وانمود كنند: «اصحاب رسانه و منتقدان بايد اين حس را داشــته باشــند كــه میتواننــد براحتی انتقادكنند.»

ســخنان وزيــر محتــرم نســبت به اســالفش كاربردیتر و ريزبينانهت­ر اســت و نشان از آشنايی بيشــتر او بــا حــوزه تحــت مســئوليتش دارد. اما جــدای از اين، نکتــه مهم، ارزيابی ميــزان توجه مديران او به اين سخنان است. اينکه اين سخنان وتوصيههایر­اهبردی،ويژهنشستها­وجلسات اســت يا ضمانت اجرايی دارد و مديران ســينما آنهــا را جــدی میگيرند و بــه كار میبندند؟ اين مســألهای اســت كــه بايــد روی آن مکــث كــرد. اينکه آيا كســی در مجموعه وزارت ارشاد حضور دارد كــه جــاری شــدن سياســتهای كلــی مورد نظر وزيــر را در زيرمجموعهه­ای ارشــاد پيگيری كنــد را نمیدانم. ولی اميدوارم طوری نشــود كه حرفهای وزير را در حوزههای زيرمجموعها­ش نشودرديابی­كرد.

يادم هست در سال ۲۹ آقای دكتر روحانی در نخستين ديدارشان با هنرمندان و اهل فرهنگ، نکات كليدی و هيجان انگيــزی را مطرح كردند كههرجملهاش­باتشويقشدي­دحاضرانموا­جه میشــد. از جمله نکات بسيار قابل توجه، بحث نظــارت بر آثار هنــری و فرهنگی بــود. آنقدر آن وعدهها جذاب و خواستنی بود كه از فرط تشويق، صــدای آقــای رئيــس جمهــوری را بــه ســختی میشد شنيد. او حرفهايی را به زبان میآورد كه مطالبهسالي­اناهلفرهنگ­بود.بالفاصلهبي­رون تاالر، يکی از مديران ارشد نظارتی را ديدم. گفتم؛ منظــور آقــای رئيس جمهــوری شــما بوديدها! پاســخم يک لبخند ساده و معنادار بود. حاال آن مدير، ديگر در آن منصب نيست ولی روندی كه آقای رئيس جمهوری در رّد آن سخن میگفت نــه تنها برچيده نشــده بلکه اســتوارتر به راهش ادامهمیدهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran