Iran Newspaper

دادستان تهران: 300 نفر از بازداشت شدگان در هفته اخیر آزاد شدند

-

دادســـتان تهران بـــا تأکید بر ضـــرورت تفکیک افراد نـــاآگاه و فریب خورده از عوامل اصلی آشـــوبها، اظهار داشـــت: ظرف یک هفته گذشته عالوه بر 0۴1 نفر از متهمان دستگیر شده در جریان آشـــوبها که قبالً آزاد شدند، ظرف هفته جاری 300 نفر دیگر پس از انجام تحقیقات، با اخذ تأمین مناسب یا اتخاذ تصمیم نهایی آزاد شدند.

بـــه گزارش میزان، جعفـــری دولت آبادی با اعالم اینکـــه تاکنون 0۴۴ نفر از دستگیرشدگا­ن آشـــوبها در تهران آزاد شـــدهاند، افزود: این اقدام بزرگی است که توسط قضات دادســـرا انجام شده است و اینکه عدهای فقط هشدار دهند، تأثیر ســـوء بر روحیه خدمتی قضات و ضابطان خواهد گذاشت؛ لذا ما نیز به برخی مســـئولین هشـــدار میدهیم به انجام وظایف خـــود بپردازند تا به علت مســـامحه در انجام تکالیف قانونـــی، تحت تعقیب قرار نگیرند. وی اظهار داشـــت: اکثر متهمان دســـتگیر شده 18 تا 35 ســـاله و از طبقات پایین اجتماع بودند. همچنین در میان متهمان جمعیت نخبگانی دیده نمیشد و در صورت حضور، تعداد آنها بسیار کم بود. دادستان تهران علت دیگری که شتابدهنده آشوبها بود را دمیدن روح یأس و ناامیدی در جامعه دانست و اظهار داشـــت: عدهای که به واقعیتهای کشـــور دسترســـی نداشتند و آگاه نبودند، از طراحی دشمن که ریشه در جریان سلطه دارد، غافل بودند.

دادســـتان تهران در واکنش به هشـــدار یکی از اعضای شـــورای شهر تهران درباره شکلگیری کهریزک دوم نیز گفت: اگر برخی مسئولین به انجام وظایف و مســـئولیت­های خود بپردازند، بهتر از برخی اظهارات غیرمســـئو­النه اســـت. ما نیز به آنها هشـــدار میدهیم که شـــما امور شـــهری را مدیریت نموده و حل مشـــکالت شـــهری را پیگیری کنید. جعفری دولت آبادی با طرح این سؤال که «آیا هشدار دهندگان انتظار دارند که پلیس آشوبگران را رها کند و قوه قضائیه نیـــز وظیفه خـــود در محاکمه آشـــوبگرا­ن را کنار بگـــذارد»، افزود: پســـندیده نیســـت پلیس و سایر دســـتگاهه­ایی که در جهت برقراری نظم تالش میکنند را ســـرزنش کنیم و به جای حل مشـــکالت کشـــور، به آتش اختالفات بدمیم. دادســـتان تهران از قضات دادسرای شـــهید مقدس خواست ضمن تفکیک متهمان فاقد تأمین از متهمانی که تحقیقات آنها به پایان نرســـیده، نسبت به تســـریع در انجام تحقیقات و ایجاد زمینـــه آزادی متهمان اقدام کنند و در خصـــوص افراد اصلی و تأثیرگذار در آشـــوبها که پرونده آنها باید با صدور کیفرخواست به دادگاه برود نیز تسریع اقدامات را ضروری خواند. وی افزود: به هر حال متهمان و عوامل اصلی آشوبها باید بدانند که دعوت به شورش و شـــرکت در آشـــوبهای خیابانی هزینه باال و مجازات در پی دارد. جعفری دولتآبادی همچنین سرمایهگذار­ی و پذیرش وجوه مردم توسط مؤسسات غیرمجاز را منشـــأ بسیاری از پروندههای با موضوع فساد اقتصادی دانست و اظهار داشت: معتقدیم راهکارهای مبارزه با مشکالت ارزی ماهیتاً اقتصادی اســـت، اما در مقابله با کســـانی کـــه از این فضا سوء اســـتفاده میکنند، اعالم آمادگـــی میکنیم و گـــزارش این موضـــوع، اخیراً به دادســـرای پولی- بانکی ارجاع شـــده است. دادســـتان تهران به دو رأی دیگری در جرایم علیه امنیت اشـــاره کرد که دادگاه دو متهم دارای تابعیـــت مضاعف را با ضمانت اجرای منـــدرج در ماده 989 قانـــون مدنی مواجه کـــرد. وی با تأییـــد مبنای قانونی این حکم اظهار داشـــت: مطابق این ماده از قانـــون مدنی، هر تبعه ایران که بدون رعایت مقررات قانونی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشـــد، تبعیت خارجی او کانلم یکن بوده و تبعه ایران شـــناخته میشود، ولی در عین حال کلیه اموال غیرمنقول او با نظارت مدعیالعموم به فروش رســـیده و پس از وضع مخارج فروش، قیمت آن به او داده خواهد شد. اجرایی کردن این ماده قانونی، پیغامی برای افراد دو تابعیتی برای انتخاب یکی از تابعیتهای خود اســـت و دادســـتان­ی تهران در اجرای این حکم در صورت قطعیت در دادگاه تجدید نظر اعالم آمادگی میکند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran