Iran Newspaper

روحانی : به اختالف نظرها احترام بگذاریم

-

رئیس جمهوری با ابراز خرســـندی از ناموفق بودن حاکمیت کاخ ســـفید در به هم ریختـــن تعهدات بینالمللــ­ـی، زیرپا گذاشـــتن وفای به عهـــد و ایســـتادگ­ی در برابر مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در توافق 7 کشـــور، گفت: این یک پیروزی بـــزرگ بـــرای بشـــریت، اخـــالق و حقوق اســـت. روحانی با بیـــان اینکـــه در برجام موفقیتهایی­بهدستآوردی­مکههیچگاه از بین نمیرود و هیچکس نمیتواند آنها را از بین ببرد، افـــزود: ما در برجام به دنیا اعالمکردیم­کهمعضالتبز­رگوپیچیده منطقهایوبی­نالمللیبام­یزمذاکرهقا­بل حل اســـت و این از بین نرفته و تا همیشه تاریخ پابرجا خواهد بود. رئیس جمهوری اظهار داشـــت: ما ثابت کردیم که پای میز مذاکره گره کور بینالمللی قابل باز شدن اســـت و ثابـــت کردیم کـــه ایران راســـتگو و دشـــمنانم­ان دروغ میگوینـــد و ایـــران هیچگاه بهدنبال ســـالح هستهای نبوده و نیست و این در مذاکرات و تمام بازرسیها به اثبات رسید و آژانس بینالمللی انرژی اتمی به اجماع آراء آن را تأیید و ثابت کرد. روحانـــی افـــزود: اینکه آژانـــس، پیامدی را بهعنـــوان یـــک پرونده پیچیـــده فنی و بینالمللــ­ـی خاتمه یافتـــه اعالم میکند به معنای آن اســـت که ایران راست گفته و معانـــدان دروغ گفتنـــد و ایـــن پیـــروزی همیشگی خواهد بود. رئیس جمهوری با اشـــاره به اینکه در برجـــام کاری کردیم که جهان فهمید که ایران حق دارد تحقیق و توسعه هستهای خود را ادامه دهد، گفت: این موضوعی بـــود که پیش از آن بهدلیل آنچه تخلف از ســـوی ایران میدانســـت­ند ایـــران را از این حـــق منع میکردنـــد، اما بواسطهمذاک­راتهمهکشور­هاوقطعنامه سازمانمللا­عترافکردکه­ایرانحقدار­د تحقیق و توسعه را ادامه دهد و این پیروزی از بین نرفته و قابل خدشه نیست. روحانی با بیـــان اینکه برخی انگار هنوز همه ابعاد برجام را لمس نکردند، خاطرنشان کرد: برجام یک آثار دائمـــی دارد که تا قیامت باقـــی خواهـــد مانـــد و هیچوقـــت از بین نمیرود و یک آثاری دارد که ممکن است بماند یـــا نماند.رئیس جمهوری تصریح کرد: از زمان اجرای برجام در 26 دی 1394 درآمد نفتی و میعانات ما دو برابر شده و اینقابلباز­گشتنیست.همچنینصدها مورد سرمایهگذار­ی خارجی وارد کردیم و این ســـرمایهه­ا در خاک ایران به کارخانه، بنگاه اقتصادی، نیروگاه، بندر و لوموکوتیو و هواپیمـــا تبدیل شـــده و قابل بازگشـــت نیســـتند. روحانـــی با تأکید بـــر اینکه علم حقوق و سیاســـت توانســـت در مذاکرات ســـخت بینالمللی برای ملت ایران این موفقیت را بـــه همـــراه آورد، افزود: علوم انسانی میتواند سرنوشت یک جامعه را تغییر دهد، البته این بدان معنا نیست که ارزش ســـایر علوم کمتر است، اما سرمایه علـــوم هم برای مادیـــت و هم معنویت، علوم انســـانی اســـت. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه باید استعدادها را تشویق و محیطدانشگا­هوتحقیقاتر­اآزادبگذار­یم، گفت: علوم انسانی باید جامعه را هدایت کنـــد و ایـــن در حالی اســـت که مـــا تصور میکنیم، چند نفر در یک اتاق باید علوم انســـانی را هدایت کنند در حالی که علوم انسانی هدایتگر جامعه است. روحانی با بیان اینکه علوم انســـانی در جامعه آزاد و همراه با نقد و انتقاد و بحث و مباحثه رشد میکند، اظهار داشت: علوم انسانی باعث شده که امروز میبینیم سرنوشت کشور در شرایط دیگری قرار دارد. ■ دلیل ناکامی ترامپ

رئیس جمهوری افزود: دیپلماتهای ما قـــرارداد­ی را نوشـــته و منعقـــد کردند که هر چند ممکن اســـت نقایصی داشته باشـــد، اما قراردادی است که بواسطه آن بیش از یکسال اســـت که ترامپ بهدنبال بر هم زدن آن بوده و تا امروز موفق به این کار نشده است و این به معنای استحکام قـــرارداد و پیروزی تعهـــدات بینالمللی و حقـــوق بر دیکتاتـــو­ری اســـت. روحانی تصریـــح کـــرد: امریکاییها نتوانســـت­ند با اســـتکبار، دیکتاتـــو­ری و خودبزرگبین­ـــی افکار عمومی جهان را زیر پا بگذارند و این یک شکست بزرگ برای آنان و موفقیتی ارزشمند برای علوم انسانی، اندیشمندان و ملـــت ایـــران اســـت. رئیـــس جمهوری شکستدومامر­یکاییهاراد­رمداخلهآنه­ا در مسائل داخلی ایران دانست و با اشاره به اعتراضات اخیر در کشور، گفت: عدهای در خیابانهـــ­ا، به حق یا ناحـــق اعتراض کردنـــد، اما مـــن خواهش میکنـــم که به همـــه مردم احترام بگذاریـــم و اگر در این میان، افرادی هم از جایی تحریک شده و با قصد و نیت جاسوسی از این اعتراضات سوءاستفاده کردند، اجازه دهیم تا در یک دادگاه صالح ثابت شود. ■ چرا به مردم توهین میکنید؟

روحانی با اشاره به برخی تعابیر درباره معترضان گفت: هرکس حرف میزند یا اعتراضی میکند، یا «خس و خاشـــاک» اســـت یا «گاو یا گوســـاله»و یا «آشغال»؟ ایـــن چـــه طـــرز حـــرف زدن اســـت؟ چرا توهین کرده و بیادبانه با جامعه برخورد میکنیـــم؟ عـــدهای آمدهانـــد و اعتراض داشـــتند و برخی هـــم از ایـــن اعتراضها سوءاســـتف­اده کردند. اما نبایـــد همه را به یک چوب برانیم، بلکه باید دقیق ســـخن بگوییم،بخصوصدرتری­بونهایمقدس دقیقتر حرف بزنیم چرا که ملت ما ملت بزرگـــی هســـتند. رئیس جمهـــوری ادامه داد: اعتراضی در کشـــور بـــود که نیروهای امنیتی بخوبـــی آن را اداره کـــرده و ماجرا تمام شد. اما از امروز کار شروع شده و باید جامعهشناسا­نوروانشناس­اناجتماعیو کسانی که در علوم انسانی و اسالمی فعال هستند وقایع اخیر را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. روحانی تأکیـــد کرد: اگر خدای ناکرده روزی ارزشهای دینی و ملی ما نزد جوانان کمرنگ شود، ما مقصریم، چرا که عهدهداراین­مسئولیتهست­یم.

رئیــــس جمهوری با بیــــان اینکه علوم انسانی باید مسائل را تجزیه و تحلیل کند، گفت: نبایــــد واقعیتها را زیرپا گذاشــــت؛ شــــمال و جنوب بــــا قطبنما مشــــخص میشــــود و اگر نخواهیم به قطبنما نگاه کنیــــم شــــمال و جنوب عوض نمیشــــود. روحانیادام­هداد:علومانسانی­قطبنمای جامعه ما و مسائل اجتماعی است که باید بــــه آن نــــگاه و از آن اســــتفاد­ه کــــرد. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: شمال و جنوب با شــــعار تغییر نمیکند و باید اجازه دهیم جامعه ما در مســــیر تحول درست حرکت کند. روحانی افزود: امروز خوشــــبخت­انه در مقطعی قرار داریم که جامعه ارزش علوم انسانیرابخ­وبیمیداند.

رئیس جمهـــوری با اشـــاره به نقش علـــوم انســـانی در اقتصـــاد، سیاســـت و شـــیوه حکمرانی، خاطرنشان کرد: حتی در بســـیاری از موضوعات و مســـائلی که بهظاهر ارتباطی با علوم انســـانی ندارد، فرهنگ، بهعنوان زیربنایی مهم در تمام حرکتهـــای اجتماعی اســـت. روحانی اظهار داشت: ممکن است علم پزشکی در تقســـیمبن­دیها جزو علـــوم تجربی باشـــد، امـــا در عمـــل ارتباط پزشـــک با بیمار و اعتماد بیمار به پزشـــک و شـــیوه سخن گفتن پزشـــک با بیمار بهتر از تیغ جراحـــی عمل میکند؛ جســـم و روح ما در هم تأثیرگذار است. رئیس جمهوری بـــا تأکید بر اینکه علوم انســـانی، جایگاه بســـیار ارزشـــمند­ی دارد، گفت: اصالح نظـــام اداری برنامهریزی درســـت برای کشور، اصالح بانکها و تحول در جامعه و فرهنگ با علوم انسانی، امکان تحقق خواهدداشت. ■ فرهنگ اســـتفاده از فضـــای مجازی با فیلتر درست نمیشود

روحانی افزود: اگر میخواهیم فضای مجـــازی بـــرای جامعه مـــا مفید باشـــد، بایـــد فرهنگ اســـتفاده صحیـــح از آن را به نســـل جوان آموزش دهیـــم و با فیلتر کردن درست نمیشود. رئیس جمهوری اظهار داشت: در زمان رژیم گذشته روزی میخواســـت­ند هیچکـــس بـــه رادیو گوش ندهدومدامر­ویآنپارازی­تمیانداختن­د اما این جلوگیری فایدهای نداشت؛ روزی دیگر گفتیم که ماهواره ممنوع است اما آیا از زمانی که ممنوع شد هیچکس ماهواره در اختیـــار نـــدارد و روزی هـــم گفتیـــم که فضای مجازی بد است اما آیا درست شد؟ ■ مردم بیشتر از ما میفهمند

روحانـــی تصریح کرد: مـــردم بیش از ما یا اگر خیلی مستکبر باشیم به اندازه ما میفهمند؛نبایدخودرا­بزرگوبلندف­رض کنیم، چرا که مردم و کشـــور ما فرهیخته و بزرگ هســـتند. باید با مردم تعامل کنیم و بـــه آنها بیاموزیم که از ایـــن ابزار چگونه اســـتفاده کنند، کما اینکه از هر وســـیلهای بدرستی استفاده نشود، خطرناک خواهد بود. رئیس جمهوری ادامه داد: هر وسیله و امکاناتی نیاز به فرهنگ استفاده درست از آن ابـــزار را دارد و علوم انســـانی باید به میدان آمده و شیوههای استفاده صحیح را آموزش دهد. روحانی با بیان اینکه باید جامعه را به نقطهای برسانیم که مطلوب مردم و عقل و شرع باشـــد، گفت: شرع و عقل از مردم، جامعه و فطرت اجتماعی جدا نبوده و در کنار هم هستند.

رئیـــس جمهـــوری تصریـــح کـــرد: خوشـــبختا­نه امریکاییها هم در موضوع داخلـــی ایـــران و هم در برجام شکســـت خوردنـــد و ملـــت ایران در هـــر دو مرحله پیـــروز بوده اســـت، باید ایـــن پیروزیها را قـــدر بدانیم تا در ســـایه وحـــدت و اتحاد بتوانیم ایرانی آبادتر و ســـرافراز­تر داشـــته باشیم. در ابتدای این مراسم نیز روحانی از 81نفـــر از برگزیـــدگ­ان داخلی و خارجی ایـــن جشـــنواره در دو بخـــش بزرگســـال و جـــوان و در گروههـــای علمـــی تاریـــخ، جغرافیا و باستان شناسی، حقوق، زبان و ادبیات، علوم اجتماعی و ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیریت و حســـابدار­ی و علوم سیاســـی، روابط بینالملـــ­ل و مطالعات منطقهای با اهدای لوح، قدردانی کرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran