Iran Newspaper

مزیتهای هشتگانه عرضه گندم در بورس

وزیر جهاد کشاورزی: سال آینده بخشی از گندم تولیدی کشور در بورس کاال عرضه میشود

-

گروه اقتصادی / ســــال آینده قرار اســــت اتفاق بســــیار مهمــــی در بازارکشـــ­ـاورزی ایران رخ دهد. دراین سال بخشی از گندم تولیدی کشور در بورس کاالی ایران خرید و فروش خواهد شد.

وزیــــر جهــــاد کشــــاورز­ی در برنامــــه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از اصالح نظام خرید تضمینی با استفاده از مکانیسم بورس کاال خبر داد.محمود حجتی در خصوص خرید گندم تولیدی کشور اعالم کرد که سال آینده در راستای اصالح نظام خرید تضمینی گام بزرگی برداشته خواهد شد و آن، عرضه بخشی از گندم تولیدی کشاورزان از طریق بورس کاال اســــت. حجتــــی با بیــــان اینکه گندم موردنیــــ­از نانواییهــ­ــای آزادپــــز و صنایع مرتبط بــــا حوزه گندم و آرد باید از طریق بــــورس کاال خرید و فروش شــــود، اظهار کــــرد: آنچــــه کــــه در بــــورس کاال خرید و فروش نمیشــــود و مازاد اســــت، توسط دولــــت خریــــدار­ی خواهد شــــد؛ اقدامی که طی دو ســــه ســــال اخیــــر نیــــز درباره دو محصــــول ذرت و جــــو انجام شــــده و موفقیتآمیز بوده اســــت. وی عملیاتی شدن سیاست قیمت تضمینی از طریق بــــورس کاال را عاملــــی مهــــم در کاهش حجم حضور دولــــت عنوان کرد و گفت: با این اقدام گرفتاریهای کشــــاورز­ان نیز کاهش پیدا خواهد کرد و این نگرانی برای کشــــاورز­ان وجود ندارد که گندم تولیدی روی دســــت آنهــــا باقــــی بمانــــد. چرا که دولت تحت هر شرایطی گندم تولیدی را از کشاورزان خواهد خرید.

وی در ادامــــه واســــطه گــــری را یکــــی از مشــــکالت عمــــده در چرخــــه تولید و توزیــــع محصوالت کشــــاورز­ی دانســــت و افــــزود: کوتاه کردن دســــت واســــطهه­ا نیازمند نهادســــا­زی است.حجتی گفت: زنجیــــره تولیــــد تا توزیــــع بایــــد تعریف شــــود و تعاونیهـــ­ـای کارآمــــد و توانمند اقتصادی در بخش کشاورزی باید ایجاد و تقویت شــــوند تا دست واسطهها کوتاه شود.وزیر جهاد کشــــاورز­ی افزود: وزارت جهاد کشــــاورز­ی وظیفه تولیــــد و تأمین محصوالت کشــــاورز­ی را به عهده دارد و توزیع این محصوالت با هماهنگی دیگر دستگاهها و اصناف صورت میگیرد. ■ اجرای آزمایشی عرضه گندم

موفقیــــت اجــــرای طــــرح قیمــــت تضمینی برای دو محصــــول ذرت و جو در بــــورس کاال که از دو ســــال گذشــــته در کشور اجرایی شد، دولت را بر آن داشت تا این طرح را برای محصول استراتژیک گندم نیــــز اجرایــــی کند؛ بهطــــوری که از سالجاری شاهد اجرایی شدن این طرح برای محصول گندم به صورت آزمایشی در چهــــار اســــتان هســــتیم. در کل ســــال 1395 حجم معامــــال­ت گندم داخلی و صادراتی در بورس کاالی ایران 422 هزار تن بوده کــــه از این میــــزان 391 هزار تن گندم در بازار داخلی به فروش رســــیده و 31 هزار تن آن صادر شــــده است.این در حالی است که از ابتدای امسال تا 15 آذر ماه ســــالجار­ی، یک میلیون و 210 هزار تن گنــــدم در بورس کاال مــــورد معامله قرار گرفته که با رشد چشمگیری همراه بوده اســــت. درهمین راســــتا مهمترین اقدام بورس کاالی ایران در حوزه فروش گندم در سالجاری عملیاتی شدن ماده 33 قانون افزایش بهرهوری محصوالت کشــــاورز­ی و اجــــرای سیاســــت قیمــــت تضمینی برای این محصول است. ■ مزیتهای هشت گانه عرضه گندم در بورس

اجرای سیاســــت قیمت تضمینی در محصوالت کشاورزی و بخصوص گندم چهار مزیت اصلی به همراه دارد.

در وهله اول اجرای چنین سیاســــتی بــــار مالــــی دولــــت را کاهــــش میدهد و دولت به جــــای آنکه مجبور به پرداخت کل هزینه خرید گندم از کشاورزان شود، تنها مابه التفاوت قیمت کشــــف شــــده در بــــورس کاال بــــا قیمــــت طــــرح خرید تضمینــــی را پرداخت میکنــــد. دومین مزیــــت اجــــرای طرح قیمــــت تضمینی گنــــدم، وصول ســــریعتر پول کشــــاورز­ان است تا دیگر منتظر تأمین اعتبارات الزم جهت پرداخت مطالبات خود از دولت نباشــــد.همچنین شــــفافیت قیمتها و تعیین آن براساس نظام عرضه و تقاضا موضوع دیگری اســــت که میتوان از آن بهعنــــوا­ن یــــک مزیت اجرای سیاســــت قیمت تضمینی یاد کرد. امکان حرکت به ســــمت واقعیتر شــــدن قیمتها با عرضه گنــــدم در بــــورس کاال چهارمین مزیــــت اســــت. با توجــــه به اینکــــه ایران جزو کشــــورها­ی نیمه خشــــک محسوب میشــــود، قیمت بهای تمام شده تولید در آن در مقایســــه بــــا دیگــــر کشــــورها­ی تولیدکننده گندم به مراتب باالتر است.

چنانچــــه خریدار بخــــش غیردولتی و واحدهای خصوصی باشــــند، نســــبت

بــــه کیفیت محصول مراقبــــت و نظارت کافی اعمــــال میکنند تا کاالی با کیفیت خریــــدار­ی نماینــــد کــــه این رویــــداد هم میتواند با اجرای طرح قیمت تضمینی گندم صورت گیرد. بــــه گفته ابراهیمی، امــــکان برنامهریــ­ــزی در حــــوزه تولیــــد و دستیابی به آمار واقعی بخش کشاورزی بــــه کمــــک ســــامانه معامــــال­ت بورس کاال و ثبــــت اطالعــــا­ت عرضهکنندگا­ن و خریداران در آن، ششمین مزیت عرضه گندم در بورس کاال به شمار میرود.

زمانی کــــه دولت محصــــول را 30 تا 40 درصــــد باالتــــر از قیمــــت کشــــورها­ی همســــایه و نــــرخ واردات آن خریــــدار­ی میکنــــد، امــــکان برخی ســــودجوی­یها و

قاچــــاق بیرویــــه بــــه داخل کشــــور برای فروش در قالب تولید داخلی و به قیمت بیشتر به دولت وجود دارد. اما با عرضه گندم در بورس کاال، بهدلیل اینکه مبدأ و مقصد هر کاال مشخص میشود، جلوی اینگونــــ­ه تقلــــب و ســــودجوی­یها گرفته میشــــود که ایــــن هم هفتمیــــن مزیت اعتماد به بــــورس کاال در اجــــرای خرید محصوالت از کشاورزان است. هشتمین مزیتنیزاین­استکهبهکمک­اطالعات ثبت شــــده از میــــزان عرضــــه و تقاضای موجود بــــرای هر محصول در بورس کاال میتوان جهت برنامهریــ­ــزی و مدیریت حجمتولیدوک­اشتمحصوالت­مختلف حوزه بهره برد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran