Iran Newspaper

رشد صدور پروانههای ساختمانی پس از 5 سال

«ایران» از عالئم خروج از رکود بخش ساختمان گزارش می دهد

-

تابســـتان امســـال برای 18 هـــزار 767و واحد مسکونی پروانه ساختمانی از سوی شهرداری تهران صادرشده که نسبت به فصل بهار ٥2.٦ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشـــته 9.9 درصد افزایش داشته اســـت. افزایش صدور پروانههای ســـاختمان­ی پس از 5 سال کاهش نشانه مهمی برای خروج مسکن از رکود است.

بـــر اســـاس گـــزارش مرکـــز آمـــار از بررسی نتایج طرح «گردآوری اطالعات پروانههای ساختمانی صادر شده توسط شهرداریهای کشور» در فصل تابستان تعداد 18 هـــزار و 767 واحد مســـکونی در پروانههای صادرشـــده بـــرای احداث ســـاختمان از ســـوی شـــهرداری تهران، پیشبینی شده است که نسبت به فصل گذشـــته 6.25 درصد و نســـبت به فصل مشابه سال گذشـــته 9.9 درصد افزایش داشـــته اســـت. متوســـط تعـــداد واحـــد مســـکونی برای هر یک از این پروانههای احداث ساختمان 1.7 واحد بوده است.

تعــــداد 2 هــــزار و 631 پروانــــه احداث ســــاختما­ن توســــط شــــهردار­ی تهران در فصل تابستان صادرشده است که نسبت به فصل گذشــــته 8.15 درصد و نســــبت به فصل مشابه ســــال گذشته حدود 7.10 درصد افزایش داشته است. در کل کشور نیز در فصل تابستان برای 82٥20 واحد مســــکونی در پروانههای صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداریهای کشــــور پیشبینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 6.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشــــته حدود ٤.٦ درصد افزایش داشــــته اســــت. متوســــط تعــــداد واحــــد مســــکونی در هــــر پروانــــه احداث ســــاختما­ن 8.2 واحد بوده است. تعداد صدور پروانههای ساختمانی شهر تهران در 5 ســــال گذشــــته نشان میدهد تعــــداد صــــدور پروانههای ســــاختما­نی منفی بوده، اما در سال 1395 روند منفی بــــه ســــمت مثبت رفته اســــت که نشــــان میدهد بخش مســــکن در حــــال عبور از شرایط رکود چند ســــاله است. همچنین رشــــد صــــدور پروانههای ســــاختما­نی در زمســــتان 1395 و افزایش ســــاخت و ساز در بافت فرسوده طی دو ماه ابتدای سال 1396 عالمــــت تغییر در روند ســــاخت و ســــاز را نشــــان میدهد. با رکود مسکن از ســــال 19، صدور پروانه ســــاختما­نی که از ســــال 89 تــــا ‪880 19،‬ هــــزار پروانه صادر شــــده بود بشدت نزولی شــــد و در سال 91 صدور پروانه ساختمانی به 61 هزار، سال ‪52 29،‬ هزار، سال ‪33 39،‬ هزار، سال 49، 28 هزار و سال ‪24 59،‬ هزار رسید. افزایش یکباره صدور پروانه ســــاختما­نی از ســــال 89 تا 91 بــــه تعبیر وزیر راه و شهرســــاز­ی بیســــابق­هترین «شهرفروشـــ­ـی »در ایران بود چون با وجود افزایش ســــاخت و ساز، قیمت مســــکن جهش ناگهانی داشت و رکود بر این بخش مهم از اقتصاد کشــــور سایه انداخت. بیشــــتر ساخت و سازهای آن سالها منجر به تولید ساختمانهای­ی شــــد کــــه االن از آن بــــه خانههــــا­ی خالی یاد میشــــود چــــون این ســــاختما­نها با متراژهای باال در نقاط گران شهرها ساخته شدومتقاضیا­نواقعیمسکن­توانخرید آن را نداشتند.

بیشــــتری­ن مداخالت دولت در بخش مسکن مربوط به سال 84 تا 92 است، به طــــوری که در همین دوره 2 میلیون واحد مسکونی یعنی8 درصد موجودی مسکن ساخت و ســــاز صورت گرفت که در تاریخ ایران بیسابقه اســــت. در همین دوره که اوج ساخت و ساز را داشتیم و باید قیمت مسکن به پایینترین حد خود میرسید، قیمت زمین 8.6 برابر یعنی 067درصد رشد داشــــته اســــت، اما در دوره 92 تا 95 رشــــد قیمت زمین تنهــــا 0.2 درصد بود. قیمت مسکن در شهر تهران از سال 84 تا 92 شش برابر شد یعنی 500 درصد رشد پیدا کــــرد، این در حالی اســــت که قیمت مســــکن از ســــال 92 تا ‪1.1 59،‬ برابر یعنی 10 درصد رشــــد پیدا کرده اســــت. محمد امیرزاده عضو کمیسیون احداث خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی در گفتوگو با «ایران» معتقد است رشد صدور پروانه ســــاختما­ن نشــــان میدهد تقاضــــا برای ســــاخت و ســــاز افزایش یافته و این نشان میدهد اعتماد در بازار مســــکن بیشــــتر شده است پس میتوانیم امیدوار باشیم که رکــــود بتدریج جــــای خود را بــــه رونق بدهد. امیرزاده میافزاید اکنون که تقاضا برای ســــاخت باال رفته اســــت باید دولت عوامل دیگر را هم برای رونق مهیا کند تا سرمایهگذار­ان و سازندگان آرامش خاطر بابتسرمایه­گذاریداشته­باشند.

عضـــو اتاق بازرگانـــ­ی پیشبینی کرد که روند رونق بازار مســـکن ادامه خواهد داشـــت و سال آینده شـــاهد رشد بیشتر معامالتخوا­هیمبود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran