Iran Newspaper

تربیت صحیح فرزندان در سایه احترام، عشق و اعتماد

- پرستو رفیعی

تربیـــت صحیـــح فرزنـــدان یکـــی از مهمتریـــن اهـــداف هـــر پـــدر و مـــادری اســـت. آگاهی از راز و رمـــز فرزندپروری و بهکارگیـــ­ری نـــکات و راهکارهای تربیتی موجب میشود شخصیت کودک از ابتدا بدرستی شکل بگیرد و در سنین مختلف زندگی بخصـــوص در دوران بزرگســـال­ی کمتردچارآس­یبهایاجتما­عیشود.

طبیعی است که تا یک سالگی کودک متوجـــه رفتـــار والدین و آمـــوزش نکات تربیتی نمیشود و تنها نیازمند حمایت آنهاســـت. در این ســـنین رفـــع نیازهای جســـمی و روانی کـــودک در اولویت قرار دارد و تربیت در مورد او مؤثر نیست.

امابعدازیک­سالگیرفتهر­فتهکودک توانایی درک ســـخنان و رفتـــار والدینش را بهدســـت آورده و کم کم شـــخصیتش شـــکل میگیرد. متخصصان معتقدند هرچند نمیتـــوان از این ســـنین قوانین تربیتی ســـختی را در خانه برقرار کرد اما میتوانبارف­تارمناسبگا­مهایمحکمی درمسیرتربی­تفرزندانبر­داشت.

ویدا فالح - روانشـــنا­س - در توضیح این موضوع بـــه «ایـــران» میگوید: پایه ارتباط هر والـــدی با فرزنـــدش را ارتباط اولیه او با همســـرش تشکیل میدهد. به عبارت دیگر اگر زن و شوهری در برقراری ارتبـــاط صحیح با یکدیگر دچار مشـــکل باشـــند قطعاً در برقراری ارتباط با فرزند خود نیز مشکل خواهند داشت. در چنین شرایطی نه تنها نمیتوانند او را بدرستی تربیـــت کنند بلکه فرزندی با مشـــکالت فراوان خواهند داشـــت. در حقیقت این مشکالت حتی اگر در کودکی شروع نشود بعد از ســـنین 12 یا 13 سالگی و در دوران بلوغ به شکل بسیار بدی نمایان خواهد شد.

این روانشـــنا­س معتقد است، ارتباط بین والدین بر اســـاس احترام، اعتماد و عشق شـــکل میگیرد. از اینرو هریک از والدین وظیفـــه دارد به گونهای رفتار کند کهفرزندشهم­وارهاینسها­صلراببیند، بشنود و درک کند.

وی در ادامـــه توضیـــح میدهد: زن و شوهر باید تحت هر شرایطی به یکدیگر احترام بگذارنـــد. یعنی هنگامی که یک زنبهدلیلاخ­تالفنظریکه­باهمسرش داشته یا بهدلیل نوع رفتار همسرش از او دلگیراستبا­زهمبایددرح­ضورفرزندان محترمانه با او صحبـــت کند یا در غیاب وی نیـــز در مـــورد همســـرش محترمانه صحبتکند.

حتی اگـــر فرزندی از پدرش گله کند و بگوید:«مادر،رفتارپدربا­شمامرانارا­حت کـــرده و مـــن از او دلگیرم» مادر باید خیلـــی محترمانه بـــرای فرزنـــدش توضیـــح دهـــد که اختالف نظـــر او و همســـرش و حتی ناراحت شدن آنها از یکدیگر به هیچ وجه دلیـــل بیاحترامی هیچ یـــک از اعضای خانواده به پدر نیست. پدر و مادر در رفتار باسایراطرا­فیانهمباید­ایناصلرامو­رد توجهقرارده­ند.

باورهـــا و جهـــان بینی کودکـــی که در چنین خانوادهای بزرگ میشود و شاهد روابـــط احترامآمیـ­ــز والدین بـــا یکدیگر است،بدرستیشکلم­یگیرد.

چنیـــن کودکـــی میآموزد کـــه باید با دیگران بدرســـتی رفتار کند و اجازه ندارد هنگام اختـــالف نظر با دیگـــران به آنها توهینکندیا­رفتارناشای­ستینشاندهد.

به گفتـــه ایـــن مـــدرس مهارتهای زندگی، رعایت این اصل نیازمند آموزش وبازسازیشن­اختیاست.هریکازمابا­ید دوباره خودمان را مورد تحلیل قرار دهیم چـــون متأســـفان­ه بســـیاری از خانوادهها نیاموختهان­ـــد کـــه اختالف نظر داشـــتن بـــا دیگران به معنـــای اجازه بـــرای رفتار ناشاسیتوتو­هینآمیزباآ­نهانیست.

ویـــدا فـــالح در ادامه تأکیـــد میکند: «عشـــق» اصل دیگری اســـت که باید در روابط بین زن و شـــوهر حاکم باشد. ابراز عشقوعالقهب­هصورتکالمی­بهگونهای که کودکان شاهد آن باشند بسیار اهمیت دارد.

ابراز کلمات تحسینآمیز و تشویقی مانند «عزیزم»، «خوشـــحالم کردی» یـــا «چقـــدر برایـــم مهمـــی» و تبادل احساسات خوشـــایند بین زن و شوهر باعث میشود بچهها احساس امنیت و آرامش داشته باشند. در واقع چنین کودکانی احساس میکنند انسانهای مهـــم زندگیشـــا­ن، پایـــدار هســـتند و رابطه محکم آنها محیط خانه را امن کرده اســـت. حس این کـــودکان مانند افرادی اســـت که هنـــگام بـــروز زلزله در خانههایـــ­ی ایمـــن و محکم زندگی میکننـــد. هرچنـــد ممکن اســـت این افراد احســـاس ترس داشته باشند اما مطمئن هســـتند که در بحرانها کمتر آسیب میبینند.

ایـــن روانشـــنا­س با اشـــاره بـــه اینکه پیش نیاز عشق پذیرش تفاوتها است خاطرنشـــا­ن میکنـــد: خانوادههای­ی که ساختارهای روانی و عاطفی محکم تری دارند کمتر آســـیب میبینند و بچههای چنیـــن خانوادههای­ـــی ســـالم بـــزرگ میشوند و از نظر شخصیتی افراد استوار و محکمی هستند که میتوانند بعدها با دیگرانرواب­طصمیمیبرقر­ارکنند.

وی اظهـــار میکند: «اعتمـــاد» اصل دیگـــری اســـت که یـــک خانواده ســـالم برای ایجاد روابط ســـالم به آن نیاز دارد. بیاعتمـــا­دی کـــه با تـــرس، اســـترس و احساسات منفی توأم میشود استحکام و تداوم یـــک رابطه را به خطر میاندازد. از ایـــنرو هریک از زوجین باید اعتماد به نفس و عزت نفـــس خود را تقویت کنند تا بیدلیل دچار بیاعتمادی به همســـر خودنشوند.

این مـــدرس مهارتهـــا­ی زندگی در خاتمه میافزاید: پدر و مادری که در این زمینهها کمبودهای اساسی داشته باشند الگوی مناســـبی بـــرای تربیـــت فرزندان نخواهند بـــود. از اینرو بهتر اســـت برای خودمـــان وقـــت بگذاریم، ســـاختاره­ای فکری و نگاهمان بـــه اطرافیان و زندگی را بازبینـــی کنیـــم و در صورت نیـــاز برای داشـــتن زندگی بهتـــر و آرامش بیشـــتر آموزشببینی­م.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran