Iran Newspaper

اصالحات می کنیم ؛ به خانه بازگردید

-

گروهجهان/ در حالی که دولت تونس خود را برای هفتمین سالگرد انقالب عدالت و کرامت مردم خود آماده میکرد، شورش 5 روزه مــردم تونــس درخیابانها­یــی که هنــوز از تب التهابــات بهار عربی 7 ســال پیش کامالً خالص نشــدهاند، داشت بیم نواختــن ناقوس دومین انقــالب را در دل کارشناســا­ن میانداخت که اقدام بموقع دولــت تونــس دربــاره ایجــاد اصالحات، باعث آرامتر شــدن فضای سیاســی کشور شد.

دولــت تونــس بــه مــردم کشــورش قول داده که اگر به خانههایشان بازگردند و اجازه ندهند با سوء استفاده تروریستها و دشــمنان کشورشان فضای هرج و مرج، بحرانی دیگــر به منطقه اضافه نکنند، در زمینه بهبود فقر و مراقبتهای ســالمتی و درمانــی اصالحــات گســتردهای صورت میگیرد.

بــه گزارش «ایران» به نقــل از گاردین، محمــد طرابلســی وزیــر امــور اجتماعــی تونس روز شنبه گفت که یارانههای ماهانه بــه خانوادههــ­ای نیازمنــد از 150 دینــار به 180 الــی 210 دینــار افزایش پیــدا میکند. او همچنیــن گفت که بهمدت چندین ماه مراقبتهــا­ی پزشــکی بهتمام تونســیها ارائه میشــود و حتی بهخانوادهه­ای فقیر خانهای بــرای ســکونت داده میشــود. او در ایــن باره افــزود: «این طــرح، 250 هزار خانــوار را در نظــر گرفتــه و به فقــرا و حتی طبقه متوسط جامعه کمکهای فراوانی خواهد کرد.»

این کشور شــمال آفریقایی، از 9 ژانویه شــاهد موج گســترده اعتراضــات مردمی بــه بیــکاری و فقر اســت. احــزاب مخالف میگوینــد بودجه دولت عادالنه نیســت. آنها از دولــت میخواهند به خانوادههای بــا درآمد پایین، کمک هزینه مالی بدهد. تصمیــم دولــت تونــس بــرای افزایــش مالیات بر ارزش افزوده و تعرفههای بیمه اجتماعیدرب­ودجهسالجدی­دبااعتراض مردم روبهرو شــده اســت. قیمــت برخی محصــوالت و مالیــات بــر واردات هــم در سال جدید افزایش یافته است. در نتیجه، مــردم تونس 9 ژانویه در خیابان ســعدی بوزید علیه عدم صالحیت دولت محمد باجــی قائد سبســی دســت بــه تظاهراتی گســترده زدنــد کــه رفتهرفتــه مــوج ایــن اعتراضات به دیگر خیابانهای کشور هم کشیده شــد. این در حالی است که 7 سال پیش، بــا وقوع انقــالب و تغییر حاکمیت تونــس، همــواره از ایــن کشــور بهعنــوان نمونــه موفــق بهــار عربــی یــاد میشــد. محمــد طرابلســی در ادامــه ســخنانش گفــت: «دولت پس از نشســت روز شــنبه تصمیمگرفتس­لسلهتدابیر­وبرنامههای اجتماعی را برای حمایت از قانون مالیاتی جدیــد اتخــاذ کند.ایــن اقدامــات با هدف بهبود شــرایط طبقات ضعیف جامعه با عملی کردن راهبردی ملی برای مبارزه با فقر انجام میشــود. فراهم کردن حداقل درآمــد ثابــت بــرای همــه خانوادههــ­ای نیازمند و بدون سرپرســت، حمایت مالی برای تهیه مســکن مناســب برای تمامی خانوادهها، افزایش بســتههای حمایتی از خانوادههــ­ای نیازمند تا مبلــغ 0۴ میلیون دالر و ارائــه خدمــات بهداشــتی بــه تمام تونســیها از جملــه اقدامــات حمایتــی و کمکــی بــه بیکارانــی اســت کــه طبــق آمار رســمی اکنون تعــداد آنها بــه حدود 02۶هزار تن میرسد.»

بنــا بــه گــزارش خلیفــه شــیبانی، اعتراضــات 5 روزه تونســیها، باعــث دستگیری 803 نفر شد. بودجه سال 2018 تونس که اواخر سال 2017 از سوی پارلمان این کشور تأیید شد، شامل افزایش مالیات بــر ارزش افزوده، مالیاتهای تماسهای تلفنــی، مالیــات امــالک و واردات بــود و همیــن باعــث برافروختــ­ه شــدن آتــش خشــم معترضان شــد. در واکنش به این اعتراضهــا، محمــد باجــی قائد سبســی رئیس جمهوری این کشور، پس از مشاوره بــا احزاب سیاســی مختلــف، اتحادیهها و مدیران تونس تصمیم بــه اجرایی کردن ایــن طرح گرفت. در ابتدای این نشســت، سبسی رسانههای غربی را به بزرگنمایی ایــن اعتراضــات اجتماعــی متهم کــرد و گفت چنین اقدامی باعث لطمه خوردن تصویــر تونــس در جامعــه بینالملــل میشــود. در مقابل مطبوعــات تونس در این تحوالت به شــکلی میانــهرو و عادالنه رفتار کرده و ابعاد مثبت و منفی تحوالت را انعکاس دادند.

به دنبــال ایــن اعتراضهــا و اقدامات خشــونتآمی­ز، نیروهــای ارتــش در شــهرهای مختلف تونس مستقر شدند و پلیــس مانع از رســیدن تظاهرکنندگ­ان به ساختمان استانداری در پایتخت شد. طی روزهای گذشته نمایندگان جامعه مدنی و نیروهــای سیاســی در اســتان صفاقــس تظاهــرات اعتراضآمیـ­ـزی را ترتیب داده و بــا محکــوم کــردن افزایــش قیمتهــا و طــرح قانــون مالیاتــی خواهــان لغــو این طــرح در 2018 شــدند. دادســتان دادگاه ابتدایی در اســتان منســتیر نیز دستور داد چهــار نفــر بهدلیــل متوقف کــردن عبور و مرور و اقدامات اغتشاشــگر­انه بازداشــت شوند. همچنین تظاهرکنندگ­ان به پایگاه جبهه خلق حمله کرده و آن را آتش زدند. این جبهه این اقــدام آنها را جنایتکاران­ه و نتیجه تحریک علیه رهبران خود توصیف کرد.باباالگرفت­نموجاعتراض­ها،بسیاری از تحلیلگران سیاسی به تونسیها هشدار دادنــد که اگــر رونــد درگیــری و ناآرامیها همچنــان باقــی بمانــد، اقتصــاد ایــن کشــور بیــش از پیــش صدمه میخــورد و زیرســاخته­ای توســعه اقتصادی از بین میروند.

اتحادیــه کار تونــس در ایــن نشســت خواســتار آن شد، اقدامات در پیش گرفته شــده از ســوی دولت تنها مسکنی موقت بــرای خامــوش کــردن آتــش اعتراضات مردمی و سر دادن شعارهایی در این راستا نباشــند. اکنــون دولت تونس بــا مصائب اقتصادی بســیار زیادی روبهروســت. پس از بهــار عربــی، کشــور از کاهــش عمــده ســرمایهگذ­اری و ناکارآمــد­ی و در نتیجــه بیکاری گســترده رنــج میبرد. بر اســاس سازمان آمار ملی، نرخ بیکاری تونس مرز 15 درصــد را رد کــرده؛ درحالی که پیش از انقالب این نرخ 13 درصد بود، اما به نظر میرسد با عزم دولت تونس برای عملی کــردن اصالحــات اقتصــادی، این کشــور بتوانــد از ایــن گردنــه پرخطر به ســالمت عبورکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran