Iran Newspaper

تنور انتخابات پارلمانی عراق روشن شد

حیدر العبادی و نوری المالکی برای ائتالف به توافق نرسیدند

-

گروه جهان/ درحالی که تنها 3 ماه و 28 روز بــه انتخابــات پارلمانی عــراق زمان باقــی مانــده، این روزها ســپهر سیاســی ایــن کشــور مملــو از تصمیمگیریه­ــا و رایزنیهــا­ی مختلــف اســت. در نتیجــه شکست نشست شــبانه و طوالنی حزب الدعــوه در ایجــاد توافــق میــان نــوری المالکــی و حیــدر العبــادی، العبــادی نخســتوزیر عراق از تشکیل ائتالفی به همــراه هادی العامری، رئیس ســازمان بــدر خبــر داد، ایــن ائتــالف «النصــر و الفتــح» نــام گرفتــه اســت. از دیگر ســو المالکــی معــاون اول رئیــس جمهوری عــراق نیــز اعــالم کرد بــا ائتــالف دولت قانون وارد کارزار انتخابات میشود.

بــه گــزارش «ایــران» بــه نقــل از شــبکه تلویزیونی ایبیســی نیوز، حیدر العبادی، نخستوزیر عراق که نماینده اکثریت شــیعه این کشور اســت، از سال 2014 همزمان با پیشرفتهای طوفانی داعــش در شــمال و مرکــز عــراق ایــن سمت را به دســت گرفت و پس از آن با اقدامات مثبت خود و با کمک نیروهای ائتــالف به رهبری ایــاالت متحــده راه را بــر پیشــرویها­ی تروریســته­ا بســت و کمکم سقوط داعش در کشورش را رقم زد و مناطــق تحت کنترل تروریســته­ا را از چنــگال شــان بیــرون کشــید. روز شــنبه العبادی با انتشــار بیانیهای گفت که ائتــالف النصر و الفتح «اتحاد کشــور و قــدرت ملــی را افزایــش میدهــد، اشــتباهها­ی پیشــین را جبــران میکند و عدالت و برابــری را برای همه عراقیها بــه ارمغان مــیآورد. معجزه پیــروزی و اتحاد و انســجام باعث باز شــدن فصل تازهای در تاریخ عراق میشود و روزهای روشــنتری را بــرای ما به همــراه خواهد داشــت.» در این بیانیه هیچ اشارهای به جزئیات فهرســت ائتالفی نشده و هنوز مشخص نشــده اســت که دیگر اعضای این فهرست چه کسانی هستند.

همچنیــن نخســتوزیر عــراق از فراکســیون­های سیاســی خواســت بــه ائتــالف ملــی و فــرا طایفــهای النصــر بپیوندند زیــرا بنا به گفتــه او این ائتالف متعلق به تمام عراقیهاست و وحدت و حاکمیــت ملــی دو هــدف بــزرگ این ائتــالف اســت. طبق بیانیه ایــن ائتالف، آنها در راستای حفظ مهارت و حرفهای عمل کــردن به همــراه مشــارکت دادن تمامی ســاکنان اســتانها در اداره عراق یکپارچه عزمشــان را جــزم کردهاند و از تمامی گروههای ملی استقبال میکنند. ائتالفالنص­روالفتحبهر­یاستالعباد­ی تأکیــد کــرد که قصــد دارد روند سیاســی را اصــالح و بــه مبارزه با فســاد بپــردازد. در بیانیه این ائتالف نوشــته شده است، ایــن ائتــالف از تمامــی گروههــای ملــی خیــر با هــر گرایشــی اســتقبال میکند و در راســتای ایجــاد رونــد سیاســی جدید و ســاخت نهادهــای کشــور طبــق قانون اساســی تــالش خواهد کــرد. اکنون بعد از آزاد ســازی کل خــاک عــراق رونــد بازسازی کشور آغاز خواهد شد. افزایش ثروتهای مردمی و سرمایه گذاری روی آن به نفع مصالح کشور و بهبود شرایط معیشــتی و رفــاه شــهروندان از دیگــر اهداف این ائتالف است.

مهمتریــن رقیــب العبــادی، کســی نیســت جز نــوری المالکی معــاون اول رئیسجمهوری عراق که تا پیش از سال ،2014 به مدت 8 ســال نخستوزیر این کشــور بود. از آنجایی که هر دو آنها عضو حزب الدعوه هستند، این حزب که گفته تمایــل دارد انتخابــات در موعــد خــود برگزار شــود و هیچ ضرورتی بــرای ورود به انتخابات بــا نام این حزب نمیبیند، اعالم کرده کــه طرفداران آن در انتخاب هر کــدام از این دو نامزد مختار هســتند و هر دو آنها در توســعه شــرایط سیاسی عراق از هیچ تالشــی دریغ نمیکنند و با قدرت در انتخابات حضور پیدا میکنند. نوری المالکی هم که دبیرکل این حزب استباتالشه­ابرایبهتعو­یقانداختن انتخابات مخالفت کرده و گفت: «حزب کمیتــهای عالــی بــرای حمایــت از دو ائتالف جهت رقابت انتخاباتی تشکیل داده اســت. تالشهــا بــرای بــه تعویــق انداختــن انتخابــات و منــع عراقیهــا از احقــاق حقشــان در مشــارکت در روند دموکراتیــ­ک قابــل قبول نیســت. حزب الدعــوه تصمیم گرفت بــا دو ائتالف در انتخابات پارلمانی و شورای استانها در سال 2018 شرکت کند.»

در همیــن حــال وزارت کشــور عراق نیــز از برگزاری نشســتی مفید و ســازنده میان مسئوالن این کشور و اعضای هیأت اقلیم کردســتان خبر داد و خاطرنشــان کرد که در روزهای آینده خبرهای خوشی از این نشست منتشر خواهد شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran