Iran Newspaper

ضرورت تغییر سیاستهای فیلترینگ

-

ب) تقســیم بــار موجــود روی دوش پیامرســان­ها. همان گونه که مشــاهده شــد، پیامرســان­ها به ابزارهای همهکاره تبدیل شــدهاند. یکــی از راهکارهای جلوگیری از ایــن موضوع، رفع فیلتر شــبکههای اجتماعی خاص منظــوره نظیر توئیتر، فیسبوک، پینترســت، مدیوم، یوتیوب ...و اســت تا بتوان نسبت به توزیع بار و جلوگیری از ایجاد نقطه بحران اقدام کرد. همچنین با اجازه توســعه پلتفرمهای کســب و کاری اقتصاد مشارکتی میتوان کســب و کارها را از محیط شــبکههای اجتماعی به محیط واقعی خود بازگرداند. متأسفانه در حال حاضر مشکالت بسیار گستردهای بر سر راه پلتفرمهای کسب و کاری وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به موضوع متولیان متعدد، لزوم تفکیک جرم کاربر و پلتفرم، سایه همیشگی فیلتر شدن ...و اشاره کرد.

ج) کاهش مخاطرات کسب و کاری برای منطقی کردن سرمایهگذار­ی در این حوزهها. بدیهی است تا زمانی که با دید امنیتی به فضای کسب و کاری نگاه کنیم و ســرویسهای داخلی زیر بار تهدیدها و درخواســته­ای مکرر نهادها و مراجع مختلف و فیلترینگ هســتند، یا به قول یکی از وزرای محترم اماننامه قضایی و امنیتی نیاز دارند، امکان سرمایهگذار­ی برای توسعه کسبوکارها وجود ندارد. در این فضا از چه کسانی میتوانیم انتظار داشته باشیم که روی توسعه سرویسهای داخلی سرمایهگذار­ی کنند؟ کافی است یکبار دیگر راهکارهای فوق را مرور کنیم تا متوجه شویم که یک سر همه راهکارهای برونرفت از وضعیت فعلی به نیاز به تغییر جدی در سیاستهای مربوط به فیلترینگ میرسد!

به نظر میرســد که هماننــد دوران ویدیو، ماهواره و اینترنــت، راه دیگری جز عبور از فیلترینگ وجود ندارد. به ویژه در فضای فناوریهای جدیدی که با سرعت سرسامآوری رشد میکنند و اگر امروز به درستی این تصمیم گرفته نشود، ممکن است فردا دیر باشد و دیگر حتی ایجاد انحصار برای داخلیها، مصوبات حمایتی و حتی فیلترینگ فیلترشکنها هم کاری از پیش نبرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran