Iran Newspaper

طعم شیرین موسیقی در شبهای تهران

چهارمین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با اجراهای متنوع برگزار شد

- ندا سیجانی

متولیــان فرهنگی ایران در چهارمین شــب جشــنواره ســی و ســومین موســیقی فجــر بــه اســتقبال موســیقی نواحی رفتند. موسیقی که نمــاد هویــت فرهنــگ و هنــر ایــران اســت و از زمــان روی کار آمــدن دولــت یازدهــم و ایجاد یک بســترحمای­تی از این هنرمنــدان، بار دیگر بارقههایــ­ی از امیــد و انگیــزه در ایــن ژانــر از موســیقی ایجــاد شــد. فــرزاد طالبــی مدیر کل دفتر موســیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی که از همان ابتدای کار نگاه ویژهای به موسیقی نواحــی داشــته آن را یک موســیقی مورد دفاع و ارزشــی میدانــد. او بــا برپایی جشــنوارهه­ای متعــدد و دعــوت از هنرمنــدان ســعی برایــن داشت هنرمندان موسیقی نواحی را که سالها خانه نشین بودند روی صحنه آورد. ■ موسیقی نواحی هویت ملت ایران است

ســیدعباس صالحــی وزیــر فرهنگ ارشــاد اســالمی در مــورد موســیقی نواحــی میگوید: اهمیــت موســیقی نواحــی آنقــدر اســت کــه میتوان هویت یک ملت را از دریچه این گونه موسیقایی دید.

وزیر ارشاد که شامگاه شنبه(3۲ دی ماه) به تماشای اجرای گروه موسیقی سورنای لرستان در مجموعــه فرهنگی برج آزادی نشســته بود بــه ایرنا گفــت: موســیقی نواحی ایــران مانند اقلیــم جغرافیایــ­ی کشــورمان متنــوع اســت و همانطــور کــه در اقلیــم کشــور تنوع بســیاری وجود دارد موسیقی نواحی نیز تنوع ایران را با همه هویت متکثرش نشان میدهد.

او افزود: همانطور کــه زبان، خط و پارهای چیزهــای دیگــر نمایانگــر اجــزای هویتــی یک ملــت هســتند، موســیقی ایرانــی نیــز بــا تنوع اقلیمی توانســته بخوبی هویت ملــت ایران را نشان دهد.

در ایــن کنســرت کــه بــا حضــور میهمانــان ویــژهای از جملــه ســیدعباس صالحــی، وزیــر فرهنگ و ارشاد اســالمی و سیدمحمدمجت­بی حســینی، معــاون امــور هنــری وزارت ارشــاد، فــرزاد طالبی رئیس دفتر موســیقی و علیاکبر صفیپور، مدیرعامل بنیاد رودکی برگزار شــد، گروه موسیقی «سورنای لرستان» با هنرنمایی احســان عبدیپــور و محمــد رحیــم باجالوند رپرتــواری از قطعات شــاد و محزون موســیقی غنی لری را روی صحنه بردند. ■ تلفیــق موســیقیها اصالــت را از دســت میدهد

امــا بخــش دیگرجشــنو­اره موســیقی فجــر بــه تــاالر وحــدت اختصــاص داشــت کــه در ســانس نخســت ِارکان ُُاگــر و اســماعیل َ حکی دمیرچیاُغلــو (از کشــور ترکیــه) بــا دو نــوازی باغالمــا و دیــوان قطعاتی از رپرتوار موســیقی فولکلــور سرزمینشــا­ن را بــه اجــرا درآوردنــد. اجرایی که مورد اســتقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفت.

اِرکان ُُاگرکه برای نخســتین بار در جشنواره موســیقی فجــر حضــور یافتــه در ایــن بــاره به «ایــران» میگوید: بســیار عالقهمند بودم یک روز به ایران بیایم و با موســیقی این ســرزمین آشــنا شــوم و از اینکه بــه این جشــنواره دعوت شــدهام بســیار اســتقبال میکنــم. البتــه تــا به امروز آشنایی با هنرمندان ایرانی نداشتهام.

او بیــان داشــت: موســیقی مقامــی و دســتگاهی ایران مــرا به خود جــذب میکند و من مخاطب این موسیقی هستم، بویژه شیوه آوازی و لحــن بیانی که در این موســیقی وجود دارد بسیارلذتبخ­ش بوده است.

ارکان در مــورد موســیقی تلفیقــی ایــران و ترکیــه که بــه نوعــی نشــانگر تعامــل فرهنگی کشــورها اســت، افزود: پیش از این آقای اردال ارزنجان تجربه همکاری با هنرمندان ایرانی را داشــتهاند و اگر چنین امکانی برای من فراهم شود اســتقبال خواهم کرد. البته به اعتقاد من موســیقی هــر جغرافیــا، شــیوه اجرایــی اصیل و ســنتی خــود را حفظ کرده اســت و اگر با یک موســیقی دیگــر تلفیــق شــود آن اصالــت را از دست میدهد بنابراین تلفیق این موسیقیها بایــد در چارچوبهــا­ی اصیــل هــر موســیقی انجام شــود. البتــه انســانها و فرهنگها یکی هستند و نمیتوانیم آنها را از هم جدا کنیم.

ســانس دوم تــاالر وحــدت بــا اجــرای گروه موسیقی رستاک همراه بود. این اجرا در حالی بــه صحنه رفــت که رپرتــوار اجرایی ایــن گروه متشــکل از آثار تکراری کنســرتهای قبلی بود و حرف تازهای برای گفتن نداشت.

ســیدفرزاد مــرادی یکــی از خواننــدگا­ن و نوازندگان گروه «رســتاک» در مورد اجرای این قطعات گفت: ما همیشه وقتی در جشنوارهها حضــور پیــدا میکنیــم بــا چالــش جدیــدی رو بــه رو میشــویم، زیرا عدهای دوســت دارند ما کارهــای قدیمیمان را اجــرا کنیم و عدهای نیز دوست دارند که گروه، قطعات جدیدی را اجرا کننــد. به هر حال تصمیم گرفتیم با تلفیقی از ایــن دو نــگاه قطعاتی را به شــما تقدیم کنیم، در ایــن کنســرت گــروه موســیقی «رســتاک» بــه سرپرســتی ســیامک ســپهری قطعاتــی از آلبومهــای «رنگوارههــ­ای کهن»، «همــه اقوام من»، «ســرنای نــوروز» و «میان خورشــیدها­ی همیشه» را برای مخاطبان اجرا کرد.

ســالن رودکی نیز میزبان گروه آوازی تهران با سرپرســتی میالد عمرانلو بــود. اجرایی که با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبهرو بود. ■ حذف بخش رقابتی جشــنواره موسیقی فجر اشتباه بود

گروه آوازی تهران (وکاپال) دراین کنســرت، قطعاتــی از موتســارت، خاچاتوریــ­ان، بــاخ، ممدوف، والسکوز، بلتران روز، آبز، بلیستاین، کاف مــن، مک کارتــی، آبا و همچنین شــهرام توکلی، حســین علیزاده، بهــزاد عبدی و پرویز مشکاتیان را نواخت.

میــالد عمرانلو که از ســال ۰۸ در جشــنواره موســیقی فجــر شــرکت داشــته معتقد اســت جشــنواره بایــد بــه حالــت رقابتی بــودن خود برگــردد. او بــه «ایــران» میگویــد آن دوران که جشــنواره موســیقی فجر بهصــورت رقابتی برگزارمی شــد من جــزو هیــأت داوران بخش آوازجمعی بــودم و بر این نظرم حذف بخش رقابتی بویژه در شاخه آواز جمعی آسیبهای جبرانناپذی­ری به این بخش زده است.

عمرانلــو افــزود: تنهــا دلخوشــی اکثریــت گروههــای آوازی بویژه در شهرســتانه­ا رقابت درجشــنوار­ه بــود. آنها بــا تمرینهای بســیار و برگزاری ورک شاپها تالش کردند به بهترین شکل در جشــنواره حضور داشــته باشند و این شــانس ســالی یک بــار تجربــه در جشــنواره و دیده شدن در تهران را امتحان کنند.

عمرانلــو گفــت: حــذف بخــش رقابتــی جشــنواره موســیقی فجر یک اشــتباه بــود وآن زمــان هــم در این بــاره بــه متولیان جشــنواره تأکیــد کــردم. بســیاری از گروههــای موســیقی شهرستانی دیگر انگیزه برای ادامه کار ندارند. بــه هرحــال در شهرســتانه­ا فرصــت چنیــن اجراهایــی وجــود نــدارد و شــاید کســی بــا این گروهها آشنایی نداشته باشد.

عمرانلــو در مــورد جایــگاه جشــنواره موســیقی فجــر در دنیا افزود: زمانی جشــنواره موســیقی فجرشــناخت­ه میشــود کــه در خارج از ایــران متقاضــی داشــته باشــد، در واقع باید نســبت گروههای موســیقی بخــش بینالملل و گروههــای موســیقی داخلــی یــک تناســب متفــاوت تــری داشــته باشــند. یعنــی آنقــدر متقاضــی باشــد که حتــی تقاضای شــرکت در جشــنواره را داشــته باشــند،اما واقعیــت ایــن اســت کــه مــا هنــوز نتوانســته­ایم بــه جایــگاه بینالمللــ­ی در جهــان دســت یابیــم و شــاید بهتر باشد در بخش موســیقی بینالملل نگاه تازهای شکل بگیرد.

دربخــش دیگــر جشــنواره ســی وســوم موســیقی فجر و در ســانس دوم ســالن رودکی گــروه موســیقی «سرشــک» بــه سرپرســتی یحیــی علــوی و خوانندگــی مهــدی ســاالری نســب اختصــاص داشــت. این کنســرت در دو بخش روی صحنه رفت که در بخش نخســت بداههنــوا­زی بــر اســاس موســیقی مقامــی خراســان توســط یحیی علــوی، صمــد برقی و یوحنــا علــوی اجــرا شــد و بخــش دوم شــامل قطعات آزادی، ســپیده، عاشقان (محمدرضا لطفی)، ایرانی و چنــد مضراب پنجگاه (پرویز مشکاتیان) روی صحنه رفت. ■ موسیقی ایران عوام زده شده است

مهدی ســاالری جشــنواره موســیقی فجر را تنها جشــنوارها­ی میداند که به لحاظ هنری و سطح کیفی قابل ارتقا است.

او در گفتوگــو بــا «ایــران» افــزود: حضــور گروههــای خــوب و سرشــناس در جــدول جشنواره نشان دهنده اتفاقات خوب جشنواره است و اگر به همین منوال پیش برویم تا چند ســال آینده تبدیل بــه یک جشــنواره جدی در دنیــا خواهیم شد.ســاالری گفت: خارج شــدن جشــنواره موســیقی فجر از قالب رقابتی بودن ســبب شــده گرداننــدگ­ان و برگزارکننـ­ـدگان انتخابهای دقیقتر و هوشمنداته تری داشته باشــند آن هــم در شــرایطی که بــه اعتقاد من موسیقی ایران عوام زده شده است.

اجراهای دیگر شــنبه شــب و چهارمین روز جشــنواره سی و ســوم به مخام چلر از ترکمن، گــروه موســیقی «نفس» بــه سرپرســتی خومه کومته از اسپانیا، ارکستربادی تهران به رهبری جاویــد مجلســی و محمد علیــزاده اختصاص داشت.

 ??  ?? اجرای ارکان اوگر و اسماعیل ؟؟؟ از کشور ترکیه
اجرای ارکان اوگر و اسماعیل ؟؟؟ از کشور ترکیه

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran