Iran Newspaper

صادرات گندم ۶ برابر شد

با ادامه خودکفایی طی ۹ ماهه امسال بیش از ۶۷۲ هزار و ۰۱۴ تن انواع گندم ایرانی به ارزش بالغ بر ۰۷ میلیون و ۰۸۷ هزار دالر به کشورهای مختلف صادر شده است

-

افزایـــش صـــادرات گندم نشـــان میدهد برنامـــه دولـــت در خودکفایـــ­ی تولیـــد این محصـــول اســـتراتژ­یک بـــه ثمر نشســـته و اکنـــون با وجود کاهش ســـطح زیر کشـــت میزان تولیـــد افزایش یافتـــه و دیگر نیازی بـــه واردات گنـــدم نداریـــم. آخریـــن آمار منتشر شـــده وزارت جهاد کشاورزی نشان میدهد صادرات گندم در ۹ ماهه امســـال ۱۵۳۱درصد نســـبت به سال گذشته بیشتر شده و واردات آن با ادامه ممنوعیت، تقریباً متوقف شـــده اســـت. افزایش صـــادرات و توقف واردات نشان دهنده بینیازی کشور از واردات گنـــدم و خودکفایی در تأمین آن است، با ادامه این روند تراز تجاری این کاال نیز روند مثبتی را نشان میدهد.

ایران در سال ۳۸ یک بار به خودکفایی دســـت یافته بود اما با کاهش تولید گندم در دولتهـــای نهـــم و دهـــم خودکفایی گندم دوبـــاره جای خود را بـــه واردات داد طوری که بر اساس گزارش ۰۰۱ روزه دولت یازدهم توســـط رئیس جمهوری در سال ۲۹ ذخیـــره اســـتراتژ­یک گنـــدم در برخی اســـتان ها کمتر از ۰۳ روز بـــود اما به گفته مسئوالن وزارت جهاد کشاورزی اکنون نه تنها تا پایان سال بلکه تا سال ۷۹ نیز ذخایر داریم. اســـماعیل اســـفندیا­ریپور مجری طـــرح گنـــدم در وزارت جهـــاد کشـــاورزی اظهار کرده که با توجه به تولید باالی گندم در ســـال زراعی گذشته و ذخایر موجود در ســـالهای قبل وضعیت به گونهای است که نیازی به واردات گندم برای سالجاری نیست و حتی برای چند ماه از سال آینده نیز گنـــدم داریـــم. در زمان شـــروع به کار دولت یازدهـــم کل خرید تضمینی گندم کشـــاورزا­ن توســـط دولت ۴ میلیون و ۰۰۶ هزار تن، ســـال ۳۹، ۶میلیـــون و ۰۰۸ هزار تن، ســـال ‪۸ ۴۹،‬ میلیـــون و ۰۰۱ هزار تن و سال۵۹، ۱۱میلیون و ۰۰۵ هزار تن بود.

بـــر اســـاس گـــزارش وزارت جهـــاد کشـــاورزی طـــی ۹ ماهـــه امســـال بیش از ۶۷۲ هـــزار و ۰۱۴ تن انـــواع گندم ایرانی به ارزش بالـــغ بر ۰۷ میلیون و ۰۸۷ هزار دالر به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر وزنی نســـبت به همین بازه زمانی در سال گذشـــته ۳۷.۱۵۳۱درصد و از نظر ارزشـــی ۸۹.۸۵۷ درصد افزایش داشـــته است. این به معنای ۶ برابر شدن صادرات گندم نسبت به مدت مشابه پارسال است امـــا از طـــرف دیگـــر واردات گنـــدم تقریباً متوقف شده است. براساس همین آمار، طی ۹ ماهه امســـال واردات این محصول اســـتراتژ­یک بـــه بیـــش از ۰۶هـــزار و ۰۲۷ تـــن بـــه ارزش ۷۱میلیون و ۳۸ هـــزار دالر رســـید که نســـبت به واردات بیش از یک میلیـــون و ۹۶۳ هزار تنی ۹ماهه پارســـال ۷۵.۵۹درصد از نظر وزنی و ۱۹.۴۹ درصد از نظر ارزشـــی کاهش داشـــته است و تراز بازرگانی گندم مثبت ۵۹.۲۵میلیون دالر شده است.

وزارت جهاد کشاورزی اعام کرده بود کـــه واردات گندم بهدلیل رســـیدن ایران به خودکفایی در تولید آن، ممنوع است و تا اطاع ثانوی هیچ نیـــازی به واردات نداریـــم. امـــا با وجـــود ایـــن ممنوعیت شاهد واردات گندم در سالهای گذشته بودیم که امســـال بشـــدت کنترل شـــده اســـت. البتـــه آمارهـــا نیز نشـــاندهن­ده ممنوعیت و توقف واردات گندم اســـت، چراکه در هشـــت ماهه امســـال بیش از ۹۵ هـــزار و ۰۰۴ تـــن گندم به کشـــور وارد شـــده بود کـــه طی یک ماه گذشـــته تنها حدود ۰۰۱۱تن بـــه واردات این محصول اضافه شـــده اســـت که به گفتـــه یکی از مسئوالن وزارتجهاد کشاورزی واردات این محصول اســـتراتژ­یک مدتهاست ممنوع شـــده و اگر بهصـــورت محدود و اندک وارد میشـــود بهدلیل وجود ثبت سفارشهایقب­لیاست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran