Iran Newspaper

روز تجمعات مشهد من سبزوار بودم

-

ســید احمــد علــم الهــدی امــام جمعه مشــهد در نامهای به دبیر شورای عالی امنیت ملی، دخالتش در ناآرامیهای اخیر مشهد را تکذیب کرد و خواستار تحقیــق و تفحص این نهــاد امنیتی دربــاره تجمع مشــهد شــد. وی که روز پنجشــنبه متن ایــن نامه را در کانــال تلگرامــی خود منتشــر کرد، با بیــان اینکه زمان تجمع مشهد به سبزوار سفر کرده بود، عنوان کرد اعتراضها از تهران شروع شد نه از مشهد.

این دومین بار اســت که سید احمد علم الهدی ناگزیــر از توضیــح دربــاره تجمع مشــهد میشــود. نخســتین بار، دهم دی ماه ســالجاری و در جریان ناآرامیها بود که در شبکههای اجتماعی عنوان شد «شورایعالیا­منیتملی،علمالهدی،امامجمعه مشــهد را بهدلیل اقدام پشــتپرده او در تجمعات خیابانــی مشــهد فراخوانــد­ه و شــمخانی(دبیر شــورای عالی امنیت ملی) شــخصاً با لحن شــدید به او تذکر داده اســت.» این خبر بالفاصله از ســوی دفتر امام جمعه مشــهد تکذیب و منتشرکنندگ­ان خبر به تعقیــب قضایی تهدید شــدند. با این همه برخــی ســایتها و کانالهــای تلگرامــی بواســطه انتقادهــا­ی همیشــگی او بــه حســن روحانــی و دولــت تحت مســئولیتش همچنین خویشــاوند­ی نزدیکش با ســید ابراهیم رئیســی نامــزد انتخابات ریاســت جمهوری، نقش ســید احمــد علم الهدی در نخســتین تجمــع اعتراضی که در مشــهد تحت عنــوان «نــه بــه گرانی» برگــزار شــد را محل ســؤال میدانســتن­د. بــا این همــه هنوز هیچ مقام رســمی درباره ارتباط امام جمعه مشــهد بــا اعتراضها در این شــهر توضیحی نداده است. در چنین شرایطی امام جمعه مشــهد ترجیــح داد در نامــهای به این شــبهات پاســخ بگویــد. او در این نامه آورده اســت: «مدتی بعد از تجمع اعتراضآمیز تنی چند از مردم درهفتم دی 1396 در میدان شهدای شهر مقدس مشهد و اغتشاشــات در قالب آن، از بعضی دهانها کــه بعضاً افراد مســئول در نظام هســتند اتهاماتی مبنــی بر نقش اینجانب در این ماجرا اظهار شــد.» علم الهدی افزود: «برخی شخصیت های سیاسی بــا ســکنا در فضــای رقابت هــای انتخاباتــ­ی تالش میکننــد اینطور القــا کنند که شــروع این تحرکات از مشــهد بوده اســت. شــواهد متعددی وجود دارد کــه این مــوج اعتراضات از تهــران آغاز شــد و اخیراً مقام عالی دادستان کل کشور نیز به آن اذعان نمود. اینجانب در روز این تجمعات در ســفر سبزوار بودم و به محض بازگشــت با استفسار از استاندار محترم خراسان رضوی و مسئوالن امنیتی و انتظامی استان گزارشاتی را دریافت کردم که کامالً منطبق بر بیانات رهبــر معظــم انقــالب در 19 دی بــود و بــرای همه فصــل الخطــاب قرار گرفت. شــاید بعضــی در این روزها به جای ریشهیابی این تجمعات واعتراضات و حل آنها نســبت به سندســازی در جهــت اهداف سیاسی حزب یا جریان سیاسی خود مشغول باشند کــه الزم اســت آن نهــاد عالی امنیتــی بهطور دقیق نســبت به ریشــهها و عوامل اغتشاشــات هفتم دی مشــهد تحقیق و تفحص نموده و به ملت شــریف ایران گزارش دهد.»

نکتــه قابــل تأمــل ایــن نامــه آدرســی بــود کــه ســید احمــد علــم الهــدی دربــاره آغــاز تجمعات داد. در حالــی کــه آغــاز گــر اعتراضهــا، تجمع «نه به گرانی» در مشهد بود اما وی مدعی شد ناآرامیها از تهران آغاز شــد و برای اثبات صحت ادعایش به ســخنان دادســتان کل کشــور اســتناد کــرد. ایــن در حالــی بــود که علــی مطهــری نماینــده اصولگرای تهــران در مجلــس چنــدی پیش در پاســخ بــه این پرســش که آیا درســت است که امام جمعه مشهد در شــکلگیری اعتراضات نقش داشته، به انصاف نیوز گفت: شــخص ایشان را من نمیدانم؛ ولی آن کســانی که در مشهد ابتدا دعوت به تجمع کردهاند یکی «سایت حزباهلل مشــهد» بوده که اینها قبالً کنسولگری عربستان در مشهد را تخریب کردهاند و دیگری هم پیروان آقــای احمدینژاد بودهاند که از طریق فضای مجازی دعوت به تجمع کرده بودند. آقــای علمالهدی هم در نمــاز جمعه آن هفته [به ایــن مضمون] گفتــه بودند که بخــش اولش یعنی اعتراض به گرانی خوب بود اما بقیهاش خوب نبود که البته این حرف خوبی نیست.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran