Iran Newspaper

گفتوگوی ملی فرافکنی دولتیها است دغدغه مردم گفتوگو و تعامل جناحهای سیاسی نیست

محسن کوهکن، در گفتوگو با «ایران آنالین»:

- احسان‌بداغی

عضو بلندپایـــ­ـه جبهه پیــــروان خط امام و رهبــــری معتقــــد اســــت که در شــــرایط فعلی کشور، نه تنها نیازی به گفتوگوی ملــــی وجود ندارد بلکه طرح این مســــأله توســــط دولتیها نوعی فرافکنــــ­ی و فرار از پاسخگوییهم­میباشد.محسنکوهکن، نماینده لنجان در مجلس و از چهرههای شاخصاصولگر­ادربهارستا­ندرگفتوگو با «ایران آنالین» تأکید دارد که معتقد به گفتوگویملی­نیست.

٭٭٭

بعــــد از ناآرامیهای چند هفته قبل بحث گفتوگــــو­ی ملــــی دوبــــاره مطرح شــــد و آقای جهانگیــــ­ری هم در هفته گذشــــته در یک ســــخنران­ی به لــــزوم توجــــه به چنین اقدامی اشاره کرد. شما فکر میکنید چنین گفتوگوییچق­درضرورتدار­د؟

اولازهمهبا­یدبهدولتیه­اتوصیهکنم که به جای قرار گرفتن در جایگاه سخنران و نقــــاد و تئوریپــــ­رداز، برونــــد کارشــــان را درســــت انجام دهند. آقــــای جهانگیری هم باید وقتش را صرف کارهای خودش بکنــــد. بــــه هــــر حــــال ایشــــان در اقتصاد مقاومتی مســــئولی­ت مستقیم دارد و باید به آن کار بپردازد. درباره بحث گفتوگوی ملی که دولتیها مطرح کردند هم شاید آنهــــا خیلی میان مــــردم نیســــتند. ما که میان مردم هســــتیم، اصــــالً این موضوع که جناحهایی بنشــــینن­د و با هم گفتوگو کنند، مطالبه مردم نیست. مطالبه مردم مسائل اقتصادی و معیشتی است که باید به آن توجه شود.

البتــــه بــــه جــــز مســــأله اقتصــــاد­ی، مردم دغدغههای دیگری هم قطعاً دارند. یعنی انتقادات فقط اقتصادی نیست و قسمتی هم جنبه سیاســــی، اجتماعی یا فرهنگی دارد. تخفیــــف دادن تمــــام انتقــــاد­ات به مسأله اقتصاد آیا دست بردن در واقعیت نیست؟

انتقادات دیگری هم هست اما در کنار انتقــــاد­ات اقتصادی خیلــــی چیز مهمی نیستند. حاال برخی میخواهند سر و صدا راه بیندازنـــ­ـد کــــه مثالً مشــــکل جامعه ما ورزشگاه نرفتن زنان و این دست مسائل اســــت. ما میگوییم اینها انحرافی است. مشــــکل کشــــور االن اقتصادی اســــت که

مسئولیت آن هم با دولت است.

آیاقبولدار­یدکهبرایحل­همینمشکالت اقتصادی هم باید گفتوگو شــــود؟ یعنی قسمتعمدهای­ازمسائلاقت­صادیامروز ریشه سیاسی دارند که با گفتوگو و تبادل نظربایدحلو­فصلشوند؟

نه من اعتقادی به این موضوع ندارم. االن گفتوگــــو هیــــچ معنایی در شــــرایط فعلی کشور ندارد و تأثیری در گرهگشایی نخواهد داشت. گفتوگوی ملی فرافکنی دولتیها است. مشکلی که آقای روحانی و جهانگیــــ­ری و برخی دیگر از دولتمردان دارنــــد، این اســــت که هنوز فکــــر میکنند در دوران رقابت انتخاباتی هســــتند. االن وقــــت کار کردن و بیرون کشــــیدن کشــــور از چاه مشــــکالت اســــت. دولتمــــر­دان ما نباید بیایند وقت خــــود را صرف این طور تئوریپرداز­یهایــــی بکننــــد. ما در کشــــور قانون داریم. دولت اگر جایی به مشــــکل خورد، بیاید الیحه بدهد و پیشنهاد کند که قانون عوض شود.

ولــــی دربــــاره همین اجــــرای قانــــون هم اختالف نظرها زیاد است و تنها گفتوگو و تبادل نظر اســــت که میتوانــــ­د آن را رفع و رجوع کنــــد. آیا به چنین چیــــزی اعتقاد ندارید؟

نه. چه کســــی بــــا چه کســــی گفتوگو کند؟ طرفیــــن این گفتوگو چه کســــانی باید باشند؟ شــــما که از طرف دولت این ســــؤاالت را میپرسید، جواب این پرسش را دارید؟

به نظر میرســــد گفتوگوی ملی ناظر به گفتوگویبین­جناحهایسیا­سیباشد.

مگرمشکلکشو­رماجناحهای­سیاسی و اختالف نظرهای سیاسی است؟

خباگرایننی­ست،مشکلکجاست؟

مشــــکل در ناکارآمدی اســــت. آن هم ناکارآمـــ­ـدی در اجــــرا. مــــا در بســــیاری از تصمیمگیریه­ا مشــــکل نداریــــم. قانون خوب داریــــم. سیاســــته­ای کلی تدوین شده توســــط رهبر معظم انقالب خوب و منطقی و علمی هستند اما کسی نیست کــــه اینهــــا را اجــــرا کنــــد. همیــــن اقتصاد مقاومتــــ­ی آنچــــه درباره آن تبیین شــــده، بسیار درخشان است اما دولت به بدترین شــــکل ممکن تــــا اینجــــا آن را اجــــرا کرده اســــت. االن یک جناحی ســــر کار است که مسئولیت اجرایی دارد و قبالً برنامههایی را داده بــــود. خــــب اگر به مشــــکل خورده و این مشــــکل را رقیب ایجــــاد کرده، بیاید بگوید کجا سنگاندازی شده است.

امــــا این دســــت مســــائل را بارهــــا عنوان کردهاند.

مثالً کجا؟ یک مصداق آن را برای من بگویید.

ما مث ًال مدتهاست اختالف نظری جدی بین گروههای سیاسی کشور بر سر موضوع FATF داریمکهتاا­ینجامانعاص­لیتسهیل مراودات بانکی ما و جذب ســــرمایه­گذاری خارجی بوده و این مســــتقیم­اً تأثیر منفی خود را بر اشــــتغال­زایی و اقتصاد گذاشــــته است.آیااینطورن­بوده؟

نه این طور نیست. من برای شما مثال عینی میزنم. شما بیایید در همین چند وقت اخیر مجموعــــه نطقها و تذکرهای نماینــــد­گان را بررســــی کنیــــد، ببینیــــد که همه طیفها از نحوه اداره کشــــور ناراضی هســــتند و میگویند وضع باید تغییر کند. شــــما این دســــت بحثهایی که میکنید را در مباحــــث مجلــــس پیــــدا نمیکنید. بنابراینحر­فیکهمیزنید،درستنیست و نوعــــی مغالطه اســــت. ما با مــــردم در تماس مستقیم هستیم و آدرسهایی را که آقایان میدهند، قبول نداریم. رئیس جمهوری و بقیه اعضای دولت مثل استاد دانشگاه میآیند باید و نباید میکنند. یک بارهمرهبرم­عظمانقالبا­شارهمستقیم به این موضوع داشتند.

ولی مسأله دیگری هم که مطرح میشود، این اســــت که قســــمت زیادی از مســــائل کشور در حوزه اختیارات رئیس جمهوری

نیست.ً اصال چنین نیســــت. دامنه اختیارات و قــــدرت دولــــت و رئیــــس جمهــــوری خیلی زیاد اســــت. ضمن اینکه اگر رئیس جمهوری قبل از کاندیدا شــــدن ننشــــیند و قانون اساســــی و ظرفیتهــــ­ای آن برای جایگاه رئیــــس جمهــــوری را بخواند و بر اساس آن شعار بدهد، نباید کاندیدا شود. وقتی رئیس جمهوری شــــد، مســــئولی­ت دارد و ایــــن بهانههــــ­ا پذیرفتنی نیســــت. متأسفانه بعد از فوت حضرت امام تمام رؤسایجمهور­یماایندستف­رافکنیها را داشــــتها­ند و از جمله آقای روحانی هم این طور بوده. آقای رئیس جمهوری وقتی کاندیدا شده، برای این سمت یعنی قانون اساسیراخوا­ندهاست.دنبالتغییر­قانون اساســــی هم نبوده که بگوییم آن را قبول ندارد.

این هم شــــاید خیلی پذیرفتنی نباشــــد که رئیــــس جمهوری و مقامــــات دولتی چون مسئولیت دارند، دیگر هیچ نظری ندهند. مگــــر بقیه مســــئولی­ن در نظــــام جمهوری اســــالمی چنین اظهار نظرهایــــ­ی ندارند کــــه برخی اصــــ ًال در حیطــــه اختیــــار­ات و مسئولیتهای­آنهانبوده؟

من میگویم رئیــــس جمهوری وقتی میخواهد ســــخن بگوید، بایــــد به مردم امیــــد و نویــــد بدهد. بیاید بگویــــد تا اینجا این کارهــــا را کردیم و برای آینده هم باید آن کارهــــا را بکنیــــم. بعد هم بایــــد اجازه نقد برنامههایش­ــــان را به اساتید دانشگاه و صاحبنظران بدهند. آقایان اما اشــــتباه میکننــــد و فکــــر میکننــــد هنــــوز دوران تبلیغاتاست.

یعنی نباید دولت به موانعی که برداشتن آن خــــارج از حیطــــه اختیــــار­ات و توانش اســــت، اما برای کشــــور گره درست کرده، اشارهکندوب­پردازد؟

آقایــــان اگر جایی مانعی دارند، اگر آن مانع در تقابل با اختیارات دستگاه اجرایی اســــت باید با صراحت بگوینــــد. اگر مانع تکالیف قانونی برای اجرا اســــت، دســــت دولــــت هم بــــرای الیحه دادن باز اســــت. مــــن فکر میکنم بهتر اســــت دولتمردان ما در حوزه مسئولیت به جای طرح سؤال پاسخگو باشــــند. مثالً پارســــال در بودجه آمدنــــد و رقمی بــــرای تملــــک دارایی در پروژههــــ­ای عمرانــــی قــــرار دادنــــد، امروز بپرســــید چقدر از آن رقم محقق شــــده و تخصیص داده شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran