Iran Newspaper

مجلس در بودجه بیماران خاص تجدید نظر کند

گروه جدیدی از بیماران به فهرست بیماری های خاص اضافه شدند

- سیدحسین قاآنی

مدیرعامــل ســازمان بیمه ســامت با بیان اینکه در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلــس گــروه جدیــدی از بیمــاران به فهرســت بیماریهــا­ی خــاص اضافه شده ولی اعتبار و منابع مالی برای آنها پیشبینی نشده اســت گفت: بهتازگی کمیسیون تلفیق مصوب کرده است که در ســال آینده بخشی از هزینه بیماران متابولیــک، ام اس و بــال پروانــهای و اوتیســم از محل ردیف بیماران خاص پرداخت شــود ایــن در حالی اســت که بــا توجه به هزینههای ســنگین و باالی ایــن گــروه از بیمــاران ارائــه خدمــات بــه آنهــا بــدون تأمیــن منابع مالــی با مشکات و سختیهایی مواجه خواهد شــد امیــدوارم نماینــدگا­ن مجلس در صحن علنی در مــورد منابع مالی این مصوبــه تصمیمــی بــه نفــع بیمــاران خــاص بگیرنــد و بودجــه این حــوزه را بــه نســبت جمعیــت تحــت پوشــش افزایش بدهند.

به گزارش «ایــران» مهندس طاهر موهبتی در سومین جلسه هماندیشی مدیران ارشــد ســازمان بیمه ســامت با اصحــاب رســانه، افزود: اقــدام اخیر مجلــس در حمایــت از ایــن گــروه بیماران بســیار ارزشــمند و قابل تقدیر اســت و دولت هم موافــق این تکلیف جدید اســت اما توجه داشته باشیم که نگاه تمام مســئوالن در حــوزه بیماران خــاص و صعبالعــاج بایــد نگاهــی خاص و توأم با حمایت باشد بنابراین الزم اســت درمقابــل انتظاراتــ­ی کــه بــرای این گــروه از بیمــاران در جامعه ایجــاد میشــود منابــع مالــی جدیدی هم پیشبینی شــود.چرا که انصافاً این بیماریهــا جزو بیماریهای ســخت و دردناک هستند.

وی بــا تأکیــد بــر اینکــه تعــدادی بیمــار خاص بــا اعتبــاری بالغ بــر ۶۱2 میلیــارد تومــان داریــم اظهار داشــت: بودجــهای کــه بــرای بیمــاران خــاص اختصــاص داده شــده خیلــی محدود است و اگر بخواهیم گروههای جدیدی راهــم تحــت پوشــش بیماریهــا­ی خــاص قراردهیــم بهطــور قطــع در خدمترســان­ی به همه این افراد دچار مشکل خواهیم شد از طرفی در بخشی از ایــن مصوبــه بــرای بیمه ســامت و خطاب به دولت تأکید شده که «دولت مکلــف اســت کــه بخشــی از خدمــات دارویــی و درمانــی بیمــاران نازایــی را مشــمول حمایــت بیمه ســامت قرار داده و بخشــی از هزینههــای بیمــاران متابولیک، اوتیســم و«ای بی» را مانند بیمــاران خــاص محاســبه و پرداخــت کنــد». ایــن درحالــی اســت کــه طبــق قانون برنامه ششم توسعه اگر مجلس قانونی را تصویب میکند باید بار مالی آن را هــم تأمین کنــد لذا اگر بــار مالی آن دیــده نشــود، آن مصوبــه قابلیــت اجرا ندارد و اگر کسی اجرا کند، تصرف غیردولتــی در امــوال دولتی محســوب میشــود کــه شــامل اعمــال مجــازات طبق قانون مجازات اسامی است.

موهبتی با بیان اینکه با این مصوبه نانی را که دولت بین چهار نفر تقســیم میکــرد، االن بایــد بیــن هشــت نفــر تقســیم کنــد، گفــت: ایــن کار باعــث میشــود عــاوه بــر اینکــه هزینههــای بیمــاران جدیــد را پاســخگو نباشــیم، خدمترسانی به بیماران خاص قبلی را هــم دچــار مشــکل میکنــد. البته با شــناختی که از مجلس شورای اسامی داریــم مطمئنیــم کــه ایــن نقیصــه را برطرف میکنند.

مدیرعامل ســازمان بیمه ســامت در ادامــه دربــاره پرداخــت بخشــی از مطالبات سازمان بیمه سامت، گفت: مطابــق گزارش رســمی هیــأت مدیره سازمان بیمه سامت، پیشبینی شده که تا پایان ســال مجموع زیان انباشته، عــدم وصولیهــا و کســریهای ســال ‪00۷۹ ۶۹،‬ میلیــارد تومــان خواهد بود. از نظــر عملیاتی هم بــا تخصیص ماه دهــم، در حال تســویه مطالبات ســال ۵۹ مراکز طرف قرارداد هستیم. یعنی با تخصیص ماه ۱۱ یا 2۱ اعتباراتما­ن، تــازه وارد مطالبــات ســال ۶۹ مراکــز میشــویم و میتوانیــم فروردیــن و اردیبهشــت امسال را تســویه کنیم، به این ترتیب حــدود ۹ ماه باقی میماند و ایــن درحالــی اســت که ماهــی ۱300 میلیــارد تومان هزینه داریــم. بنابراین اگــر ۹ ماهه هم محاســبه کنیم، حدود 0۱ هزار میلیارد تومان هزینه را شــامل میشــود. موهبتی به کســری اعتبارات بیمه سامت نیز اشاره و تصریح کرد: تا پایان سال مجموع زیان انباشته و عدم وصولیهــای ســازمان بیمــه ســامت بــه بیش از ۹ هزار و 00۷ میلیارد تومان میرســد و با این حســاب با تخصیص آخریــن اعتبــارات امســال میتوانیــم تــا اردیبهشــت مــاه ۶۹ را تســویه کنیم و 0۱ مــاه مطالبات مراکز طرف قرارداد باقی میماند.

وی با اشــاره به اینکــه ماهانه هزار و 300 میلیــارد تومــان هزینــه پرداخــت مطالبــات مراکــز اســت، گفــت: اگــر با مدیریت هزینهها بتوانیــم 00۵ تا 00۶ میلیــارد تومــان صرفهجویــی کنیــم با این شرایط نمیتوانیم 0۱ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار را جبران کنیم.

موهبتــی از پرداخــت بخشــی از بدهیهــای ســازمان بیمــه ســامت از طریــق اســناد و اوراق مشــارکت طبــق مصوبــه مجلــس خبــر داد و افــزود: براســاس مصوبــه کمیســیون تلفیــق بخشــی از مطالبات مــا در قالب اوراق مشــارکت داده میشــود و نکتــهای که وجــود دارد ایــن اســت کــه ایــن اوراق خیلی طرفدار ندارند چون شرکتهای دارویــی و دانشــگاهی کار اقتصــادی نمیکننــد به همین دلیــل وصول آنها ســخت و دشــوار اســت امــا در هر حال قدمی به جلو برداشته شده است.

وی گفــت: در مجموع هزار و 00۵ تا دو هزار میلیارد تومان با کسری مواجه خواهیــم شــد و ســال آینــده بدهــی ما صفر نمیشود.

مدیرعامل ســازمان بیمه ســامت با تأکید بر اینکــه درآمد دولت و خزانه محدود است، ادامه داد: طبیعی است کــه بایــد از روشهای مدیریــت هزینه استفاده کنند و با آن بخشی از کسریها جبران خواهد شد و در نهایت مجلس هــر تصمیمــی بــرای مــا بگیــرد آن را اجرایــی خواهیــم کــرد. امــا منابــع مــا همــان منابع قبلی اســت کــه در الیحه پیشبینی شده است. ■ ۳میلیون و ۰۰۷هزار نفر دو دفترچه دارند

وی در مــورد همپوشــانی بیمهشــدگا­ن افزود: براساس اقدامات انجام شــده و با اطاعاتی که به وزارت تعــاون، کار و رفــاه اجتماعــی دادیــم مشــخص شــد کــه ســه میلیــون و 00۷ هزار نفر همپوشانی داریم که نسبت به حذف همپوشانی از ابتدای سال آینده اقــدام خواهیم کــرد و ســاز و کار ما این اســت که حداقــل تبعــات اجتماعی را داشته باشیم.

مدیرعامل ســازمان بیمه سامت اظهار داشت: اعتبار امسال ما 0۱ هزار میلیــارد تومــان بــود که بــا تخصیص 0۱۱ درصدی به ۱۱ هزار میلیارد تومان رســید اما در سال ۷۹ اعتبار مشخص شــده 0۱ هــزار و 0۱8 میلیــارد تومــان اســت که 300 تــا 00۴ میلیــارد تومان نســبت به ســال قبل آن کم میشود. همچنیــن بخــش دیگــر اعتبــارات مربوط بــه دو درصد حق بیمه، بیمه شــده اســت که این اعتبار در ســال ۶۹ هــزار و 00۷ میلیارد تومــان بود که در ســال ۷۹ بــه دو هــزار و 00۴ میلیــارد تومان میرســد و اعتبارات مشــخص میکنــد کســریهای ما همــان میزان قبل اســت.به گفته وی، هیچ تغییری در بیمــه رایــگان صــورت نگرفتــه و کمــاکان این افراد که با در نظر گرفتن بیمه شدگان کمیته امداد تعداد آنها بــه ۹3 میلیــون نفــر میرســد رایگان بیمه میشوند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran