Iran Newspaper

جزئیات حذف آزمون تیز هوشان در پایه هفتم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت گو با «ایران» تشریح کرد آزمون تستی ثبت نام دوره ابتدایی ممنوع شد

- هدی هاشمی

دیــروز معاون آمــوزش ابتدایــی وزارت آمــوزش و پــرورش از حــذف آزمــون ورودی پایــه هفتم تیزهوشــان خبر داد. رضوان حکیمزاده تأکید کرد: بر اســاس تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش برگــزاری آزمونهــای تســتی در دوره ابتدایی، استفاده از کتب کمک آموزشی و ورود مؤسســاتی کــه به ایــن بهانه وارد مــدارس ابتدایــی میشــدند همگــی ممنــوع شــده اســت. همچنیــن دیگــر آزمــون ورودی مدارس نمونــه دولتی و تیزهوشان برگزار نمیشود. این درحالی اســت که برخی آموزشــگاه های خاص که کالسهایی را برای آزمون تیزهوشان برگــزار میکردند با دادن پیامکهایی از خانوادهها خواستند که دانشآموزان­شان را بــه آموزشــگاه بفرســتند. آنهــا در تماسهایــی با خانوادههــ­ا اعالم کردند کــه ایــن تصمیــم آمــوزش و پــرورش اجرایــی نمیشــود و بــا سرنوشــت فرزندانشــ­ان بــازی نکننــد در ایــن بــاره حکیــمزاده به خانوادهها هشــدار داد که فریــب آموزشــگاه­ها را نخورنــد و حذف آزمون ورودی پایه هفتم در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است. او تأکیــد کرد: در طول این ســالها مافیای اقتصــادی بزرگــی در زمینــه کالسهای کنکور و مدارس ســمپاد بــه وجود آمده اســت که این مافیا اجازه حــذف آزمون پایه هفتم را نمیداد؛آموزشگاهها­یی که به دانشآموزان ابتدایی همچون کیسه پــول نــگاه میکننــد و اجــازه نمیدهند دانشآموزان کودکی کنند. با این حال با توجه به درخواســته­ایی که ما داشتیم کارگروهی را آقای وزیر مشــخص کردند تا به این موضوع رسیدگی کند. ما اعالم کردیــم کالً این مــدارس ظلم بســیاری در حــق هفــت میلیــون دانشآمــوز میکنند و تشکیل این مدارس بر خالف ســند تحــول بنیادیــن اســت. وزیــر هم دســتور دادند کارگروهی تشــکیل شود تا راهکارهــا­ی این موضوع بررســی شــود. کارگروه چندین بار تشــکیل جلســه داد و در نهایــت مطــرح شــد اگر قرار اســت آزمونی در مدارس خاص داشته باشیم در متوســطه دوم برگــزار شــود. نباید به خاطــر 15 هزار دانشآموز سرنوشــت ۷ میلیون دانشآموز را تحتالشعاع قرار دهیم. این موضــوع خانوادهها را درگیر کــرده و در آخرهــم ســودش بــه جیــب مؤسسات آزاد میرود.

بــه گفتــه وی در آزمــون ورودی مــدارس تیزهوشــان هرســاله 250 هزار داوطلــب شــرکت میکننــد کــه فقــط 15 هــزار دانشآمــوز پذیــرش میشــود یعنی از هر ۷1 دانشآموز شــرکتکنند­ه فقط یک نفر پذیرش میشــود و همین موضوع آســیب بســیاری به دانشآموز میزند.

وی اظهار داشــت : یکی از بزرگترین آســیبهای روحــی و روانــی کــه ایــن مــدارس بــه بچههــا میزنند این اســت که در بدو ورود به مدرسه که دانشآموز 6ساله است مصاحبهای از او میگیرند. کار دیگــر ایــن مــدارس آن اســت دانشآموزان­ــی را کــه از هرجهــت مرفه هســتند و میتواننــد شــهریه بپردازنــد جــذب میکننــد. همچنیــن در مدارس خاص برنامههای آموزشــی چند ســال برای دانشآموزان اجرا میشــود، وقتی دانشآمــوز مقطــع ابتدایــی را پشــت ســر گذاشــت بــرای ورود به پایــه بعدی دوباره آزمون برگــزار میکنند. یک عده کــه نمــرات الزم را به دســت نمیآورند از مدرسه جدا میشوند و جایگزین آنها را بــه اســم جذب بیــن پایه و بیــن دوره از بیــن دانشآمــوز­ان دیگــر میگیرنــد. برخی دانشآموزان افسرده و گوشه گیر میشوند. چرا که فکر میکنند استعداد

الزم را بــرای مانــدن در ایــن مــدارس نداشــتند. در صورتــی کــه ایــن درســت نیســت و خــالف اصــل پــرورش اســت. حکیــمزاده درباره جزئیــات ممنوعیت برگــزاری آزمون ورودی مــدارس نمونه دولتی و تیزهوشــان در پایه هفتم گفت: از ایــن جهت قرار شــد تمامــی عواملی که باعث میشــوند تعلیــم و تربیت در دوره ابتدایــی تغییــر جهــت دهــد و بــه یکســری آزمونهــای تســتی تقلیل یابد و محورهــای اساســی یاد شــده از جمله مهــارت آموزی، شــاداب بودن و نشــاط داشتن دانشآموزان به دست فراموشی ســپرده شــود را مــورد توجه جــدی قرار داده و بر آنها تمرکز کنیم.

وی تأکیــد کــرد: بازگردانــ­دن نشــاط

بــه دوران کودکــی و محــور قــرار دادن تربیــت ۵.۷ میلیون دانشآموز ابتدایی از مزایــای خــوب این مصوبه اســت و ما میخواهیــم اســترس را از کــودکان دور کنیم. امروز میتوانیم خوشحال باشیم یکــی از مهمتریــن و ارزشــمندت­رین تصمیمــات گرفتــه شــده کــه میتوانــد مقدمــات اجرایی شــدن ســند تحــول را به شــکل صددرصــدی در دوره ابتدایی فراهــم کنــد و جــا دارد بــه معلمــان ابتدایــی، دانشآمــوز­ان و خانوادههــ­ا برای ایجــاد چنین فرصت ارزشــمندی تبریک بگوییم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آمــوزش و پــرورش دربــاره نحوه ورود بــه مــدارس ســمپاد پــس از اتخاذ این تصمیم گفت: تصمیمگیری درباره

ایــن مــدارس بــر عهــده شــورای عالــی آموزشوپرور­ش است و با توجه به اینکه دیگــر آزمونــی برگــزار نمیکنیــم، دیگر ورودی بــه پایــه هفتــم در ایــن مدارس نخواهیــم داشــت و دانشآمــوز­ان در آزمــون دوره دوم شــرکت میکننــد لــذا تمرکــز برای شناســایی و جــذب و دادن فرصت بــه این دانشآمــوز­ان منوط به زمانی میشــود که سنشــان بیشتر شده باشــد. البته دانشآموزان­ی که هماکنون در حال تحصیل در این مدارس هستند میتواننــد تــا پایــان دوره اول متوســطه درسشان را بخوانند.

حکیمزاده اظهار داشــت: امیدواریم روی ابزارهــای خــوب در دوره دوم بــرای شناســایی اســتعداده­ا هــم کار

شــود و بچهها صرفاً بر اســاس یکســری مهارتهای ریاضی برچســب تیزهوش بــودن یــا نبــودن نخورنــد. بــا حــذف آزمــون ورودی تربیــت جانی دوبــاره در دوره ابتدایــی میگیــرد و فشــاری کــه به خانوادههــ­ا وارد میشــد، از بین میرود. اکنــون آنهــا کــه در دوره اول پذیــرش شــدند درسشــان را ادامــه میدهنــد و وارد دوره دوم میشــوند، اما برای ســال تحصیلی آینده پذیــرش جدید در دوره اول متوسطه نخواهیم داشت و برگزاری آزمونهای تستی، استفاده از کتابهای کمــک آموزشــی، برگــزاری آزمــون تیزهوشــان در پایــه هفتــم کــه جریــان تربیــت را تحتالشــعا­ع قــرار مــیداد، حذف میشود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran