Iran Newspaper

نقد سه روحانی به برخی امامان جمعه

حجتاالسالم طباطبایی: نماز جمعه فعلی را مفید و مؤثر نمیدانم

-

نمــاز جمعــه و آنچــه این روزهــا از ایــن تریبون عبادی-سیاســی مطــرح میشــود، در بوته نقد ســه نفــر از روحانیــون کشــور قــرار گرفــت. حجتاالســا­لم ســید مهدی طباطبایــی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتوگویی به انتقاد از رویه حاکم بر تریبونهای نماز جمعه نسبت به سالهای اول انقالب پرداخت و با بیان اینکه «نماز جمعه فعلی را مفید و مؤثر نمیدانم»، گفت: «جناحی صحبت کردن، حرف بیربط و بــی مــورد زدن، بــه شــعار پرداختــن، توهیــن و جســارت کــردن و غیبت کــردن حرام اســت، ایــن چــه نمــازی اســت کــه در آن شــرکت کنم و فحــش دادن بــه یــک مســلمان را بشــنوم؟! آقایی که در نماز جمعه مؤمنی را لعن میکنی، چــه میکنــی؟ پیامبــر در یــک نمــاز جمعــه ایــن کار را نکــرده اســت.» بــه گــزارش شــفقنا، ایــن اســتاد اخالق همچنیــن بــا انتقاد از شــیوه فاصلهگــذا­ری میان مــردم و رجال سیاســی در صفــوف نمــاز جمعــه از تشــریفاتی شــدن این عبادت اجتماعی انتقاد کرد. او با بیان اینکه «اگر نماز جمعهای غیبت، تهمت، افترا، خودبینی، خودپسندی و تعریف از اشخاص بود، بدانید آن نماز جمعه نیست»، افزود: «نماز جمعه بنا به روایتــی یعنی دلجویی از مردم؛ آگاهی بخشــی به مردم، آشنا کردن مردم با شرایط روز و دین، ایجاد امید، ایجاد توجه به یکدیگر، ایجاد الفت و تحلیلهای علمی منطقی کارگشا تا جایی که با یک نشاط و آگاهی کاملی وارد جامعه شوند.»

عــالوه بر طباطبایــی، آیات حســن عالمی و سیدهاشم بطحایی از اعضای مجلس خبرگان رهبــری نیــز در مناظــره بــا یکدیگــر، بــه طــرح دیدگاههای خــود درباره چرایی کمرنگ شــدن اقبال به نماز جمعه در جامعه پرداختند.

به گزارش خبرآنالیــ­ن، آیتاهلل بطحایی در این مناظره گفت: «امام جمعه طبیب سیاسی جامعه اســت. نبض جامعه باید دستش باشد و نســخه مناســب بپیچد. گاهی مطالب مربوط به سیاســت داخلــی اســت، امام جمعــه نباید مالهکــش باشــد و فقــط بخواهــد دائم ُمســکن به جامعــه بدهد.» آیتاهلل عالمــی نیز با بیان اینکــه «ائمــه جمعــه خودشــان، خطبههــا و رفتارهایشا­ن را با نیازهای واقعی جامعه تطبیق دهند اما معنیاش این نیســت که هرچه مردم بخواهنــد و بپســندند، بگویند»، افــزود: «تعبیر مــا از نمازجمعه عبادی-سیاســی آن اســت که وقتی در نماز جمعه ســخن از سیاست به میان میآیــد، بایــد سیاســتی باشــد کــه در آن رنــگ عبادت اســت. اگر سیاستی باشــد که از آن رنگ عبادت برنخیزد و مســائل نفسپرســتی باشد، مثالً مسائل جریانی مطرح شود، جمعیت را از دور امام جمعه میپراکند.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran